Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوید بزرگی، مدیر سرمایه گذاری مرکز نوآوری  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با توجه به ماهیت متفاوت استارتاپ‌ها با کسب و کار‌های سنتی، ارزش‌گذاری آن‌ها معمولا چالش‌هایی دارد، اظهار کرد:  تلاش برای ارزش‌گذاری دقیق استارتاپ‌ها علاوه بر دانش مالی، نیازمند آشنایی با انواع مدل‌های کسب و کار، مدل‌های درآمدی، مدل‌ها و توابع رشد و تحقیقات بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگی ادامه داد: ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها به خصوص در مراحل اولیه چرخه عمرشان با توجه به فقدان داده‌های تاریخی و بسیاری از عوامل نامشخص درخصوص آینده این شرکت‌ها چالش برانگیز است. با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در سطح جهانی وجود دارد، اما به دلیل متفاوت بودن شرایط اقتصادی،  شرایط حقوقی، فرهنگی و اجتماعی منحصر به فرد و ریسک‌های محیطی هر کشور، صحیح نیست که مدل‌های موجود را بدون اعمال اصلاحات و در نظر گرفتن شرایط هر کسب و کار مورد استفاده قرار دهیم.

او افزود: انتخاب روش مناسب برای ارزش‌گذاری استارتاپ می‌تواند به کمک معیار‌های مختلفی صورت پذیرد. سطح بلوغ کسب و کار، داده‌های مالی در دسترس، پتانسیل رشد استارتاپ، حوزه فعالیت، اندازه بازار، سهم بازار و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند به ارزش‌گذار کمک کند که بهترین روش را برای ارزش‌گذاری استارتاپ انتخاب کند.

بزرگی بیان کرد: روش‌های مبتنی بر دارایی، روش‌های مبتنی بر جریان‌های نقدی، روش‌های نسبی، کیفی و شهودی از جمله روش‌های ارزش گذاری استارتاپ‌ها خواهد بود.

او در خصوص مراحل ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها گفت: ابتدا باید درک صحیحی از کسب و کار مورد نظر وجود داشته باشد، برای این منظور ابتدا باید بازار هدف و رقبا را شناخت و به درک صحیحی از مسائل فنی استارتاپ رسید؛ سپس عملکرد آینده شرکت یعنی میزان فروش، هزینه‌های عملیاتی و در نتیجه سود عملیاتی و سود خالص کسب و کار که باید برای سه تا پنج سال آینده پیش بینی شوند، مورد توجه قرار داد که این مرحله بدون داشتن درک صحیح از کسب و کار امکان پذیر نیست.

این فعال فناور گفت: در گام بعدی باید براساس چرخه عمر کسب و کار روش مناسب ارزش‌گذاری را انتخاب کرد و مرحله بعد گنجاندن پیش بینی‌ها در مدل مورد نظر خواهد بود  که در نهایت تمام نتایج به دست آمده تحلیل و جمع بندی می‌شوند و ارزش فعلی جریانات نقد آتی را محاسبه شده تا ارزش استارتاپ بدست آید.

مدیر سرمایه گذاری مرکز نوآوری گفت: افزایش سرمایه، واگذاری سهام تشویقی به کارکنان، خروج یکی از سرمایه گذاران، ادغام و تملیک  یا ورود به بازار‌های عمومی، از جمله اهداف ارزشگذاری استارتاپ‌هاست.

بزرگی افزود: تامین مالی استارتاپ‌ها که یکی از مهمترین الزامات توسعه و موفقیت این شرکت‌هاست که همواره یک شکاف بزرگ بین تصور سرمایه گذار و کارآفرین در خصوص ارزش کسب و کار وجود دارد. ارزش‌گذاری دقیق استارتاپ موجب منفعت موسسان استارتاپ‌ها همچنین سرمایه‌گذاران در جلسات مذاکره جذب سرمایه استارتاپ خواهد شد و مبلغ مورد نیاز کارآفرین در ازای درصد مالکیت مناسب به سرمایه گذار تخصیص خواهد یافت.

او در خصوص گردش مالی استارتاپ‌ها در کشور تصریح کرد:  آمار دقیقی در خصوص گردش مالی استارتاپ‌ها وجود ندارد، زیرا اطلاعات مالی بسیاری از آن‌ها به تفکیک ثبت نمی‌شود و به دلیل تعداد بالای آن‌ها همچنین شکست بسیاری از استارتاپ‌ها اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما با توجه به آمار سال می‌توان روندی صعودی برای گردش مالی شرکت‌های نوآورانه در کشور نسبت به سال‌های گذشته در نظر گرفت.

بیشتربخوانید

حمایت از شرکت های دانش بنیان توسط مجموعه‌های فناورانه استارتاپ ایرانی در بورس آمریکا درخشید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استارتاپ ها دانش بنیان فناوری نوین ارزش گذاری استارتاپ ها برای ارزش گذاری کسب و کار شرکت ها مدل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) با مشارکت مردم و بخش خصوصی شناسایی و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن به ارزش بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه تاکید کرد: از این میزان ۳۳ پروژه مشتمل بر ۵ هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی به ارزش بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در حال ساخت است. البته هم‌اکنون ۱۱ پروژه با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی هم در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد که ارزش ریالی این پروژه‌ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۳۵ پروژه سرمایه‌گذاری در ۱۸ استان به ارزش حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای انجام مطالعات و اخذ نظریه کارشناس رسمی در دست اقدام است.

کد خبر 6089630 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • گیلان با ۱۰۰ فرصت سرمایه‌ گذاری در نمایشگاه اکسپو تهران حضور دارد
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • اجرا ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در سازمان ملی مسکن
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو
  • ۸ رفتار ناسالم که می‌تواند دوران بازنشستگی شما را به چالش بکشد
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی