Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@07:26:34 GMT

دلایلی از ناباروری که از آن بی‌خبرید

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۶۷۹۸

دلایلی از ناباروری که از آن بی‌خبرید

عوامل مختلفی باعث ناباروری می شوند اما این مشکل عوامل پنهانی مانند ورزش زیاد،پایین بودن توده بدنی و... دارد.

به گزارش برنا؛ دلایل اصلی که احتمال بچه‌دار شدن را کاهش می‌دهند، مشخص‌اند: تولد بچه و شیر دادن به نوزاد، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، سیگار کشیدن. با این وجود گاهی نبود این موانع بارداری نیز نمی‌تواند باردار شدن را تضمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب ۶ دلیل پنهانِ باردار نشدن را برای‌تان افشا می‌کنیم.

1- استفاده زیاد از چربی ترانس

خوردن چربی ترانس ـ که در پیتزا، چیپس، غذاهای سرخ کرده و… یافت می‌شود ـ می‌تواند در باروری تاثیر منفی داشته باشد، بدین معنی که مانع از تخمک‌ گذاری می‌شود. سعی کنید استفاده از این نوع غذاها را کمتر کنید چرا که استفاده از آن‌ها به جای کربوهیدرات سالم باعث افزایش ۷۳ درصدی اختلال تخمک‌ گذاری می‌شود. اگر دلتان از این جور غذاها خواست، سعی کنید به جایش میان‌وعده‌هایی مثل موز، گندم سیاه سبوس‌دار، بادام، ماست و انواع توت مصرف کنید.

2- ورزش کردن بیش از حد

ورزش تا حد معینی می‌تواند به باروری شما کمک کند اما مهم است که به اندازه‌ی کافی ورزش کنید. ورزش بیش از حد، توازن انرژی‌تان را بر هم می‌زند و تاثیری منفی بر روی سیکل تولید مثل می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان داده است که ورزش روزانه طولانی و شدید بر روی توانایی باردار شدن تاثیر می‌گذارد. میانه‌روی در حفظ سلامتی و تندرستی نقشی کلیدی دارد.

3- پایین بودن شاخص توده بدنی (BMI) 

داشتن BMI پایین‌تر از حد طبیعی می‌تواند احتمال نقص در عملکرد تخمدان، باروری و زایمان زودرس را افزایش دهد. اختلال‌های تغذیه‌ای می‌تواند با BMI پایین مرتبط بوده و تاثیر سوئی بر قاعدگی و باروری داشته باشد. اگر نمی‌توانید حساب تغذیه خود را داشته باشید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوصی که به شما امکان پیگیری میزان کالری مصرفی، وزن و سایر عوامل مربوط به سلامتی را می‌دهند، استفاده نمایید.

4- همسر شما مضطرب است

مطالعات نشان می‌دهد که باروری مردان به طرز قابل توجهی تحت تاثیر عوامل استرس‌زا، نظیر کار، خانواده و زندگی اجتماعی است. ناتوانی مرد در کنترل این عوامل تاثیری منفی بر باروری‌اش خواهد داشت.

5- استفاده از لوبریکانت نامناسب

برای افزایش احتمال بارداری، باید لوبریکانت مناسبی را انتخاب کنید. خبر خوب این که لوبریکانت‌هایی وجود دارند که برای باروری مردها مفید هستند. بعضی از آن‌ها سطح pH مناسبی (بین ۷.۲ تا ۸) دارند. بعضی دیگر یون‌های منیزیم و کلسیم دارند که مایعات طبیعی بدن را شبیه‌سازی می‌کنند. کارایی روغن بچه نیز برای این امر ثابت شده است.

6- نمی‌توانید به درستی «پنجره باروری» خود را محاسبه کنید

گاهی اوقات پیش‌بینی دقیق دشوار است، به خصوص اگر قاعدگی نامنظمی داشته باشید. با این وجود، فناوری می‌تواند به کمک‌تان بیاید. اپلیکیشن‌های رایگانی وجود دارد که پیش‌بینی‌هایی دقیقی از سیکل‌تان به شما ارائه می‌دهند. به علاوه می‌توانید بعد از باردار شدن، اپلیکیشن را به حالت بارداری تغییر دهید و از اطلاعات موجود در زمینه رشد نوزاد و راهنمایی‌های آن در حوزه سلامت بهره ببرید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تولد شیر سیگار بارداری ورزش روزانه شاخص زایمان تغذیه وزن مردان خانواده فناوری رشد سلامت استرس انرژی سلامت فناوری وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۶۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: در سن ۴۰ سالگی میزان تخمک‌ها به ۲۵ هزار تخمک کاهش پیدا می‌کند و در سن نزدیک به یائسگی به هزار تخمک می‌رسد، پیری تولیدمثلی مدت‌ها قبل از اینکه علائم بالینی خودش را نشان دهد آشکار می‌شود، در سن ۴۲ سالگی به حداقل میزان خودش می‌رسد و در سن ۴۲ سالگی میزان باروری به انتها رسیده و یا نزدیک به انتها قرار دارد.

گیتا فرشاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: در انسان تولید تخمک‌ها در طول هفته ۲۰ بارداری ۶ تا ۷ میلیون است و در زمان تولد این مقدار به یک تا ۲ میلیون کاهش پیدا می‌کند، در زمان بلوغ نیز تخمک‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تخمک می‌رسد و در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی تولیدمثلی یک خانم فقط ۴۰۰ تخمک آزاد می‌شود و بقیه تخمک‌ها هدر می‌روند.

وی افزود: در سن ۴۰ سالگی میزان تخمک‌ها به ۲۵ هزار تخمک کاهش پیدا می‌کند و در سن نزدیک به یائسگی به هزار تخمک می‌رسد، پیری تولیدمثلی مدت‌ها قبل از اینکه علائم بالینی خودش را نشان دهد آشکار می‌شود در این مدت قاعدگی‌ها منظم است ولی طول و دوره سیکل‌های قاعدگی به‌مرور کوتاه می‌شود و در سن ۴۲ سالگی به حداقل میزان خودش می‌رسد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان کرد: در سن ۴۲ سالگی میزان باروری به انتها رسیده و یا نزدیک به انتها قرار دارد، معمولاً ۴۶ سالگی متوسط یائسگی است که در برخی خانم‌ها در ۴۳ سالگی و در برخی دیگر تا ۵۴ سالگی هم ممکن است یائسگی به تأخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه ژنتیک در ذخیره تخمدان نقش دارد، تصریح کرد: اگر مواردی چون اعمال جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و عوامل محیطی که می‌تواند تخمدان را تخریب کند را کنار بگذاریم ژنتیک در ذخیره تخمدان نقش دارد، حتماً شنیده‌اید در ختر خانم‌هایی که مادرانشان زود یائسه می‌شوند نیز یائسگی زودتر اتفاق می‌افتد و این موضوع نشانگر نقش ژنتیک در ذخیره تخمدان است.

فرشاد ادامه داد: علاوه بر اینکه تعداد فولیکول‌ها در یک خانم با افزایش سن کم می‌شود کیفیت تخمک‌ها هم کاهش می‌یابد البته ممکن است با کم شدن کیفیت تخمک، خانم در سن بالا باردار شود اما این بارداری به انتها نرسیده یعنی بارداری موفق اتفاق نخواهد افتاد و در این شرایط میزان سقط و ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک‌ها افزایش پیدا می‌کند، این خطر اگرچه تا سن ۳۵ سالگی کمتر است اما در سن ۴۰ سالگی این میزان به ۷۰ درصد و در سن ۴۵ سالگی نزدیک به ۱۰۰ درصد می‌رسد یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد تخمک‌های خانم ۴۵ ساله ناهنجاری دارند و این موضوع نقش سن در باروری یک خانم را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های متفاوتی وجود دارد که ذخیره تخمدان را تا حدی به ما نشان می‌دهند یکی از آزمایش مهم و کاربردی آزمایش هورمون AMH است این هورمون از فولیکول‌های بدوی در زمان جنینی ترشح می‌شود تا زمانی که فولیکول به ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌رسد و سپس ترشح آن متوقف می‌شود بنابراین هرچه تعداد فولیکول‌های تخمدان بیشتر باشد میزان هورمون بیشتر می‌شود.

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: با افزایش سن وقتی تعداد فولیکول‌ها کم می‌شود میزان این هورمون هم کمتر خواهد شد و این هورمون به خاطر اینکه در طول سیکل قاعدگی خانم تغییرات ناچیزی دارد به‌راحتی می‌توانیم ذخیره تخمدان را حدس بزنیم البته سونوگرافی واژینال، تعیین تعداد و اندازه فولیکول‌ها که توسط متخصصین زنان انجام می‌شود می‌تواند شکست درمان و یا موفقیت درمان و ناباروری را نشان دهد.

انتهای پیام

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تشخیص سخت و پیچیده بیماری آندومتریوز بهترین راه مصرف مکمل‌های آهن چیست؟ ارتباط دور کمر با ناباروری زنان

دیگر خبرها

  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که از روشهای IVF برای درمان ناباروی اقدام می کنند بچه دار می شوند 
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟