Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@20:39:18 GMT

دیوارنگاره «زندگی به سبک حسین (ع)» در برازجان اکران شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۸۱۰۱

دیوارنگاره «زندگی به سبک حسین (ع)» در برازجان اکران شد

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از گذشت سال‌ها و گسترش اقدامات جریان ساز در رسانه‌ها، دیوارنگاره‌ها هم خودی نشان می‌دهند و گاهی می‌توانند جریان ساز باشند.

در تازه‌ترین اثر هنری جوانان فعال حوزه خانواده، دیوارنگاره‌ای اکران شده که زندگی به سبک حسین را بازخوانی می‌کند. این دیوارنگاره آغاز یک پویش در فضای مجازی شد که کاربران فضای مجازی استان بوشهر زندگی به سبک حسین را روایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف این دیوارنگاره تقویت کنش‌هایی خانوادگی و خانواده محور است که اعضای خانواده را در معرض الگوی مکتب حسینی قرار می‌دهد و به مخاطب یادآوری می‌کند که برای خوشبختی و تعالی خانواده خویش، باید زندگی خویش را بر سیره‌ی ایشان ترسیم کند.

شعار «خوشبخت خانه‌ای که پر از راه و رسم توست» شعار قابل تأمل این تصویر است که توسط احسان طوسی انتخاب شده است. خالق این اثر رسانه‌ای آرش خوش نیت است که همزمان با دهه اول محرم در شهر برازجان با همکاری شهرداری شهر برازجان اکران شد.

استفاده از نماد و المان‌های بومی مشترک

احسان طوسی از هنرمندان جوان بوشهری به خبرنگار مهر گفت: در نمایی از اجرای میدانی خانه خوشبخت مجموعه‌ای از رفتارهای محرمی به چشم می‌خورد، که حول محور خانواده ترسیم شده است.

وی افزود: آماده و مرتب کردن فرزند کوچک خانواده (که در دستانش طبل کوچکی به چشم می‌خورد) توسط مادر، ریشه در تربیت نسل حسینی و آشنایی فرزندان از عنفوان کودکی با دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به خوبی مشهود است و البته نباید از این نکته غافل ماند که در طراحی فضای کلی طرح همچنان که محوریت خانه و خانواده با مادر است در اینجا نیز مادر به عنوان نقطه‌ی وسط طراحی شده است و سایر رفتارها حول آن جانمایی شده است.

طوسی بیان کرد: اضافه کرد: استفاده از نماد و المان‌های بومی مشترک و مرتبط با بوم استان و صدر اسلام از دیگر نقاط قوت و البته قابل اتکا این طراحی است. استفاده از درخت نخل که درخت بومی استان است در کنار دمامی که گوشه حیاط جا خوش کرده است و بوقی که بر دوش پسر بزرگ‌تر خانواده آویزان است و درب چوبی سنتی از دیگر المان‌های بومی است که در این طرح استفاده شده است.

دمام در استان‌های جنوبی در کنار سنج، طبل، بوق و … وسایل برپایی عزاداری در ایام محرم و صفر است و جز لاینفک آئین‌های عزاداری سنتی در بوشهر محسوب می‌شود.

همچنین نباید از این نکته غافل بود که درخت نخل نماد استقامت، استواری و تنومندبودن در برابر حوادث و سختی‌ها نیز می‌باشد و قرابت نزدیکی با واقعه عاشورا دارد.

طوسی افزود: دیگ بزرگ گوشه حیاط، کپسول گاز و در کنار آن دیگ آشی که پدربزرگ خانواده در حال مخلوط کردن آن است که در اصطلاح بومی به این عمل لت زدن می‌گویند به خوبی یادآور ایام عزاداری محرم و صفر است که در ذهن هر مخاطبی تداعی کننده تکاپوی خانواده‌ها جهت پخت طعام به واسطه نذر و یا عهد در این ماه است.

وی بیان کرد: دختر خانم خانواده که در حال تدارک و تقسیم چایی در تصویر مشاهده می‌شود بخوبی منتقل کننده حس چایی روضه‌های خانوادگی را در دل هر انسانی زنده می‌کند.

این هنرمند بوشهری افزود: نصب پارچه‌ای با متن «این خانه عزادار حسین است» به خوبی این پیام را به مخاطب منتقل می‌کند که تمامی این تکاپو و اعمالی که در تصویر مشاهده می‌شود زیر لوای پرچم عزای سرور و سالار شهیدان و به واسطه بزرگداشت این امام عزیز است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از شال گردن طرح چفیه همراه با به ترتیب پدربزرگ، پدر و پسر بیانگر انتقال فرهنگ بسیجی و عاشورایی در یک خانواده حسینی است.

ترویج سبک زندگی امام حسین (ع)

آرش خوش نیت از دیگر هنرمندان بوشهری به خبرنگار مهر گفت: با توجه به مناسبت این اثر یعنی فرارسیدن ماه محرم و صفر، نمی‌توان از ترکیب رنگ شاد در این اثر استفاده کرد ولی با استفاده از تکنیک ترکیب رنگ، نمای کلی طرح دارای رنگ روشن و البته سنگین نسبت به موضوع انتخاب شده است تا ضمن رعایت ماه عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، فضای روشنی پیش چشم مخاطب قرار بگیرد.

وی افزود: در سربند پسربچه و شال دخترخانمی که سینی چای به دست دارد از رنگ سبز که استفاده شده است که یادآور امید به ظهور منجی و آینده روشن و برپایی عدل، قسط و داد است می‌باشد.

خوش نیت اضافه کرد: بر طبق این سخن «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» که از فرمایشات گهربار رسول گرامی اسلام و هک شده در سمت راست عرش الهی نیز است و همچنین به استناد احادیث امام علی (ع) و امام صادق (ع) که مجموعاً می‌فرمایند همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است این مهم استناد می‌شود که خانه و خانواده‌ای نجات پیدا می‌کند و بر کشتی حسینی سوار می‌شود که سبک زندگی امام حسین (ع) در زندگی و رفتار و اعمال آن خانواده مشهود باشد و در کنار شور حسینی یعنی برپایی عزای امام حسین، شعور حسینی نیز یعنی عمل و اقتدا و به شیوه و سبک زندگی حسینی (ع) را نیز در پیش بگیرد.

وی تاکید کرد: به همین منظور شعار «خوشبخت خانه‌ای که پر از راه رسم و توست» برای این اثر انتخاب شد که خود گویایی برپایی عزای حسینی در کنار رفتارهای جمعی خانوادگی همچون کمک به همدیگر، برخورد توأم با رأفت، محبت و آرامش و … است.

کد خبر 5283046

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر برازجان محرم 1400 دشتستان ویروس کرونا محرم 1400 ماه محرم شیوع کرونا واکسن کرونا رسانه هیئت آمار کرونا کرمانشاه مراسم عزاداری بوشهر هیئت مذهبی عکس استانها محدودیت های کرونایی گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد بنافی در بازدید از ۴ واحد صنعتی در حال احداث شهرک صنعتی برازجان گفت، تمام تلاش ما این است که از تولید حمایت کنیم و به همین منظور بر روی احیا واحدهای راکد و توسعه واحدهای تولیدی متمرکز هستیم.

فرماندار دشتستان افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران نیز بخش دیگری از پیگیری‌های ما است.

رئیس شورای اشتغال شهرستان از روند توسعه زیرساخت‌های فاز دوم شهرک صنعتی برازجان نیز بازدید کرد و گفت: در تلاش هستیم که تعدادی از زون‌های طراحی شده را در سال جاری به متقاضیان واگذار کنیم.

کد خبر 6095371

دیگر خبرها

  • بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • رقابت سخت بین حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • ماجرای جنگ شهاب حسینی و پارسا پیروزفر مقابل جواد عزتی و الناز حبیبی
  • تشویق سید حسین حسینی از سوی هواداران استقلال / فیلم
  • دیدار با خانواده ۳ شهید به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در بندرانزلی
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است
  • زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • در بازی تراکتور - استقلال همه ضرر کردند؛ به جز رقیب سرسخت حسین حسینی!