Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان آب و خاک دوعامل مهم حیاتی در راستای بقای حیات بشر و تمامی موجودات زنده بوده که حفظ و نگهداری این دو نعمت خدادادی از جمله وظایف تمامی انسان‌ها است.

به‌گزارش ایسنا، طبق آخرین مطالعات صورت گرفته برای ایجاد ۲۵ میلی‌متر خاک چیزی حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز است، بنابراین جلوگیری از فرسایش بیش ازحد خاک بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با توجه به خشکسالی‌های اخیر کنترل و ذخیره آب نیز از اهمیت بالایی برخورداراست. در این راستا حفاظت و کنترل منابع آب و خاک نیازمند انجام پروژه‌های آبخیزداری بوده که از وظایف سازمان منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به پروژه‌های آبخیزداری استان، اظهارکرد: تا این لحظه مطالعات حوزه‌های آبخیز در سطح ۶۷۱هزار هکتار صورت گرفته که از این مقدار تا سال ۹۷ تنها ۵۰ هزار هکتار درسطح استان پروژه آبخیزداری به‌صورت پراکنده انجام شده بود.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سه‌سال گذشته مبلغ ۸۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در راستای احداث پروژه‌های آبخیزداری در ۳۵ حوزه هزینه شده ‎‌است.

این مقام مسئول با اشاره به هدف اجرای پروژه‌های آبخیزداری، افزود: درسال‌های گذشته پروژه‌های آبخیزداری با هدف مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز انجام شده که در این راستا کنترل سیلاب و رسوبات از حوزه‌های بالا دست و هدایت و ذخیره آن در حوزه‌های پایین دست صورت گرفته و در نهایت منجر به ایجاد رطوبت برای تقویت پوشش گیاهی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک شده‌ است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در سال تا سقف ۱۰ تُن درهکتار طبیعی بوده و این مقدار فرسایش به‌دلیل ایجاد دشت‌ها و ایجاد زمین‌های حاصلخیز برای انجام عملیات کشاورزی مفید است، تأکید کرد: اگر فرسایش خاک از ۱۰ تُن درهکتار درسال فراتر رود به این پدیده، فرسایش تشدید شونده گفته می‌شود که این پدیده براثر رگبارهای باران و بارش‌های ناگهانی که شامل عوامل طبیعی هستند و همچنین عوامل انسانی بهره‌برداری نادرست از منابع مانند چرای بی رویه دام ایجاد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان‌همدان با اشاره برمیزان فرسایش خاک در استان، تصریح کرد: در استان‌همدان به‌طورمتوسط سالانه بین ۱۵ تا ۱۶تُن درهکتار فرسایش خاک صورت گرفته که در سطح کشور این میزان قابل قبول است زیرا استان همدان در یک فلات بلند واقع شده و درحالیکه حوزه‌های آبخیز از ارتفاعات استان‌همدان منشعب و به سمت استان‌های همجوار می‌روند هیچگونه آبی از استان‌های دیگر وارد استان ما نمی‌شود.

وی با اشاره بر حوضه‌های آبخیز استان همدان، خاطرنشان کرد: دراستان همدان چهار حوضه‌ آبریز شامل حوضه‌های آبریز قره‌چای که به سد ساوه منتهی می‌شود، گاماسیاب که به سد کرخه منتهی می‌شود، سفید رود به سد سفید رود در شمال کشور منتهی می‌شود و حوضه‌ آبریز گاوشان که به سد دربندیخان عراق منتهی می‌شود، وجود دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت بالای مدیریت حوضه‌های آبریز در استان‌ همدان، گفت: استان‌ همدان دارای یک درصد مراتع کل کشور بوده که سه درصد علوفه کشور از این مراتع تأمین می‌شود بنابراین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در راستای مدیریت آب و خاک و ایجاد رطوبت از اهمیت بالایی برخوردار است.

خزائی با اشاره به تعداد سازه‌های آبخیزداری در سطح استان، افزود: ۴۰۰۰ سازه آبخیزداری در سطح استان وجود دارد که شامل بندهای خشکه‌چین، بندهای گابیونی وبندهای سنگین ملاتی است.

وی با اشاره بر وظایف هرکدام از بندهای احداث شده، اظهارکرد: بندهای خشکه‌چین توسط سنگ در آبراهه‌های کوچک برای کنترل سیل و فرسایش و رسوب به کار می‌روند، بندهای گابیونی درآبراهه‌های بزرگتر در راستای کنترل فرسایش و رسوب و مهار سیلاب ساخته شده و بندهای سنگین ملاتی در راستای انحراف آب، کنترل هرز آبها ، کنترل سیل و فرسایش و رسوب در انواع آبراهه‌ها ساخته می‌شوند.

خزائی در پایان باتأکید بر ممنوعیت شنا درسازه‌های آبخیزداری، گفت: با توجه به اینکه تا به این لحظه دو مورد غرق‌شدگی براثر شنا در سازه‌های آبخیز داری گزارش شده‌است از مردم تقاضا داریم از شنا کردن در این سازه‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب و خاک منابع طبیعی و آبخیزداری استانی اقتصادی پروژه های آبخیزداری سازه های آبخیز منتهی می شود استان همدان فرسایش خاک سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۰۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان پیش بینی کرد هرکیلو آویشن بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته شود و ارزش آویشن‌های برداشت شده امسال به بیش از ۲۰ میلیارد تومان برسد.

سید محمد نور موسوی افزود: بیشترین آویشن‌های برداشت شده در شهرستان‌های رودان، میناب، بشاگرد و حاجی آباد است.

وی گفت: سطح رویشگاه‌های هرمزگان بیش از دویست هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار آن در طرح بهره برداری، و در ۷ هزار هکتار آن عملیات احیای از سوی جوامع محلی صورت گرفته است.

وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.

بیشتر بخوانید: آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: طرح‌های اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل ساخت هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.

موسوی گفت: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش و تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در هرمزگان دارند.

وی افزود: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان و تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان