Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@04:01:13 GMT

آرامکو ۲۰ درصد از سهام شرکت پالایشگاهی هند را می‌خرد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۹۷۷۷

آرامکو ۲۰ درصد از سهام شرکت پالایشگاهی هند را می‌خرد

شرکت آرامکوی عربستان در حال مذاکره برای خرید ۲۰ درصد از سهام ریلاینس به ارزش ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار از سهام خود است که یک درصد کل سهام آرامکو را تشکیل می‌دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، مذاکرات شرکت آرامکوی عربستان با شرکت ریلاینس اینداستریز هند برای خرید سهام این شرکت به مرحله نهایی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شرکت آرامکو در حال مذاکره برای خرید 20 درصد از سهام ریلاینس به ارزش 20 تا 25 میلیارد دلار از سهام خود آرامکوست. شرکت ریلاینس که تحت حمایت موکش امبانی، میلیاردر هندی، قرار دارد، اعلام کرده این قرارداد به زودی طی هفته‌های آینده بسته خواهد شد.

این قرارداد رابطه بین بزرگترین صادر کننده نفت دنیا و یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان و سریع‌ترین بازارهای در حال رشد را نزدیکتر می‌کند. تجارت بین این دو کشور طی سال‌های اخیر رشد داشته چون هند به دنبال تقویت امنیت انرژی خود است و عربستان هم حمایت خود از پاکستان را کاهش داده است. ریاض و دهلی‌نو در 2019 روابط خود را تا همکاری استراتژیک ارتقا دادند.

آرامکوی عربستان به دنبال 17 میلیارد دلار درآمد از خط لوله گازافزایش سود شرکت آرامکوی عربستان در فصل بهار

مذاکرات در مورد این قرارداد دو سال است ادامه دارد. امبانی در 2019 ارزش این معامله را 15 میلیارد دلار اعلام کرد ولی همه گیری کرونا و سقوط قیمت نفت مذاکرات را به تعویق انداخت.

بازارهای انرژی از آن زمان بهبود پیدا کرده و قیمت نفت خام 35 درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته و به حدود 70 دلار در هر بشکه رسیده است. بنابراین آرامکو هفته گذشته اعلام کرد مذاکرات با ریلاینس ادامه پیدا می‌کند.

این قرارداد فروش نفت خام آرامکو به هند را تقویت خواهد کرد و به شرکت ریلاینس کمک می‌کند نفت مورد نیاز پالایشگاه های بزرگ خود را تامین کرده و یکی از سهامداران آرامکو شود. با توجه به ارزش بازار شرکت آرامکو که حدود 1.9 تریلیون دلار است، سهم شرکت ریلاینس بعد از عقد این قرارداد حدود یک درصد خواهد بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماه آوریل اعلام کرده بود آرامکو قصد فروش یک درصد از سهام خود را به یک شرکت بزرگ انرژی دارد ولی نام آن را ذکر نکرده بود.

صادرات نفت خام عربستان به هند در ماه ژوئیه برابر با 613 هزار بشکه در روز بود یعنی حدود 10 درصد از کل صادرات آن.

این قرارداد به آرامکو کمک می‌کند به هدف خود برای دو برابر کردن ظرفیت پالایشگاهی تا بین 8 تا 10 میلیون بشکه در روز برسد.

انتهای پیام/32

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آرامکوی عربستان میلیارد دلار شرکت ریلاینس درصد از سهام شرکت آرامکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۹۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

هند طی ماه میلادی گذشته، نفت بیشتری از روسیه و نفت کمتری از عراق و عربستان سعودی وارد کرد.

به گزارش ایسنا، پالایشگاه‌های هندی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ که باعث شد غرب، مسکو را هدف تحریم‌های گسترده‌ای قرار دهد، مشتری نفت روسیه شده اند. آمارهای مقدماتی نشان داد روسیه در آوریل، بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و پس از آن، کشورهای عراق و عربستان سعودی در رتبه دوم و سوم ایستادند.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، خرید نفت را در آوریل نسبت به ماههای قبل، ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش داد. واردات نفت هند از عراق، به میزان ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، انتظار می‌رود واردات نفت از روسیه به هند در ماه مه، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تحلیل رویترز با استفاده از آمار رصد نفتکش، نشان داد در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ که در ۳۱ مارس به پایان رسید، سهم نفت خاورمیانه از کل واردات نفت به هند به ۴۶ درصد رسید که پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۰۲-۲۰۰۱ است و در مقایسه با ۵۵ درصد سهم نفت خاورمیانه در سال مالی قبلی، کمتر است. علت اصلی این کاهش، افزایش خرید نفت از روسیه بوده است که به تنهایی، در حدود ۳۵ درصد از کل واردات نفت به هند در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، سهم داشت.

بر اساس گزارش رویترز، نفت روسیه به دلیل این که با تخفیف عرضه می‌شود، ارزان‌تر از گریدهای نفتی مشابه در آسیاست اما گفته می‌شود پالایشگاه‌های هندی حاضر نیستند نفت روسیه را که با نفتکش‌های شرکت سوفکامفلوت حمل شده است، دریافت کنند زیرا نگران نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • تغییر نام استقلال و پرسپولیس ربطی به وزارت ورزش ندارد | تمام شد؛‌ شما دیگر هیچ مسئولیتی ندارید
  • ساندرا پیچای به باشگاه میلیاردی‌ها می‌پیوندد
  • سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت