Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» اعلام کرد، مسکو به برقراری روابط سازنده با افغانستان امیدوار است.

به گزارش راشاتودی، «ضمیر کابلوف» که ریاست بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه را هم برعهده دارد، اعلام کرد مسکو اوضاع و تحولات در افغانستان را به دقت رصد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان با انتقاد شدید از مواضع و عملکرد «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: «اگر ما قیاس کنیم که چقدر مذاکره کردن به عنوان همکار و شریک آسان است، در آن صورت از نظر من، طالبان برای مدت طولانی بسیار آماده‌تر از دولت دست نشانده کابل برای مذاکره بوده است».

این دیپلمات ارشد روسیه، درباره رئیس‌جمهور سابق افغانستان و فرارش از کشور اظهارنظر کرد و درباره او گفت که (اشرف غنی) را به ندرت می‌توان رئیس‌جمهور منتخب دانست، او به طرزی بد حکومت کرد و با شرمساری به کارش پایان داد و او سزاوار است که محاکمه شود و توسط مردم افغانستان پاسخگو باشد و عدالت درباره وی اجرا شود».

ضمیر کابلوف با تاکید بر اینکه روسیه در را برای به رسمیت شناختن هر دولت جدید در افغانستان باز گذاشته است، افزود: «ما عجله‌ای برای به رسمیت شناختن نداریم و خواهیم دید که رژیم جدید چگونه رفتار می‌کند».

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که پیش‌تر، بعد از خروج نیروهای امنیتی دولت افغانستان از پست‌های امنیتی خود در مقابل سفارت مسکو در کابل، سفارت روسیه تایید کرد که نیروهای طالبان حفاظت از امنیت این سفارتخانه را برعهده گرفته‌اند.

«دیمیتری زیرنوف» سفیر روسیه در افغانستان روز دوشنبه (دیروز) به خبرنگاران گفته بود که «طالبان یک بار دیگر تاکید کرد که هیچ کسی اجازه دست زدن به یک خال موی دیپلمات‌های روسیه را ندارد».

به گفته او، سفارت روسیه در افغانستان به فعالیت عادی خود ادامه داده و در این کشور کانال‌های ارتباطی دوجانبه (با طالبان) ایجاد شده است.

سفیر مسکو در کابل افزود: «ما امروز (با طالبان) دیدار کردیم و انتقال بسیار خوب و سازماندهی‌شده‌ای از پُست‌های نگهبانی از کارمندان نیروهای امنیت ملی افغانستان (با طالبان) انجام شد».

به دنبال تسلط طالبان بر کابل و کنترل بخش اعظم افغانستان، آمریکا و متحدانش ضمن تلاش برای خارج کردن اتباع خودشان از افغانستان، بستن سفارتخانه‌هایشان را در دستور کار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه طالبان رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه

طالبان سرگرم همکاری با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز منطقه ای تجارت انرژی است که فروش نفت از روسیه به جنوب آسیا را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان اخیرا در کابل، درباره ایده ایجاد یک هاب انرژی و لجستیک در ولایت هرات در غرب افغانستان، گفتگو کرده اند.

نورالدین عزیزی، وزیر بازرگانی موقت طالبان به رویترز گفت: این سه کشور قصد دارند در این هاب سرمایه گذاری کنند که انتظار می‌رود هاب فروش نفت روسیه به کشورهای جنوب آسیا از جمله پاکستان باشد.

این مقام طالبان اظهار کرد: بر اساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

عزیزی به رویترز گفت: پس از نشستهای سه جانبه هفته گذشته در افغانستان، تیمهای فنی از افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان ظرف دو ماه آینده، پیش نویس توافق نامه ای را تهیه خواهند کرد که برنامه های رسمی برای هاب جدید انرژی را مشخص می‌کند.

به گفته عزیزی، این مرکز لجستیک در ابتدا قرار است ظرفیت یک میلیون تن نفت را داشته باشد، اما وی مشخص نکرد که این مرکز چه زمانی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

وزارت بازرگانی قزاقستان در بیانیه ای به رویترز گفت: قزاقستان به نوبه خود، به توسعه جاده ها و راه آهن از طریق افغانستان برای برقراری ارتباط با خلیج فارس و جنوب آسیا چشم دوخته است.

در حال حاضر، صادرات نفت خام قزاقستان به لجستیک در روسیه و بنادر این کشور در دریای سیاه، وابسته است.

طالبان در فروش نفت روسیه مشکلی نخواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در پاییز سال ۲۰۲۲، وزیر بازرگانی طالبان اعلام کرده بود بر اساس قرارداد با روسیه، افغانستان سالانه یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن دیزل، ۵۰۰ هزار تن گاز نفتی مایع و ۲ میلیون تن گندم دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واقعاً روس ها درباره جنگ پوتین چه فکر می کنند؟/ سقوط مخاطبان تلویزیون دولتی در روسیه/ روس ها بیشتر چه کلماتی را در گوگل جست و جو می کنند؟
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • پایان پوتین؟!
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • پایان پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سرنگونی پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است
  • تحلیلگر سابق سیا: غرب نفوذ پوتین را دست کم می‌گیرد