Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهره برداری سیاسی سریع ۱۴ مارسی‌ها از انفجار تانکر سوخت در شمال لبنان علامت سوال‌هایی درباره پست پرده این حادثه و ذینفعان آن به وجود می‌آورد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انفجار تانکر سوخت در منطقه «عکار» لبنان واقع در شمال این کشور اولین سیگنال پیامدهای برنامه‌ریزی شده تصمیم‌گیرندگان حذف یارانه سوخت بود که نشان می‌دهد طرح سازماندهی‌شده‌ای برای متشنج کردن فضای خیابان‌های لبنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توطئه آمریکایی و انفجار مشکوک تانکر سوخت در شمال لبنان

چند روز قبل بود که «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان و در واقع مهمترین مهره‌ اجرایی واشنگتن در این کشور خبر از حذف یارانه سوخت داد؛ درحالی که به خوبی می‌دانست قرار است چه اتفاقی بیفتد و این تصمیم چه بلایی بر سر مردم می‌آورد. در واقع یک فرد عادی نیز می‌تواند پیش بینی کند در زمانی که چرخه اصلی اقتصاد کشور وابسته به سوخت بوده و حتی نانوایی‌ها بدون آن از کار می‌افتند و آن هم در شرایطی که لبنان از یک بحران بی‌سابقه سوخت رنج می‌برد، حذف یارانه آن چه نتایجی می‌تواند داشته باشد.

در ابتدا به بررسی علت انفجار مهیب تانکر سوخت که منجر به کشته شدن بیش از 20 و زخمی شدن نزدیک به 80 تن شد می‌پردازیم. گزارش‌های ضدو نقیضی در این زمینه وجود دارد، اما شبکه LBCI به نقل از شاهدان عینی تأکید کرد که این تانکر توسط نیروهای نظامی در طرح مبارزه با احتکار سوخت ضبط شده بود و مردم دور آن جمع شده بودند که ناگهان صدای تیراندازی به سمت تانکر شنیده شد و پس از آن بود که انفجار رخ داد. برخی شاهدان عینی دیگر علت انفجار را روشن کردن سیگار توسط یک شهروند حاضر در محل حادثه دانسته‌اند. البته اغلب منابع لبنانی سناریو اول را تایید می‌کنند و هنوز مقامات رسمی ارتش توضیحی در این زمینه ارائه نداده‌اند.

لازم به ذکر است که بعد از اعلام حذف یارانه سوخت پمپ بنزین‌ها فعالیت خود را متوقف کردند و ارتش به منظور حمایت از مردم اقدام به مصادره تانکرهای سوخت احتکار شده و توزیع آن میان مردم کرد که در جریان همین عملیات حادثه مشکوک و مهیب انفجار رخ داد.

این موضوع خشم عمومی لبنانی‌ها را برانگیخت و شماری از ساکنان منطقه عکار با آتش زدن لاستیک خودروها خیابان‌های اطراف محل حادثه را بستند. مردم همچنین با تجمع دربرابر منزل مسکونی صاحب تانکر منفجر شده خودروی وی را به آتش کشیدند.

بهره‌برداری سیاسی 14 مارسی‌ها؛ وجه اشتراک انفجار بیروت و عکار

گذشته از اینکه فضای خیابان‌های لبنان بار دیگر ملتهب شده و چیزی به انفجار اوضاع امنیتی که چهارمین مرحله پروژه آمریکا ضد لبنان است نمانده، بسیاری از کارشناسان معتقدند وجه تشابهاتی میان این حادثه مهیب با فاجعه انفجار بندر بیروت در 4 آگوست 2020 وجود دارد.

-نکته اول اینکه هنوز بعد از گذشت بیش از 1 سال علت اصلی انفجار بیروت مشخص نشده و طرف‌های خارجی با بین‌المللی کردن تحقیقات در صدد پنهان کردن واقعیت این جنایت و سرپوش گذاشتن بر عاملان اصلی آن هستند.

-انفجار بندر بیروت نیز همانند انفجار تانکر سوخت زمانی صورت گرفت که لبنان بعد از گذراندن یک دوره طولانی خلاء سیاسی با تشکیل یک دولت مستقل در مسیر ثبات قرار گرفته بود اما بعد از انفجار همه چیز از هم فروپاشید و با استعفای دولت حسان دیاب بار دیگر سناریو بحران سیاسی همراه با چالش‌های اقتصادی و مالی فراوان و حل نشده شکل گرفت.

تجمع معترضان لبنانی مقابل منزل نخست‌وزیر مکلفسیدحسن نصرالله: آمریکا عامل هرج‌ومرج در لبنان و منطقه است9 برنامه ضد اقتصادی آمریکا و مهره‌های آن برای لبنان

-نکته سوم و مهم در انفجار بندر بیروت این بود که چند ساعت بعد از انفجار، بهره‌برداری‌های سیاسی طرف‌های ذینفع از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و مهره‌های آنها در لبنان آغاز شده و  شروع به فرافکنی و متهم کردن مقاومت و تیم رئیس جمهور در لبنان کردند.

در وهله نخست، تصمیم برای حذف یارانه سوخت که متعاقب آن انفجار تانکر رخ داد در شرایطی صورت گرفت که لبنانی‌ها بعد از «انتخاب نجیب میقاتی» به عنوان نخست‌وزیر مکلف امیدوار به خروج از بن‌بست سیاسی برای حل بحران اقتصادی و مالی شده بودند و بعد از این حادثه پروسه تشکیل دولت باز هم طولانی‌تر می‌شود. اما نقطه عطف این انفجار بهره‌برداری‌های سیاسی از آن است که همانند انفجار بیروت چند ساعت بعد توسط رئیس جریان المستقبل و رهبر جریان 14 مارس یعنی «سعد حریری» آغاز شد؛ جایی که او بدون توجه به علت وقوع انفجار خواستار استعفای مقامات از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان شد.

جریان آزاد ملی لبنان به ریاست «جبران باسیل» در پاسخ به سعد حریری اعلام کرد که مالک زمینی که این اتفاق در آن افتاده از نزدیکان جریان المستقبل بوده و همچنین مالک معروف تانکرها در این منطقه است که از دو ماه قبل به دلیل قاچاق دستگیر شده بود و ارتباط نزدیکی با نمایندگان جریان المستقبل ازجمله ولید البعرینی و محمد سلیمان دارد. همچنین برای همگان روشن است که چند تن از نمایندگان جریان المستقبل در عکار بر شبکه‌های ذخیره و قاچاق سوخت به سوریه نظارت دارند و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در ژوئن گذشته این مسئله را علنا در پارلمان مطرح کرد اما اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت.

چه کسانی از انفجار دردناک عکار سود می‌برند؟

بر این اساس اصلا ردپای 14 مارسی‌ها و طرفداران آنها در این حادثه مهیب دیده می‌شود و البته اگر طرف‌های لبنانی واقعیت ماجرا را فاش کنند می‌توان در ابعاد گسترده آن را مورد بررسی قرار داد. البته پرواضح است که چه کسانی از ملتهب کردن اوضاع لبنان سود می‌برند و انفجار اوضاع امنیتی این کشور بخش مهم پروژه آمریکا محسوب می‌شود.

آمریکا از گذشته تاکنون سیاست‌های خود را در لبنان بر مبنای تضعیف و نابودی مقاومت و متحدان آن تنظیم کرده و این امر در همه برنامه‌های آن ضد این کشور پیداست. نگاهی هوشمندانه به مسئله انفجار بیروت یا انفجار تانکر سوخت و موج‌سواری‌های غرب و مهره‌های آن بر این حوادث ضد حزب‌الله نشان می‌دهد که انفجار اخیر و پیامدهای آن را نباید جدا از برنامه‌های غرب و آمریکا دانست.

دست و پازدن‌های سعد حریری برای جلوگیری از تشکیل دولت

برخی کارشناسان نیز به موضع‌گیری‌های سعد حریری در این خصوص اشاره کرده و معتقدند که درحال حاضر 2 چالش سیاسی اصلی پیش روی حریری قرار دارد که برای رهایی از آنها از هر فرصتی استفاده می‌کند:

-اول اینکه سعد حریری صرفا برای مانور دادن و جلب توجه افکار عمومی از «نجیب میقاتی» برای نامزدی نخست‌وزیری آینده لبنان حمایت کرد و اکنون نگران است او با نفوذ در جامعه سنی و نیز کسب حمایت بین‌المللی از جمله عربستان، موقعیت وی (حریری) را به خطر بیندازد. بنابراین سعد حریری به دنبال موفقیت میقاتی در تشکیل دولت نیست. انفجار عکار نیز فرصت مناسبی برای برهم زدم روند تشکیل دولت است.

-سعد حریری از زمان روی کار آمدن میشل عون در عرصه ریاست‌جمهوری لبنان و ائتلاف ریشه‌دار تیم وی با مقاومت، به دستور غرب و آمریکا در تلاش برای تخریب وجهه او و هم‌پیمانانش بوده و اکنون در آستانه انتخابات پارلمانی با بهره‌برداری سیاسی از حادثه انفجار تانکر سوخت با اتهام زنی به تیم رئیس جمهور سعی دارد موقعیت این تیم را در انتخابات تحت تاثیر قرار دهد و میشل عون فرصتی برای کسب دستاورد و انجام اصلاحات نداشته باشد.

البته برخی منابع لبنانی معتقدند که حتی تشکیل دولت در لبنان به معنای پایان کار نیست و اگر میقاتی یا هر شخص دیگری کابینه را تشکیل دهد تکرار سناریو اتفاقاتی که برای دولت دیاب افتاد دور از انتظار نبوده و حریری و طرفدارانش همچنان به چالش‌آفرینی برای دولت آینده ادامه خواهند داد.

به گفته یک سیاستمدار آگاه لبنانی، سعد حریری همه ابزارهای موجود برای جلوگیری از تشکیل دولت را به کار می‌گیرد اما اگر دولت تشکیل شود یک روز هم روی آرامش را به خود نخواهد دید و 14 مارسی‌ها شروع به بحران‌آفرینی می‌کند. به ویژه اینکه با حضور تیم رئیس جمهور در دولت آینده که برای نجات کشور روی کار می‌آید علاوه بر پایان زندگی سیاسی سعد حریری، پرونده‌های فساد وی و نزدیکانش در جریان اصلاحات افشا خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انفجار تانکر سوخت حذف یارانه سوخت جریان المستقبل انفجار بیروت بهره برداری تشکیل دولت سعد حریری مارسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه، ۴۰ میلیون واریز کنند!

اداره راه و شهرسازی استان تهران با ارسال پیامکی به متقاضیان نهضت ملی مسکن فرصت داد تا ۳۱ اردیبهشت ماه امسال آورده خود را به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.
 
به گزارش تسنیم، «متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، مقتضی است حداکثر تا تاریخ ۳۱/۰۲/۱۴۰۳ نسبت به واریز یا تکمیل آورده تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است تسریع در پرداخت آورده، موجب کسب امتیاز بیشتر و رتبه بالاتر برای جنابعالی می‌گردد.»
 
این اداره کل اواخر سال گذشته نیز با ارسال پیامکی به متقاضیان فرصت داده بود تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ آورده خود را به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش دهند: «متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن مقتضی است حداکثر تا تاریخ ۲۰/۱۲/۱۴۰۲ نسبت به واریز یا تکمیل آورده اولیه خود تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است عدم تکمیل آورده در مهلت مقرر به منزله انصراف شما تلقی خواهد گردید.»
 
گفتنی است، طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان نهضت ملی مسکن آورده خود را باید در بازه‌های ۴ ماهه و هر بار ۴۰ میلیون تومان واریز کنند. حال مشخص نیست چرا برای برخی متقاضیان استان تهران مهلت ۴ ماهه کاهش یافته و این متقاضیان باید هر ۲ ماه آورده خود را ۴۰ میلیون تومان افزایش دهند؟
 
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز ۲۴۰ میلیون تومان تا ۲۰ مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه، به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم...؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ ساعت ۰۰:۰۰ مبلغ ۲/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»

tags # مسکن سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • استاندار البرز از پروژه ادامه بلوار ماهان بازدید کرد
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه، ۴۰ میلیون واریز کنند!
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • انفجار قطار حامل بنزین در آمریکا + فیلم
  • صدای دایی و مهدوی‌کیا خیلی زود از سکه افتاد!
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین