Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد علما و اندیشمندان مذهبی، فلسفه قیام امام حسین (ع)  و عزاداری‌ها شهدای کربلا،  دمیدن روح آزادگی  و حیات معنوی به جامعه است، در دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) رعایت حق الناس جزو ضروریات است و اینکه برگزاری مجالس سرور و سالار شهیدان منجر به کوچکترین آسیب به مردم شود هرگز مورد رضایت حسین و خدای حسین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس روایات تاریخی، در طول زمان‌های گذشته  و حتی در زمان حیات ائمه اطهار (ع) هر زمان که احساس می شد که برگزاری آئین‌های عزاداری ممکن است ضرر و خطری متوجه شیعیان کند خود امامان معصوم جلسات عزاداری را لغو کرده و به سلامت شیعیان خود اهمیت می‌دادند.

در زمانه موج پنجم کرونا و میدان داری سوی دلتا، مسئولان و مقام‌های بهداشتی استان اردبیل بر برگزاری عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و هشدار می‌دهند که بی توجهی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، برگزاری عزاداری‌ها در مکان‌های مسقف ، ازدحام جمعیت، دسته گزدانی ، شبیه خوانی  می‌تواند به شیوع بیشتر  کرونا در جامعه منجر شود.

ستاد مقابله با کرونا در اطلاعیه‌های گوناگون خود عزاداران را به سوگواری اباعبدالله الحسین در فضای باز با جمعیت محدود فرا خوانده  است، توصیه ای که بسیاری از هیات‌های عزاداری در استان اردبیل به آن پایبند بوده‌اند اما هنوز هستند محلات و هیات‌هایی که همچنان سوار بر موج احساسات به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه بوده  و آئین‌های سوگواری محرم را با ازدحام و بدون رعایت دستورات بهداشتی برگزار می‌کنند.

با وجود تاکید چندین باره مسئولان استان اردبیل ، هنوز در تعدادی از محلات آئین‌های سینه زنی و زنجیر زنی  به جای مکان‌های روباز در مساجد و با حضور بدون ماسک تعداد قابل توجهی از شهروندان برگزار می‌شود.

با وجود ممنوع بودن دسته گردانی در سطح شهر در روزهای گذشته تعدادی از محلات و هیات‌های مذهبی اقدام به روانه کردن دسته‌های عزاداری به خیابان‌ها و معابر شهر کرده و شب‌ها نیز دسته گردانی و حرکت عزاداران در خیابان‌های شهر و عزاداری در مساجد مختلف مشاهده می‌شود.

در آستانه تاسوعا و عاشورا  که اوج عزاداری حسینیان اردبیل بشمار می‌رود، نگرانی‌هایی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد و مسئولان از عزاداران خواسته اند که با توجه به اوضاع بحرانی استان اردبیل و افزایش جان باختگان و مبتلایان کرونا، آئین‌های عزاداری این روزهای عزیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و از هر گونه اجتماع و ازدحام خوداری شود.

ستاد مدیریت بیماری کرونای استان اردبیل  در اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به شرایط فوق حاد شیوع ویروس کرونا در استان کلیه تجمعات عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز برپایی نماز ظهر عاشورا لغو و برگزاری هرگونه عزاداری به شکل دسته روی، شمع گردانی، شبیه خوانی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و خیمه گاهها ممنوع است.

این ستاد افزود:  برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای باز و مقابل مساجد با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن عزاداران و فاصله گذاری اجتماعی بلامانع است و در این راستا بر توجه و اهتمام روسای محلات و مسئولین هیات‌های مذهبی و دستجات عزاداری و هیات امنای مساجد در مراعات مفاد دستورالعمل تاکید شده است. 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز اعلام کرد که امسال از صدور مجوز برگزاری آئین‌های تعزیه و شبیه خوانی خودداری خواهد شد.

در اطلاعیه این اداره کل آمده است: بدون شک تاسوعا و عاشورای حسینی مردم ولایتمدار و حسینی دارالارشاد اردبیل از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده و حسینیان این دیار عاشورایی با توسل به نام بلند حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و با تأسی به مرام ماه منیر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، منشأ تأثیر و خیرات بی‌شماری در گسترش فرهنگ عاشورایی و محبت اهل بیت(ع) بوده‌اند.

مردمان ولایتمدار این دیار کهن شور حسینی‌شان را در جای جای این دیار به نمایش می‌گذارند و حماسه‌های ماندگاری را از عشق و ارادت صمیمانه به ساحت قدسی امام آب و آئینه، حضرت سید الشهداء (ع) و سردار بصیر حریم امامت، حضرت عباس علمدار(ع) در تاریخ گهربار این استان آفریده‌اند.

این اطلاعیه افزوده است: امسال و در حالیکه ویروس منحوس کرونا، نفس کشیدن را برای مردم سخت و دشوار کرده و متاسفانه هر روز شاهد درگذشت صدها نفر در کشور هستیم، دارالارشاد اردبیل، حال و هوای دیگری را شاهد است. حسینیان استان اردبیل در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال، شعور حسینی بی بدیل خود را به جهانیان نشان خواهند داد و با پرهیز از برگزاری هرگونه تجمعات و حرکت دستجات عزاداری و شبیه‌خوانی در روزهای نهم و دهم محرم الحرام،  از اجرای هرگونه تعزیه و شبیه‌خوانی در جای جای استان اردبیل خودداری خواهند کرد.

روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اعلام کرد که  اجرای هرگونه تعزیه و شبیه‌خوانی و حرکت دستجات در سطح استان برابر تصمیم ستاد استانی کرونا(صرفا بدلیل شیوع افسار گسیخته سویه‌ی دلتای کرونا) ممنوع بوده و این اداره کل هم برای هیچ گروه و دسته‌ای در هیچ سطحی مجوز صادر نکرده و نخواهد کرد.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم از عموم عزاداران حسیمی استان خواست که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهایت اهتمام را داشته باشند.

وی افزود: هرگونه کوتاهی در این زمینه ممکن است موجب اضاعه حق الناس و حتی محشور شدن در صف قاتلین نفس محترمه گردد.

آیت الله عاملی با اشاره به جانفشانی کادر درمانی اظهار داشت: این روزها، روزهای بسیار سخت و روزهای عسرت کادر درمانی ماست و اداء حق آنها در قالب کلمات ممکن نیست. ما با خضوع در برابر عظمت و قداست کار آنها و با تحسین و تجلیل از ایثارگری آنها و خانواده های معظّمشان که مدام در حال اضطراب هستند از ملّت بزرگوار می‌خواهیم با رعایت تمام دستورات ستاد کرونا، مقدمات راحتی آن عزیزان را فراهم سازند.

استاندار اردبیل هم گفت: همایش تاسوعا و عاشورا امسال تعطیل است و هیچ برنامه‌ای که بهانه حضور مردم در خیابان ها باشد در استان برگزار نخواهد شد.

اکبر بهنامجو بهنام  بیان کرد: امسال دسته‌گردانی، تعزیه و عزاداری در فضای بسته کاملا ممنوع بوده و عزاداران باید شیوه های عزاداری با فاصله و در فضای باز را انتخاب کنند.

به گفته وی،  تعدادی از هیات‌ها خودشان اعلام کرده اند که به حرمت سلامت مردم امسال دسته گردانی و تعزیه برگزار نخواهند کرد.

استاندار اردبیل جهش کرونا را وحشتناک توصیف کرد و اهالی استان به خصوص هیات‌های عزاداری را به پرهیز از دسته گردانی و برگزاری مراسم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کرد.

دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم همکاری مردم را تنها راه اصلی برای خروج از این بحران دانست و افزود: در ایام حاضر برگزاری هر گونه تجمع و ازدحام بسیار خطرناک است و به همین علت از عزاداران ایام محرم درخواست داریم که به عنوان الگویی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، یاریگر خدمان سلامت مردم باشند.

وی با اشاره به ممنوع بودن دسته‌گردانی، شبیه‎ خوانی و پخش نذورات در چادر و نیز عزاداری در فضای سرپوشیده اظهار کرد: مسافرت بین استانی، جلسات و دورهمی‌ها، حضور در رستوران‌ها و نیز مراسم عزاداری در فضای سرپوشیده و نیز دسته‌گردانی می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش مسئولان بهداشتی وضعیت این استان از نظر انتشار بیماری، کووید.۱۹  بحرانی است و تنها در روز دوشنبه  ۱۰ هزار مبتلای کرونا به مراکز درمانی این استان مراجعه کرده و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کردند.

 حبیب‌زاده گفت: متاسفانه افزایش شمار بیماران ویزیت شده در طول یک روز موجب نگرانی جدی مسئولان ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل شده و با احتساب احتمال ابتلای اعضای خانواده این افراد، با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر مبتلا به کرونا در سطح استان مواجه هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در هر نوع تجمع بیان کرد: این افراد به صورت یک بمب متحرک می‌توانند ویروس را در سراسر استان منتشر کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: ظرفیت تخت‌های بستری بیماران کرونایی در سطح استان اردبیل به صورت کامل پر شده و برای خدمت رسانی به بیماران بستری موقت، ظرفیت فضای مدارس، سلف سرویس دانشگاه آزاد و بخش‌های دیگر مراکز درمانی استان آماده سازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به انجام رایزنی لازم برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در سطح استان اردبیل گفت: این استان به جز محدودیت تامین تخت بستری، با محدودیت در اکسیژن رسانی به بیماران نیز مواجه است ولی تمهیدات لازم با افزایش دستگاه‌های اکسیژن ساز طی ۲ روز آینده اندیشیده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل خروج از منزل بدون زدن ماسک را مساوی با ابتلا به ویروس کرونای دلتا دانست و اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد، دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها جوابگوی تعداد پرشمار بیماران نخواهد بود و شرمنده مردم استان خواهیم شد.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا، شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل بیش از هفت برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا تاسوعای حسینی عاشورای حسینی استان اردبیل عزاداری ها بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تاسوعای حسینی عاشورای حسینی ویروس کرونا تاسوعای حسینی عاشورای حسینی استان اردبیل عزاداری ها بهداشت و سلامت رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات بهداشتی و درمانی تاسوعا و عاشورا عاشورای حسینی درمانی استان استان اردبیل سطح استان شبیه خوانی دسته گردانی هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه گناوه صبح چهارشنبه در این آئین با اشاره به ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری و هفته گرامیداشت مقام معلم با بیان اینکه معلمان مشعل داران هدایت جامعه هستند، اضافه کرد: بسیاری از معلمان این سرزمین در دوران دفاع مقدس درس و تدریس و مدرسه را رها کردند و در راه دفاع از اسلام و میهن و ملت جان خود را تقدیم کردند.

حجت الاسلام عبدالهادی رکنی حسینی با بیان اینکه شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود، یادآور شد: شهید استاد شهید مرتضی مطهری، اسلام شناس، جریان شناس، زمان شناس و دشمن شناس بود.

وی ادامه داد: در برهه کنونی دشمن توطئه‌های زیادی بر علیه نظام اسلامی به ویژه بر مسائل فرهنگی به کار گرفته و در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کرده است که باید برای مقابله با آن هوشیار باشیم.

خیر مقدم و تبریک رئیس آموزش و پرورش، دکلمه دانش آموزی و اجرای گروه سرود دانش آموزی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

پایان بخش این آئین معنوی قرائت زیارت پرفیض عاشورا در محل امامزاده سلیمان بن علی (ع) بود.

کد خبر 6094116

دیگر خبرها

  • آیین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • آئین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • آئین بزرگداشت روز روانشناسی در بوشهر برگزار شد
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود