Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - قصه پر غصه تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در کاشان ادامه دارد و در این مسیر تنها دلالان سود می‌برند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کاشان ، اراضی کشاورزی پایه و اساس این صنعت است و از این رو حفظ کاربری آن با توجه به وضعیت نگران‌کننده کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است بیش از پیش به این موضوع دقت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر کاربری اراضی کشاورزی این روزها به یک دغدغه تبدیل شده و باعث شده است که اراضی کشاورزی به خانه باغ‌هایی تبدیل شود که سود و منفعت آن به عده‌ای خاص می‌رسد و صنعت کشاورزی، کشاورز و افراد مرتبط با این حوزه تنها ضرر می‌کنند.

یکی از شهروندان کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن ابراز نگرانی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی کاشان اظهار داشت: این موضوع تنها به صنعت کشاورزی ضربه می‌زند و کشت و کار در آن اراضی کشاورزی به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سود شیرین وسوسه‌انگیز این اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده شده هر فردی را به این موضوع تشویق می‌کند، افزود: برخی از دلالان زمین کشاورزی چندین برابر پایین‌تر از میزان ارزش‌گذاری از کشاورز خرید می‌کند.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه اراضی کشاورزی با تغییر کاربری غیرمجاز به خانه باغ تبدیل می‌شود، افزود: در این بین تنها شخصی یا گروهی که ضرر می‌کنند کشاورزان هستند که علاوه بر از دست دادن اراضی کشاورزی خود زمین‌های آنان نیز با این تغییر کاربری غیرمجاز امکان کشت و کار در آن وجود ندارد.

یکی از کشاورزان کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به بی‌انگیزگی در حوزه کشاورزی اظهار داشت: هزینه‌های بالای کشاورزی از یک سو و از سوی دیگر پایین بودن قیمت خرید محصولات کشاورزی کشاورزان را بی‌انگیزه کرده است.

استاندار بوشهر: پروژه خط انتقال از سد خاییز به اراضی کشاورزی اهرم تنگستان اجرا شوددادستان قزوین: رهاکنندگان پساب صنعتی در اراضی کشاورزی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند19میلیارد تومان برای تکمیل پروژه آبرسانی به اراضی کشاورزی پایاب سد "آغ‌چای" چایپاره ابلاغ شد

وی با بیان اینکه این بی‌انگیزگی باعث شده است که کشاورزان برای حضور در این حوزه میل و رغبتی نشان ندهند، افزود: همین موضوع باعث شده است تا کشاورزان اراضی باارزش خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشند.

این کشاورز کاشانی با بیان اینکه با فروش این اراضی کشاورزان دلالان نیز با تغییر کاربری غیر مجاز این اراضی را به خانه باغ‌هایی تبدیل می‌کنند و به برخی از شهروندان که هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند می‌فروشند و سود قابل توجهی را عاید خود می‌کنند.

محمدحسین خوانه وندی، رئیس اداره حفاظت و یکپارچگی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان ضمن اشاره به اهمیت و اهداف حفظ اراضی کشاورزی اظهار داشت: حفاظت از اراضی کشاورزی موضوع مهمی است که در اولویت سازمان جهاد کشاورزی است به نحوی که در اطراف زمین‌های حاصل خیز شهرها گسترش پیدا کرد.

وی ضمن ابراز تاسف از وقوع بی‌مهری به اراضی کشاورزی حاصلخیز در سال‌های اخیر افزود: به شکلی بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی مورد استفاده سوء استفاده کنندگان قرار می‌گیرد و به اراضی غیرکشاورزی تبدیل می‌شود در حالی که اراضی کشاورزی پایه و اساس امنیت غذایی کشور است.

رئیس اداره حفاظت و یکپارچگی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تغییر کاربری بنا بر ضرورت و استعلام از مراجع مربوطه به صورت قانونی به منظور گسترش حوزه های کشاورزی امکان‌پذیر است، ابراز داشت: این اقدامات به منظور پیش‌بینی مسائل مختلف باید صورت پذیرد و فرآیند آن طولانی و زمان بر نیست.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به غیرکشاورزی ممنوع است، گفت: برای طرح‌های ضروری این استثنا وجود دارد به نحوی که با بررسی در کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون  و تصویب آن تغییر کاربری امکان‌پذیر است و این مجموع بیشتر برای زمانی صادر می‌شود که منفعت عمومی به دنبال داشته باشد.

خوانه وندی ضمن اشاره به برخورد قانونی با تغییر کاربری غیرمجاز تصریح کرد: تغییر کاربری غیرمجاز علاوه بر قلع و قمع، به قیمت روز و با کاربری جدید از یک تا سه برابر قیمت جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

وی از تخریب پنج هزار پروژه تغییر کاربری غیرقانونی در استان اصفهان در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: قطعا با ساخت و ساز غیرمجاز برخورد می‌شود و اجازه این موضوع به سودجویان داده نمی‌شود و در این زمینه هیج گونه مماشاتی وجود ندارد.

انتهای پیام/801/س

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس تغییر کاربری اراضی کشاورزی تغییر کاربری غیرمجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۸۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود

ایسنا/کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان خبر داد. 

حمیدرضا کریمی در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، با تاکید بر لزوم تشدید برخورد با حفر چاه های غیرمجاز در استان، اظهارکرد: باتوجه به کم شدن آب‌های سطحی و نیز مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی، برخورد با چاه‌های غیرمجاز و نیز کشت های آب بر باید تشدید شود. 

وی افزود: در این راستا شرکت آب منطقه ای باید تلاش های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد. 

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامدهای منفی حفرچاه های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع  از اقدامات شرکت آب منطقه ای در این حوزه است. 

وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان ها صورت گیرد. 

به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه هایی خواهد بود که احتمال برداشت های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است. 

کریمی در ادامه اشاره ای هم به اجرای طرح کاداستر(حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستانها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد. 

وی در ادامه بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز  نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت. 

مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز