Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:27:03 GMT

داجیوند تشنه است! / 13 روستا در انتظار تدبیر مسوولین

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۸۴۵۱

داجیوند تشنه است! / 13 روستا در انتظار تدبیر مسوولین

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، دهستان داجیوند یکی از دهستان‌های پرجمعیت شهرستان هلیلان بوده که شامل ۱۳ روستا به مرکزیت روستای مهدیه است.

این روستاها در طول روز تنها برای چند ساعت آب دارند و حتی حجم تانکرهای خانگی پاسخگوی مصارف روزانه آنها نبوده و سبب ناراحتی و شکایت اهالی روستا شده است. 

باتوجه به وضعیت کرونا رعایت بهداشت الزامی است اما با این حال آنها آب مورد نیاز خود را در ظرف‌هایی نگه داری می‌کنند که خود می‌تواند منبع آلودگی‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

شیوع ویروس کرونا استفاده و اهمیت آب را بیشتر از قبل نمایان کرده چرا که برای رعایت اصول بهداشتی افراد به آن نیازمند هستند.

تامین آب شرب مورد نیاز یکی از ابتدایی‌ترین امکانات برای هر فرد در هر شهر و روستایی است.

در طول روز تنها برای چند ساعت آب لوله‌های روستا جاری است

مرادی یکی از روستاییان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیان داشت: در طول روز فقط برای چند ساعت آب لوله‌های روستا جاری است و روستاییان مجبورند آب مصرفی طول روز خود را در آن چند ساعت ذخیره کنند.

وی افزود: حجم تانکرهای آب خانگی برای مصرف روزانه کافی نیستند و مردم روستا مجبورند آب مصرفی را در ظروف خانه ذخیره کنند که بهداشت به درستی رعایت نمی‌شود و می‌تواند انواع مشکلات گوارشی را ایجاد کند.

کمبود آب موجب استرس اهالی روستا شده است

حیدری یکی از روستائیان اینطور می‌گوید: گاهی اتفاق افتاده است که مهمانی آمده و آب قطع بوده و چون آب ذخیره نداشته‌ایم مهمانمان برای مصرف با شرمندگی ما روستا را ترک کرده است.

وی در ادامه افزود: این مشکل در تابستان با توجه به شدت گرما بیشتر دیده می‌شود؛ در مراسم‌های شادی و شیون با وجود اینکه افرادی برای مراسم از خارج از روستا می‌آیند، میزبان دغدغه و استرس کمبود آب مورد نیاز را برای مراسم دارد.

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به دنبال خشکسالی

اسدالله شهبازی یکی از دهیاران روستا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در بحث آب شرب حوزه داجیوند طی سالیان گذشته یک حلقه چاه در محدوده دیزگران وجود داشته که ۱۳ روستا را تحت پوشش خود قرار داده است. 

وی افزود‌: اما با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته سطح آب زیرزمینی کاهش یافته و به تبع آن چاه کم آب شده است. 

این دهیار ادامه داد: حال اداره آب و فاضلاب شهرستان از طریق آب رسانی تامین آب منطقه را انجام می‌دهد اما این موضوع کفاف مردم این روستاها را نمی‌دهد و دهیاران این روستاها پیگیر رفع این مشکل هستند و امیدواریم تا چند ماه آینده این مشکل حل و دیگر کم آبی نداشته باشیم. 

آبرسانی به روستا در دو فاز انجام می‌شود 

نوروزی مدیر اداره آبفا شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده با فرماندار و مسوولین استانی، باتوجه به زیادبودن این مسیر، تصمیم بر آن شد آبرسانی در دو فاز اجرا شود.

وی افزود: در فاز اول آبفا شهرستان با همکاری بنیاد علوی یک حلقه چاه به عمق ۸۰ متر در حوزه جزمان-توحید حفر و تجهیز کرده است اما به دلیل اختلافی که در مناقصه برق آن به وجود آمده موقتاً از طریق دیزل ژنراتور تامین آب حوزه پایین داجیوند انجام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: فاز دوم این طرح حوزه بالای داجیوند را پوشش می‌دهد هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و برای عملیاتی کردن آن اداره آبفا شهرستان به جد نیازمند تزریق اعتبار از سوی مسوولین مربوطه شهرستان و استان است.

اجرای فاز دوم پروژه نیازمند بودجه است

سعید شهبازی فرماندار شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: باتوجه به رایزنی‌های که بین بنیاد علوی و اداره آبفا شهرستان صورت گرفته فاز اول آبررسانی به این روستاها تکمیل و تحویل اداره ابفا شهرستان داده شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای تاکنون برای فاز دوم این پروژه اختصاص داده نشده اما ما به جد پیگیر حل این مشکل هستیم و آن را در اسرع وقت مرتفع می‌سازیم.

امروزه وجود منابع آب بیشتر در کشورها، یک امتیاز بزرگ برای توسعه و پیشرفت آن کشور محسوب می‌شود؛ حتی در عرصه سیاسی و اجتماعی و تنازعات بین‌المللی، آب نقش بسیار با اهمیتی را داراست.

انتهای پیام/ 970879

منبع: فارس

کلیدواژه: روستا آب ایلام بهداشت گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس آبفا شهرستان چند ساعت اداره آب طول روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۸۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشک متخلف در یکی از روستا‌های تالش دستگیر شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش گفت: پزشک متخلفی که در یکی از روستاهای تالش مدعی بود با دستگاهی همه بیماری ها را درمان می کند، دستگیر شد.

سعید رستمی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گزارشی مبنی بر فعالیت غیر قانونی پزشکی که ظاهراً با ادعاهای واهی اقدام به معالجه اهالی یکی از روستاهای کوهستانی تالش می‌کرد، دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه سریعاً مراتب در دستور کار کارشناسان نظارت شبکه بهداشت و درمان تالش قرار گرفت، افزود: با بررسی‌ها و تحقیقات تکمیلی مشخص شد خبر مذکور صحت دارد و این پزشک متخلف با استفاده از یک دستگاه اقدام به کلاهبرداری از اهالی این روستا می‌کند.

رستمی تصریح کرد: مراتب به اطلاع کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان رسانده شد و با دستور دادستان تالش و با حضور نیروهای فراجای این شهرستان این پزشک متخلف به اتهام فعالیت و مداخله غیر مجاز در امور پزشکی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی پس از بازجویی اولیه در اختیار مقام قضائی قرار گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش در پایان از توجه و همکاری دادستان محترم و فرماندهی محترم فراجای شهرستان تالش در حوزه سلامت تشکر قدردانی نمود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چند درصد پزشکان زیرمیزی می‌گیرند؟ پروانه مطب ۹۶ پزشک متخلف باطل شد توبیخ پزشک متخلف بخاطر دریافت وجه مازاد از بیمار

دیگر خبرها

  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • درخواست احداث پل عابر در روستا
  • پزشک متخلف در یکی از روستا‌های تالش دستگیر شد
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد