Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی سجده گاه پرستوهای عاشقی است که سال ها رنج اسارت را در زندان های مخوف بعثی تحمل کردند و راست قامت و سرافراز و با صلابت به آغوش میهن اسلامیمان بازگشتند.

۲۶ مرداد ماه سالروز ورود کسانی است که سخت ترین مرارت ها و شکنجه ها را به جان خریدند ولی پای ایمان و اعتقاد و عقیده خود ایستادند و رو سپید و جانانه مدال ایثار بر گردن آویختند و مایه سربلندی ایران اسلامی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ۲۶ مرداد سالروز روزی است که دل های میلیون ها ایرانی راهی خسروی می شود و این روز سالروز ورود فرزندان خمینی کبیر (ره) به میهن اسلامی است که با وجود شدیدترین شکنجه ها نمازشان همواره اول وقت و صدای تکبیر و استقامتشان برای همیشه ماندگار شد و سرافراز در جهان درخشیدند.

آزادگان سرافراز  ثابت کردند که هیچگاه زیر بار ظلم نمی روند و همواره پای عهدی که با مقتدایشان بسته اند ایستاده اند و مدافعان واقعی وطن اسلامیشان هستند و چه بسیار بودند سرافرازانی که با ایستادگی و استقامت در همان زندان های مخوف به مقام بلند شهادت نایل آمدند.

مرز خسروی مفتخر به ورود نخستین گروه از آزادگان در سال ۱۳۶۹

مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلی مفتخر به ورود نخستین گروه از آزدگان سرافرازی است که در ۲۶ مرداد سال ۶۹ با بازگشت به میهن اسلامی بر سرزمین مقدس ایران بوسه زدند.

توافق برای تبادل اسرا سه سال پس از آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق صورت گرفت و در همین رابطه ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد سال ۶۹ تشکیل شد.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها به تبادل ۴۰ هزار آزاده ایرانی با همین تعداد اسیر عراقی پرداخت و از این رو نخستین گروه از آزادگان پر افتخار کشورمان در ۲۶ مرداد سال ۶۹ با استقبال پرشور مردم و مسوولان پس از تشریفات قانونی از  مرز خسروی وارد خاک ایران اسلامی شده و با صلابت و مقتدرانه به آغوش وطن بازگشتند.

۲۵ مرداد ماه سال ۶۹ سراسر ایران اسلامی را شادی و شعف فرا گرفته بود و از کودک و بزرگ، پیرو جوان سر از پا نمی شناختند و به تزیین کوچه و معابر پرداختند، گویا فردای آن روز قرار بود اتفاق مهمی در مرز خسروی به وقوع بپیوندد و برگی بر افتخارات دیگر این نقطه از کشورمان که نزدیکترین نقطه به کربلای معلی است، افزوده شود.

همه چیز برای ورود قهرمانان سال های دور از وطن مهیا شده بود، همه جا بوی اسپند و گلاب بود و استان های مختلف و به خصوص کرمانشاه آذین بندی شده و چراغانی بود و هرکس به میزان وسع خود برای پذیرایی از سرافرازان عاشق آـماده شده بود.

همه جا پر شده بود از بوی گل و عود و همه کس با شیرینی و شربت و نقل جشن گرفته بودند گویا همه می دانستند که فردای آن روز یعنی ۲۶ مرداد ماه میهمانانی عزیز قرار است به آغوش وطن برگردند که خود میزبان اصلی و صاحبان واقعی این خانه و کاشانه هستند که برای دفاع از این آب و خاک جانانه خوش درخشیدند.

۲۶ مردادماه که رسید نگاه های همه ملت به مرز خسروی بود و گویا قلب همه ایرانیان در مرز خسروی می تپید روزی که هیچگاه از خاطره ایرانیان پاک نمی شود و برای همیشه ماندگار است.

روزی که آزادگان سرافراز آمدند نقطه صفر مرز خسروی را اشک و لبخند فرا گرفته بود و مردم مرزنشین و هممیشه مهمان نواز قصرشیرین نیز خود را با پای پیاده به مرز رسانده بودند تا به جای حضور همه پدران، مادران و فرزندان این سرافرازان همیشه با صلابت به آن ها خوش آمد بگویند.

«هاتین خوش هاتین صفا هاوردین» ماندگار و یه یادماندنی

«هاتین خوش هاتین صفا هاوردین» (آمدید خوش آمدید صفا آوردید) آهنگ معروفی است که از سال ۶۹ تا کنون هیچگاه تکراری نشده و هر کرمانشاهی و کُرد در ذهنش آن را به یادگار دارد، این همان آهنگی است که مرز خسروی و استان کرمانشاه به یکصدا برای خوش آمد گویی به آزادگان آن را سردادند.

امروز ۲۶ مرداد یاد آور صلوات ها و اشک و لخندها و آغوش هایی است که پس از سال ها به روی فرزندان این وطن گشوده شد ولی سخت تر از همه چشم انتظاری پدران و مادرانی بود که هیچگاه چشمشان به جمال فرزندشان روشن نشد و جای خالی محبتی بود که با شهادت معصومانه و غریبانه پدر به دور از خانه و کاشانه هیچ گاه برای فرزندانشان پر نشد.

آیین بزرگداشت ورود آزادگان به مین اسلامی به دلیل شرایط کرونایی برگزار نمی شود

فرماندار قصرشیرین با تبریک و گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت: امسال با توجه به اجرای محدودیت های کرونایی و ممنوعیت برگزاری اجتماعات آیین بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به کشور برگزار نمی شود.

«مرادعلی تاتار» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آزادگان مایه عزت، سرافرازی و فخر ایران اسلامی هستندکه این اسوه های صبر و استقامت با تاسی از حضرت زینب (س) از این آزامایش الهی سربلند بیرون آمدند.

وی اظهار داشت: آزادگان سرافراز، سفیران فرهنگی کشور بودند که به دنیا درس اخلاق و ایمان و پایداری دادند و سخت ترین شکنجه ها را به جان خریدند و سرافرازانه به آغوش کشور بازگشتند.

ای اسوه های صبر و پایداری، سالروز ورودتان به آغوش میهن اسلامی گلباران و بر صبر و ایثارتان هزاران درود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که  این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاه با شهرهای مذهبی و زیارتی عراق همواره اهمیت به خصوصی برای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارد.

برچسب‌ها سالروز بازگشت آزادگان به کشور جمهوری اسلامی ایران قصرشیرین دفاع مقدس کرمانشاه عراق آزادگان پروندهٔ خبری کرمانشاه، استانی که کتاب جنگ در آن جا آغاز و بسته شد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالروز بازگشت آزادگان به کشور جمهوری اسلامی ایران قصرشیرین سالروز بازگشت آزادگان به کشور جمهوری اسلامی ایران قصرشیرین دفاع مقدس کرمانشاه عراق آزادگان مرز رسمی خسروی ایران اسلامی سالروز ورود میهن اسلامی مرداد سال مرز خسروی ۲۶ مرداد سال ۶۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید اهالی رسانه از بزرگراه آزادگان و نشست عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران

اهالی رسانه صبح امروز ضمن حضور در آیین تکمیل پروژه تحکیم بزرگراه آزادگان و تعریض بزرگراه لشگری در نشست خبری مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران شرکت کردند به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075881 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • ورود سامانه بارشی به جو استان
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • بازدید اهالی رسانه از بزرگراه آزادگان و نشست عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان