Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدجواد دهقانی سرپرست ( ISC ) اظهار داشت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. رتبه‌بندی شانگهای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد از ایالات متحده و دانشگاه کمبریج از انگلستان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده اند. جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی با افزایش تعداد دانشگاه ها به ۱۱ عدد، صدر نشین کشورهای اسلامی است. کشور ترکیه با ۸ دانشگاه در جایگاه دوم و کشورهای عربستان و مصر با ۶ دانشگاه در جایگاه سوم قرار دارند. لازم به ذکر است حضور دانشگاه های ایران در این نظام رتبه بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) درسال ۲۰۱۴ بوده است.

سرپرست ISC گفت: نتایج منتشر شده در این نظام رتبه بندی نشان می دهد که در رتبه بندی سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران مشابه رتبه بندی سال ۲۰۲۰ با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و میان دانشگاه های جهان اسلام در رتبه دوم قرار گیرد.

قرار گرفتن دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران در بازه رتبه‌ای ۶۰۰-۵۰۱ 

دهقانی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه رتبه‌ای ۷۰۰-۶۰۱، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شیراز در بازه رتبه‌ای ۸۰۰-۷۰۱، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تبریز در بازه رتبه‌‌ای ۹۰۰-۸۰۱ و دانشگاه های فردوسی مشهد و علوم پزشکی ایران در بازه رتبه‌ای ۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج مقایسه ای نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱ به لحاظ کیفی علم و صنعت ایران ارتقا رتبه داشته به طوری که دانشگاه علم و صنعت ایران با ۱۰۰ پله ارتقا از بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ به بازه ۹۰۰-۸۰۱ رسیده است. در این بین، دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور پیدا کرده است.

وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی شانگهای

سرپرست ( ISC ) گفت: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۲۱، ایران با ۱۱ دانشگاه، ترکیه با ۸ دانشگاه، عربستان و مصر با ۶ دانشگاه، مالزی و پاکستان با ۵ دانشگاه و کشورهای تونس، لبنان، قطر، نیجریه و عمان با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند. براساس تعداد حضور، ایران رتبه اول را در میان کشورهای اسلامی دارد.

 

روش شناسی رتبه بندی شانگهای

دهقانی گفت: شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند. این نظام رتبه‌بندی از شش شاخص در قالب چهار معیار جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بهره می‌گیرد. این ۶ شاخص عبارتند از: تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science ، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه جهان اسلام دانشگاه های ایران ایران دانشگاه تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز رتبه بندی جهانی شانگهای ترکیه مالزی دانشگاه علم و صنعت ایران دانشگاه شیراز علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه فردوسی مشهد تربیت مدرس صنعتی شریف دانشگاه تهران دانشگاه های برتر جهان رتبه بندی شانگهای بازه رتبه ای نظام رتبه بندی رتبه بندی علوم پزشکی سال ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۶۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران ظهر امروز پیروزی مقتدرانه دیگری را در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ مقابل تیم قدرتمند ایتالیا رقم زد و توانست راهی جمع چهار تیم برتر جهان شود.
در این دیدار‌ها که در سه دست برگزار می‌شود، تیم ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در رقابتی جذاب مقابل تیم ایتالیا که دارنده سه عنوان قهرمانی دانش‌آموزان اروپا است، در دست اول با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با حساب ۲۵ بر ۲۱ پیروز شد و نهایتاً با برتری دو بر صفر به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های والیبال دانش آموزان جهان راه یافت.
گفتنی است تیم ملی والیبال دانش‌آموزان ایران با کسب چهار پیروزی پیاپی مقابل اوگاندا، آلمان، بلژیک و هلند، به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده بود.
در پایان این دیدار، دکتر رشید حسن‌پور بائی سفیر ایران در صربستان و دیگر اعضاء سفارت کشورمان که برای تشویق بازیکنان ایرانی به سالن ویزورا آمده بودند، در حلقه شادی دانش‌آموزان حضور یافتند و در شادمانی آنان برای صعود به جمع چهار تیم برتر جهان شرکت کردند.
یادآوری می‌شود تیم ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی فردا شنبه هشتم اردیبهشت ماه رأس ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • حسرت بزرگ پرسپولیس: مجتبی حسینی!
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • مسیر دشوار والیبال ایران برای المپیکی شدن
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان