Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : اداره کل دامپزشکی استان در بررسی نمونه‌های ارسالی جواب آزمایش از آن‌ها را مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرد، اما شواهد و علائم گویای شیوع این بیماری در پارک ملی تندوره بود.

 او با بیان اینکه اگر در انتظار اعتبارات دولتی می‌ماندیم اکنون بخش عمده‌ای از گونه‌های ارزشمند کل و بز، قوچ و میش در منطقه نابود شده بودند، افزود: تلاش خستگی ناپذیر محیط بانان برای مقابله با این بیماری و انجام اقداماتی مانند احداث آبشخور‌های جدید، بازسازی آبشخورها، ضدعفونی آبشخور‌ها و منابع آب و جمع کردن سریع لاشه تلفات موجب کنترل شیوع بیماری شد و مواردی از ابتلای جدید به بیماری مشاهده نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: پایش‌های مستمر در منطقه همچنان ادامه دارد و چهار آبشخور جدید در منطقه احداث شده است.

بیشتر بخوانید

شروع واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان رضوی


همتی بیان کرد: با توجه به تب زیاد گونه مبتلا به این بیماری، نیاز به آب بسیار زیاد است و بسیاری از لاشه حیوانات تلف شده در نزدیکی آبشخور‌ها بود و از طریق همین لاشه‌ها نیز بیماری به سایر گونه‌ها منتقل می‌شد.

او مجموع تلفات طی مدت شیوع بیماری از نهم مرداد ماه جاری تاکنون را ۲۴ راس بز اعلام و تصریح کرد: به همت دامپزشکی استان، با توجه به اینکه این بیماری از دام اهلی به وحشی سرایت می‌کند، تمامی دام‌های منطقه واکسینه شدند و هم اکنون بیماری در منطقه تحت کنترل درآمده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.  

 

انتهای پیام//م.م



 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حفاطت محیط زیست بیماری های حیوانات زیستگاه های حیات وحش طاعون نشخوارکنندگان کوچک آبشخور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد

اردشیر هوشیار در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شامگاه سه شنبه خودروی پرایدی که در جایگاه سوخت سی ان جی حانبازان اقدام به سوختگیری می کرد دچار آتش سوزی شده و به دلیل شدت حریق در آتش سوخت.

رییس شرکت پخش فراورده های نفتی شهرستان آستارا با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است، افزود: بر اثر آتش سوزی جایگاه جانبازان در حال حاضر امکان سوخت گیری در این جایگاه وجود ندارد و مسوولان جایگاه در تلاش هستند تا سوخت گیری در این جایگاه به روال عادی بازگردد.

کد خبر 6093653

دیگر خبرها

  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • مهارت بالای ماریو بالوتلی در چالش گل کوچک / فیلم
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • تاکتیک ژوزه مورینیو برای مهار لیونل مسی را در الکلاسیکوها
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد