Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@03:41:54 GMT

عاقبت نسخه پیچی اشرف غنی برای بشار اسد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۰۲۱۲

روزنامه الشرق الاوسط در این خصوص می نویسد:" اشرف غنی به دلیل خلق و خوی خاص خود و تغیرات سریع( در تصمیم گیری های خود)، هرگز از سوی طالبان مورد پذیرش قرار نگرفت و بنابراین، مذاکرات صلح میان دولت او و طالبان پیشرفت خاصی نداشت. اشرف غنی مدعی بود که با فساد گسترده مبارزه خواهد کرد ، اقتصاد فلج شده را اصلاح می کند و کشور را به قطب تجاری منطقه ای بین آسیای مرکزی و جنوبی تبدیل می کند - اما نتوانست اکثر این وعده ها را محقق سازد! بسیار از شاخصه های فساد دولتی در افغانستان نشان می دهد که دولت غنی، یکی از فاسد ترین دولتهای این کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه بازی در زمین آمریکا

بهتر است جهت درک بهتر موضوع، مروری بر سوابق علمی اشرف غنی داشته باشیم. رئیس جمهور سابق افغانستان  فردی آموزش دیده در ایالات متحده و دارای مدرک دکترا از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است .اشرف غنی  در مجله فارین پالیسی در سال 2010 به عنوان یکی از "100 اندیشمند برتر جهان در جهان" انتخاب شد.او تقریباً یک ربع قرن را در خارج از افغانستان طی دهه های پرتلاطم حکومت شوروی ، جنگ داخلی و سالهای قدرت طالبان گذراند.در آن دوره ، او به عنوان یک چهره دانشگاهی در ایالات متحده مشغول به تدریس شد و بعدها، در سازمان ملل متحد و بانک جهانی نیز به عنوان یک چهره آکادمیک شناخته شده مسئولیتهایی گرفت. 

چند ماه پس از اشغال افغانستان توسط ایالات متحده آمریکا( در سال 2001 میلادی)  ، وی از سمت های بین المللی خود کناره گیری کرد و به کابل بازگشت تا مشاور ارشد حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان شود. وی در سال 2002 به عنوان وزیر دارایی افغانستان خدمت کرد ، اما با کرزی درگیر شد و در سال 2004 به ریاست دانشگاه کابل منصوب شد .در سال 2009 میلادی، او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما نفر چهارم شد و از راهیابی به ارگ ریاست جمهوری در کابل بازماند. با توجه به ممنوعیت کرزی برای سومین بار در انتخابات ، غنی دومین مبارزات انتخاباتی موفق خود را در سال 2014 آغاز کرد و با حمایت ایالات متحده، به این خواسته خود دست یافت. او در سال 2019 مجدداً انتخاب شد.

وقتی غنی حکومت سوریه را محکوم به نابودی می دانست!

موسسه لگاتوم در سال 2012 میلادی، به رونمایی از تحقیقی مشترک از "اشرف غنی" و " کلارا لوخارت" پرداخت. موضوع این تحقیق و سخنرانی ، "آماده سازی سوریه برای دوران گذار از حکومت اسد" بود! اشرف غنی در آن تحقیق، سرنگوی حکومت بشار اسد در سوریه را پیش فرض و مولفه های قطعی دانسته و مولفه های "گذار به دوران پسا اسد" در سوریه را در ابعاد اقتصادی تشریح کرده بود. اکنون در سال 2021 میلادی قرار داریم و 9 سال از نگارش آن تحقیق توسط غنی می گذرد! نه تنها حکومت بشار اسد در سوریه سقوط نکرده است، بلکه به واسطه موفقیت در نبرد با تروریستهای داعش و جبهه النصره، توانسته است حکومت خود را تثبیت کند. در مقابل، اشرف غنی که در این تحقیق، نسخه " سوریه بدون اسد " را برای مخاطبان خود تشریح و حتی مولفه های رسانه ای،تبلیغاتی، اقتصادی و بین المللی این روند ( سقوط حکومت سوریه) را نیز ترسیم نموده بود، در بدترین وضعیت ممکن و بدون آنکه به وعده های حداقلی خود در خصوص صیانت از شهروندان افغان و حکومت و موجودیت کشورش متعهد باشد، از کابل و ارگ ریاست جمهوری فرار کرد!

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اشرف غنی بشار اسد افغانستان ایالات متحده اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۰۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم

سفیر روسیه در کابل با اشاره به موضع مثبت مسکو در برابر کابل گفت روسیه در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان نظرات طالبان را در نظر می‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در کابل در دیدار با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان گفت روسیه در زمینه‌های مختلف آماده همکاری با افغانستان است و می‌خواهد مناسبات میان دو طرف بیش از پیش گسترش یابد.

‏سفیر روسیه همچنین تأکید کرد همکاری و تعامل دوجانبه مسکو و کابل می‌تواند به ثبات منطقه و توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.

ژیرنوف با اشاره به موضع حمایتی روسیه از کابل در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان گفت مسکو در جلسات مهم به نظارت حکومت طالبان ارزش می‌دهد.

سفیر روسیه همچنین ضمن دعوت از عبدالکبیر برای اشتراک در نشست بین‌المللی در کازان تاتارستان، در رابطه به این نشست اطلاعات ارائه کرد.

روسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمطرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکاحمایت روسیه از تصمیم عدم شرکت حکومت طالبان در نشست دوحه

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در این دیدار تأکید کرد مناسبات  کابل با مسکو به نفع دو کشور است و می‌تواند سبب ثبات و پیشرفت در منطقه گردد.

وی با قدردانی از دعوت روسیه برای حضور در نشست کازان، مناسبات میان دو کشور را مهم و دوستانه خواند و از سرمایه‌گذاران روسیه خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان