Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@22:02:30 GMT

تأمین ۷۱.۹ درصد مواد دارویی کشور با ۱۵۰ میلیون دلار ارز

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۱۵۴۳

تأمین ۷۱.۹ درصد مواد دارویی کشور با ۱۵۰ میلیون دلار ارز

فرامرز اختراعی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص صرفه جویی ارزی صنعت مواد موثره دارویی، گفت: ما با کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار مصرف ارز قادریم بر اساس آمار ۷۱.۹ درصد مواد دارویی کشور را تولید کنیم و جالب است که برای مابقی داروها بیش از ۱.۵ میلیارد دلار ارز مصرف می‌کنیم که این نشان دهنده صرفه جویی ارزی بسیار عظیمی در حوزه تولیدی این سندیکا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وقتی از خودکفایی صحبت می‌کنیم یعنی خودکفایی ارزشی نه خودکفایی تعدادی بنابراین هیچ نوع خطایی در محاسبه ما وجود ندارد.

اختراعی گفت: از جمله دیگر موفقیت‌های صنعت مواد موثره و بسته بندی می‌توان به آن اشاره کرد، این است که تقریباً ۱۰۰ درصد نیازهای بسته بندی دارویی را در داخل تولید می‌کنیم و این موضوع در کشور رؤیا بود ولی امروزه در حوزه بسته بندی از پیچیده‌ترین ویال ها، شیشه آمپول، انواع کپ، شیشه شربت، پوکه کپسول و هر چیزی که به عنوان بسته بندی دارویی مصرف می‌شود در داخل کشور تولید می‌کنیم و خودکفایی را به صد در صد رسانده‌ایم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اظهار داشت: امروزه ما خوشحالیم که در حوزه تولید مواد جانبی دارو که مصارف بسیار حجیم و سنگینی دارد پیشرفت‌های خوبی داشتیم، صدها قلم ماده جانبی از جمله مواد معدنی مانند پودر تالک، پودر کربنات کلسیم و پی وی پی که در این زمینه به عنوان دومین کشور در دنیا بودیم که توانستیم این ماده را تولید کنیم به رشد خوبی رسیده‌ایم. امروزه مدرن ترین کمپانی‌ها را برای تولید این ماده داریم که با فشار ۱۲۰ اتمسفر این محصول تولید می‌شود.

اختراعی ادامه داد: به زودی در حجم انبوه پیچیده‌ترین مولکول‌های شیمیایی که مواد استاندارد تحت عنوان ناخالصی‌ها و رفرنس استانداردها که برای اندازه گیری ناخالصی و خلوص دارو مورد محک هستند را با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تولید خواهیم کرد. البته چند شرکت خصوصی هم این فعالیت را شروع و به تولید رسیده‌اند که در این زمینه جلساتی را نیز با آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو داشته‌ایم که تائیدیه ها و رگولاتوری این محصولات را نیز با کمک دانشمندان این حوزه نهایی کنیم تا از لحاظ قانونی، روش‌های اعتبارسنجی تولید را هم بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تثبیت نمائیم و بنده مفتخرم همکار دوستانی هستم که پیچیده‌ترین مولکول‌های شیمیایی را تولید می‌کنیم ولی علت را نمی دانم چرا به این شدت مورد تهاجم یکسری عناصری قرار می‌گیریم که منافع این فعالیت‌ها کاملاً نصیب یک مشت دلال حاشیه‌ای می‌شود که جز خیانت‌های اقتصادی به کشور هیچ چیزی نداشتند.

وی افزود: شرکت‌های فراملیتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب طرح ژنریک در سال ۵۸ مجبور شدند که کارخانجات خود را رها کنند و کشور را ترک کنند، البته بعدها توانستند پول‌های سنگین‌تری در دادگاه لاهه از ایران اخذ کنند.

اختراعی ادامه داد: این کارخانجات پس از انقلاب بر اساس طرح ژنریک هیچ الزامی نداشتند تا مواد اولیه یا مواد جانبی را از کمپانی‌های فراملیتی خرید و قیمت دارو را به شدت تحت کنترل خود در آوردند و از جهت رساندن دارو به مصرف کننده موفقیت‌های ویژه ای داشتند که ما سرانه مصرف در سال ۵۷ که ۵۲ دلار بود به ۱۳ و ۶ دهم دلار در سال ۶۸ رساندیم یعنی شیب نزولی بی نظیر و این موفقیت کشور ما به عنوان اولین کشور مجری طرح ژنریک به حدی بود که ۵ سال بعد آمریکایی‌ها این طرح را از کشور ما کپی کردند ولی شرکت‌های فراملیتی از بازار خوب ایران نتوانستند چشم پوشی کنند و از دهه ۷۰ به بعد با همکاری برخی مسئولین نظام دارویی کشور که تعارض منافع داشتند، موفق شدند دوباره داروهای خودشان را با نام داروی برند یا تحت لیسانس وارد کشور کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: عنوان داروی تحت لیسانس یک بیماری جدید است که شرکت‌های دارویی ما را که توان تولید داروها را داشتند بعد از ۵۰ سال مجبور کرده است که داروی آماده آنها را بسته بندی کنند و با قیمت‌های چند ده برابری در بازار عرضه نمایند و خسارت‌های اقتصادی بسیار سنگینی به بازار مصرف دارویی کشور وارد نماید. البته شرکت‌های خارجی به این بسنده نکردند و می‌خواهند به مواد موثره دارو ورود کنند و اگر بتوانند شرکت‌های تولید مواد موثره را متوقف کنند در واقع همه صنعت دارو را به خود وابسته خواهند کرد چون این صنعت، صنعت زیرساختی دارو است و تمام تلاش خود را دارند تا به این صنعت ضربه بزنند که ما قاطعانه با حرکت موزیانه این افراد فاسد مقابله خواهیم کرد.

کد خبر 5283343 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگاه لاهه دانشگاه شهید بهشتی داروسازی ویروس کرونا واکسن کرونا سازمان غذا و دارو آمار کرونا شیوع کرونا واکسیناسیون ستاد ملی مقابله با کرونا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهرام عین اللهی کووید 19 محدودیت های کرونایی دارو واکسن بسته بندی دارویی مواد دارویی دارویی کشور مواد موثره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست

امین افشار اظهار داشت: موانع به کار گیری شیوه‌های های نوین درمانی برای بیماران هموفیلی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

دیگر خبرها

  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد