Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است.

او از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی جبهه انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیلی از جمله مدیران سازمان صداوسیما است که در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صداوسیما به عنوان یک ساختار فرهنگی ‌اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون حضور داشت.

اسماعیلی در متن برنامه های خود درباره وضعیت موجود در سینما از موارد زیادی انتقاد کرده است. که عبارتند از: «عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مخاطب سازی و توجه به علاقه مخاطبان، وجود مفاسد در سیستم توزیع در سینما و خارج از سینما، کمبود سالن‌های سینما با توجه به پراکندگی جنس و جمعیت، عدم برنامه‌ریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، تولید فیلم‌های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنواره‌های خارجی بر تولیدات سینمایی داخلی، اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت‌های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می‌شود، عدم نظارت و رهاسازی ارائه کنندگان فیلم و سریال‌های خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه برخی مدیران، وجود سرمایه‌گذاری مشکوک در تولیدات سینمایی، کارگردان محوری در تولیدات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان سینمایی، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون کپی رایت، وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر.»

اسماعیلی همچنین اشاره کرده است که در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیاء، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها بوده‌اند.

در این برنامه انتقاداتی هم از شیوه حکمرانی در سبک زندگی مطرح شده گزارشی هم در از وضعیت کنونی سبک زندگی در کشور ارائه شده است. همچنین به ضعف حکرانی رسانه و فضای مجازی در بحث سبک زندگی اشاره شده است.

در برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد طرح های برای الگوسازی اسلامی دیده می‌شود.

در برنامه اسماعیلی درباره مطبوعات و رسانه‌ها نیز انتقاداتی مطرح شده است از جمله "فقدان نظارت مستمر و جدی بر تولید محتوا"، "افزایش هنجارشکنی در مطبوعات به دلیل ولنگاری و محافظه کاری"، " الگو سازی نامناسب برای مردم و جوانان " و.....

در بخش کتاب نیز از اعطای مجوز به آثار غیراخلاقی و ناشر محور بودن حوزه نشر انتقاد شده است.

در این برنامه همچنین از فضای موسیقی کشور به تندی انتقاد شده است.

در توضیح وضعیت کنونی موسیقی موارد زیر ذکر شده است:

ـ افزایش هولناک ورود گروه های خارجی؛ ایجاد فضای غالب برای گونه های وارداتی با حمایت برخی سفارت خانه‌های بیگانه

- عدم حمایت جدی از موسیقی شریف اقوام و موسیقی ردیف دستگاه ایران

- اعطای مجوز به گونه‌های ضدتبلیغ موسیقی غربی به ویژه راک و متال

- ایجاد انحصار در خانه ی موسیقی به عنوان مهم ترین مرکز تولید بحران

- عدم حضور هنرمندان متعهد و انقلابی در شوراهای موسیقی

- عدم نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی

- اعطای مجوز فعالیت به هنرمندان ایرانی ضدارزش ساکن خارج از کشور

- برگزاری رویدادهایی منجر به احیای هنر و هنرمندان پیش از انقلاب اسلامی

- اعطای مجوز به گروه های موسیقایی و یا خوانندگان ترکیه ای (که توسط جریان فاسد تهیه کنندگان حاکم بر موسیقی کشور در حال پیگیری است)

- غالب شدن شبکه فاسدی از تهیه کنندگان بر موسیقی کشور که به راستی علاوه بر ایجاد احساس نیاز کاذب، در فرسایش زبان فارسی و تغییر گنجینه ی واژگان مخاطبین، از بسیاری محرمات و ادبیات مبتذل نیز قبح زدایی کرده و می‌کنند.

در توضیح برنامه‌های پیشنهادی در حوزه موسیقی نیز آورده شده است:

- ضرورت تدوین سند راهبردی موسیقی ملی ایرانی با هدف صیانت از فرهنگ بومی و نشر ظرفیت موسیقی اصیل ایرانی و مقابله با هجمه ی موسیقی غربی در حوزه معنا و محتوا

- بهینه سازی و فعال سازی خانه موسیقی ایران بر اساس ضروریات زیر:

* ضرورت شکل گیری ظرفیت جدید مرکب از خانه شعر و ادبیات و خانه موسیقی ایران و سیاستگذاری در راستای فعال سازی موسیقی بومی و متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

* برنامه ریزی هدفمند جهت ذائقه سازی مثبت در بین آحاد جامعه

* قاعده مندسازی مرجع شدن خوانندگان بر اساس ضوابط طراحی شده از طریق اعطای مجوز و فعال نمودن ظرفیت‌های حمایتی

* نظام مند نمودن ضوابط حاکم بر اجرای کنسرت‌ها

* توجه و اهتمام بر توزیع مناسب و هدفمند بودجه و اعتبارات در حوزه موسیقی سنتی، پاپ و ...

ـ انجام پژوهش‌های فرهنگی با هدف ترویج موسیقی اصیل با محتوای سازنده و مفید

ـ راه اندازی رویدادهای خاص در حوزه موسیقی و سرود در گستره جهانی و بین المللی بر اساس سرفصل‌های گفتمان انقلاب اسلامی مانند موسیقی مقاومت، صلح، عدالت و مبارزه با فقر، حمایت از مستضعفین و ... در تقابل با موسیقی غرب گرا (فرهنگ متال، شیطان پرستی، گرافیتی خشن و ...)

ـ فعال نمودن حوزه موسیقی به صورت بین المللی در دو محور کودکان و زنان با رویکرد حمایت از حقوق حقیقی کودکان و کرامت زنان براساس اصل انسانیت و نه جنسیت

ـ حمایت از موسیقی نواحی و محلی مناطق مختلف کشور

ـ ایجاد زمینه‌های لازم در راستای بهره مندی مناسب مطلوب همگان از انواع موسیقی با رعایت شرایط فرهنگی، بومی و دینی جامعه ایران

ـ برنامه ریزی جهت حفظ و اشاعه قطعات برجسته موسیقی ایرانی پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ـ ایجاد آرامش خاطر برای موسیقیدانان و دست اندرکاران موسیقی از نظر تأمین نیازهای اولیه زندگی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تولیدات سینمایی انقلاب اسلامی برنامه ریزی حوزه موسیقی اعطای مجوز سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۷۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمد مهدی اسماعیلی در پیام ویدئویی خود به مراسم بزرگداشت ادیب دزفول گفت: خیلی مشتاق بودم در مراسم نکوداشت و تقدیر از شاعر عزیز و گرانقدرمان آقای دکتر محمدرضا سنگری در شهر مقاومت در دزفول عزیز حاضر شوم.

وی افزود: دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دفاعی و افتخار آفرینیِ ما در دفاع مقدس بوده است؛ در دفاع مقدس شاید کنار خرمشهر عزیز بیشترین بازخورد، خاطره، قصه و بعضی وقت‌ها غصه در شهر عزیز دزفول به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به هر حال اتفاق مهم دیگر این است که این خطه در کنار دفاع‌مقدس و حضور نورانی در ایام دفاع مقدس اساساً خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی را در پیشینه خود دارد.

دکتر اسماعیلی بیان کرد:دزفول در شمال خوزستان از هزاره‌های قبل از ورود اسلام عزیز تا امروز مهد تربیت فضلا، حکما، ادبا، فقها و سیاستمداران بزرگ و نجیب و شعرا و اهل قلم بسیاری بوده است.

وی گفت: کتاب افتخارات دزفول کتاب بسیار قطوری است و برای همچون منی و آن هم در چنین زمان کوتاهی شاید فرصت نباشد حتی قطره‌ای از این یم را بازگو کنم.

ولی به هر حال نمی‌شود به دزفول و سابقه پرافتخارش توجه کرد و یادی از اولین دانشگاه رسمی در تمام نقاط دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه، دانشگاه جندی شاپور نکرد.

وزیر فزهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دزفول عزیز یاد کرد و از بزرگانی، چون شیخ مرتضی انصاری خاتم الفق‌ها و المجتهدین نام نبرد، از دزفول عزیز نام ببریم و از بزرگان تاریخ‌سازش در ایام پیش از پیروزی انقلاب در ایام مبارزه و دفاع مقدس نام نبرد؛ تا به امروز دزفول و دزفولیان در پیشانی افتخارات این مرز و بوم درخشیده اند.

 

دکتر اسماعیلی افزود: از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر قدردانی و از نقش آفرینیشان در مبارزات قبل از انقلاب و در ایام دفاع‌مقدس نیز تقدیر می‌کنم.

 

وی ادامه داد: بسیاری از سرایندگان اشعار حماسی از اندیشه‌های ایشان وام گرفته‌اند و بسیاری از خوانندگان و هنرمندان نام نیک ایشان را در کنار آثارشان با افتخار ثبت کرده‌اند، امروز هم این شخصیت بزرگ برای کشور و مملکت ما نعمت است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام خود اظهار کرد: خوشحال هستم که مردم عزیز دزفول و مسئولان شهرستانی و استانی این همت را گمارده اند که از این شخصیت تابناک و این چهره ادبی که در عین حال معلمی دلسوز و محققی پژوهشگر و پرتلاش است تجلیل کنند.از راهی دور، از طریق فضای مجازی خدمت تک تک شما بزرگواران، آقای دکتر سنگری و همه شرکت کنندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم، انشاالله به زودی توفیق داشته باشم و در دزفول عزیز حاضر شوم و خدمت عزیزانمان در آنجا از نزدیک عرض سلام و ارادت داشته باشم، در پناه خداوند متعال باشید.

دیگر خبرها

  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • انتخاب عاطفه خادمی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور