Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:16:29 GMT

زندگی در شهر کابل در دومین روز تسلط طالبان

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۱۱۶۴

زندگی در شهر کابل در دومین روز تسلط طالبان

به گزارش ایرنا، ساعت ۶ صبح امروز سه شنبه «میدان پل سوخته» جاده مزاری و جاده بزرگ دارالامان گشت و گذار مردم در شهر تا حدودی عادی اما کمتر از روزهای آخر دولت محمداشرف غنی شلوغ می باشد.

دلیل خلوت بودن جاده‌ها در این ساعت از روز تعطیلی ادارات دولتی می باشد که هنوز مسدود است و سرنوشت کارمندان دولتی روشن نیست و تاکنون ادارات مسدود می باشد و به همین علت جاده از صبح شلوغ نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسامه یک شهروند کابل است که در منطقه پل سوخته به دلیل ادامه روزهای ماه محرم و ضرورت انجام نذورات مردم با دام و گوسفند، با دام های خود حضور دارد.

وی به ایرنا گفت که هرچند روز یکشنبه بعد از ظهر که نخستین خبر ورود طالبان به شهر کابل منتشر شد، به سرعت طرف خانه اش رفت اما از دیروز بر سر کار خود برگشته است.

اسامه گفت اول وی نیز ترسیده بود اما از دیروز که در منطقه شهری حضور دارد، هیچ مشکلی را مشاهده نکرده است و مردم به زندگی عادی خود ادامه می دهد.

به گفته اسامه دیروز دوشنبه دو تن از معتادان مواد مخدر در زیر پل سوخته کابل که سال ها محل زندگی معتادن است، جان باخته بودند که افراد طالبان آمدند و اجساد آنها را برای تدفین انتقال دادند.

وی افزود که افراد طالبان در زمان انتقال اجساد با مردم گفت وگو کردند و گفتند که مردم هم همکاری کنند و آنها تمام معتادان را برای درمان جمع آوری می کنند.

محمدحسن مغازه دار در منطقه گولایی دشت برچی هم به ایرنا گفت از دیروز صبح مغازه خود را گشوده است و مردم بصورت عادی برای خرید مراجعه می کنند و وضعیت امنیتی رضایت بخش است.

احسان الله نام مستعار تاکسی ران شهر کابل است که در منطقه پل سوخته با خودرو شخصی اش با رنگ سفید منتظر مسافر است و به ایرنا گفت که از صبح دیروز دوشنبه تا کنون به ندرت مسافر انتقال داده است و مراجعه کنندگان کم هستند.

وی گفت اما وضعیت امنیتی از آخرین روزهای دولت محمداشرف غنی خیلی بهتر است و ایست و بازرسی، موانع و مزاحمت های قبلی دیگر وجود ندارند و تا کنون هیچ بدرفتاری و یا مزاحمت از طرف طالبان را مشاهده نکرده است.

حسین علی شخصی دیگر است که در پل سوخته کابل غرفه نذورات و خیرات گشوده و صدای نوحه خوانی صوتی وی نیز در این غرفه به اطراف می پیچد. وی گفت که امسال برخلاف سال های گذشته هیچ سلاحی برای تأمین امنیت مراسم عزاداری محرم ندارد و تا کنون هیچ مشکلی هم پیش نیامده است.

به گفته حسین علی، امنیت مراسم عزاداری خیلی بهتر است و افراد طالبان هم برای آنها مشکلی ایجاد نکرده اند و بصورت آرام به عزاداری حضرت امام حسین «ع» و یاران با وفایش مشغول است.

جمعه خان نیز که در بخشی از غرب شهر کابل چوب فروشی می کند و با همکاران خود مشغول خوردن صبحانه است، به ایرنا می گوید که در روزهای اول دلهره و ترس بر آنها مستولی شده بود اما اکنون وضعیت به حالت عادلی برگشته است.

وی گفت هیچ مشکلی بوجود نیامده و مردم به زندگی عادی خود مشغول هستند و افراد طالبان به ندرت در سطح شهر و جاده ها مشاهده می شوند.

خبرنگار ایرنا در کابل نیز حدود یک ساعت که در میدان پل سوخته بود، تنها ۳ خودرو از طالبان را مشاهده کرد که از جاده عبور کردند و خودرو نخست یک خودرو قیدمی ارتش افغانستان بود که طالبان با یک برچسب روی آن نوشته بودند «لشکر بدری»، اما خودرو دومی یک خودروی فورد آمریکایی با رنگ سفید بود که یک مسلسل بر آن گذاشته شده و یک نظامی طالبان در پشت این مسلسل قرار داشت.

غلام از منطقه «ارغندی» کابل از حوزه چهاردهم شهر کابل است که دام های خود را برای فروش به پل سوخته آورده تا برای انجام نذورات و خیرات ماه محرم به شیعیان کابل بفروشد. او به مردم اطمینان می دهد که اگرچه تغییر پادشاهی ترس وحشت به همراه دارد اما هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی می گوید که دومین روز است که طالبان در شهر کابل حضور دارند و وی هم به کار خود در این منطقه ادامه می دهد و طالبان با کسی برخورد نکرده است.

غلام باور دارد که رهبران طالبان بر افراد خود کنترل کامل دارند و آنها از ترس هم نمی توانند با شهروندان کابل برخورد نادرست کنند و در غیر این صورت مجازات می شوند.

شهرستان جاغوری از توابع استان غزنی نیز طی سه روز گذشته در کنترل طالبان قرار گرفته است و طالبان این شهرستان را بصورت مسالمت آمیز و بدون جنگ پس از تصرف شهر غزنی مرکز این استان بدست گرفتند.

محمدجواد احمدی از ساکنان شهرستان جاغوری به ایرنا گفت که طالبان روز یکشنبه که تعداد آنها از ۲۵ نفر بیشتر نبود، وارد این شهرستان شدند و طالبان زمانی آمدند که نیروهای دولتی و کارمندان ادارات مرکز جاغوری را ترک کرده بودند.

به گفته وی، طالبان وارد فرماندهی پلیس و مقر فرمانداری شدند و مردم را نیز فراخوندند. آنها در این روند به مردم اطمینان دادند که مزاحم مدارس و روند عزاداری آیین محرم نیستند بلکه در این مراسم نیز شرکت خواهند کرد.

به گفته احمدی، طالبان به مردم جاغوری اطمینان دادند که همه دختران و پسران آنها مثل سابق به مدارس بروند اما دختران باید حجاب اسلامی را مطابق قانون طالبان رعایت کنند اما نگفته اند که قانون طالبان در باره حجاب چگونه است و تاکنون برای کسی مزاحمت نیز ایجاد نکرده اند.

محمد محمدی هم گفت که دیروز مولوی پیروز فرماندار طالبان برای شهرستان جاغوری از بزرگان این شهرستان خواسته است که سلاح نیروهای پلیس و دیگر افراد مسلح را جمع آوری کرده به آنها تحویل دهند و برای صاحبان آن امان نامه بگیرند که کسی مزاحم آنها نشوند.

با این وجود طالبان تاکنون مراکز ۳۲ استان افغانستان را در کنترل خود دارند و تنها مراکز استان های پنجشیر و پروان در کنترل دولت سابق و افراد وفادار به هواداران حزب جمعیت است و آنها گفته اند که همچنان در برابر طالبان مقاومت می کنند.

برچسب‌ها کابل طالبان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کابل طالبان تحولات افغانستان کابل طالبان تحولات افغانستان افراد طالبان ایرنا گفت هیچ مشکلی پل سوخته شهر کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، در پی تشدید موج گرما با ثبت بالاترین حد نصاب دمای هوا و اعلام وضع اضطراری، زندگی صد‌ها میلیون نفر در جنوب و جنوب شرق آسیا با خطر مواجه شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:

۱) شهروندان تایلندی 
۲) سوم ساک سوتیم - وزیر بهداشت تایلند
۳) شهروند کامبوجی 
۴) کارگر ویتنامی 
۵) دانش آموز فیلیپینی

ثبت دمای ۵۲ درجه سانتیگراد در بانکوک تایلند و فشار مضاعف بر نیروگاه‌های تولید برق، شهروندان تایلندی را در گرمای شدید با کمبود برق و خطر گرمازدگی مواجه کرده است.
بر اساس اعلام وزبر بهداشت تایلند افزایش بی سابقه دمای هوا در این کشور، موجب جان باختن بیش از ۳۰ نفر شده است. گرمای هوا و قطعی برق زندگی مردم میانمار و کامبوج را نیز با اختلال مواجه کرده است.
حکومت نظامیان میانمار، اما گرمای شدید را بهانه کردند و با انتقال آنگ سان سوچی، رهبر ساقط شده این کشور از زندان به محلی نامعلوم به این شرایط جوی، جنبه سیاسی دادند.
مردم ویتنام نیز برای فرار از گرمای طاقت فرسای این روز‌ها، کسب و کار‌های خود را به ساعات اولیه صبح تا نزدیکی ظهر، موکول کرده اند. گرمای سوزانی که زندگی میلیون‌ها اندونزیایی را با خشکاندن زمین‌های حاصلخیز به چالش کشیده و موجب تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها در بنگلادش و فیلیپین شده است.
هوای داغ ناشی از پدیده ال نینو که بنا به پیشبینی کارشناسان، قاره آسیا به ویژه جنوب و جنوب شرقی آن را در میان تغییرات سوء آب و هوایی، ظرف چند ماه آینده دچار کم آبی و خشکسالی خواهد کرد.

 

دیگر خبرها

  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است