Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:00:05 GMT

لزوم معرفت‌افزایی در مجالس محرم

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۱۵۷۲

لزوم معرفت‌افزایی در مجالس محرم

ایسنا/زنجان استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مجالس محرم باید معرفت‌افزایی جریان کربلا مد نظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حسن دیرباز، شب گذشته، (۲۵ مردادماه) در جمع عزاداران حسینی در محل حسینیه اعظم زنجان، با بیان اینکه ۶۰۰ آیه در قرآن در مورد جنگ و جهاد است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۰ مورد تنها در مورد جنگ و دعوا است، ولی با این‌حالا حتی در جنگ نیز باید اخلاق و حق و حقوق رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اشک برای امام حسین (ع) ثواب بسیاری دارد و اشک یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به هر کسی عنایت نکرده است. اشک برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش سلامتی بدن را به همراه دارد و به نوعی معرفت‌افزایی افراد را نشان می‌دهد به همین دلیل باید قدر این اشک‌ها که برای سید الشهداء ریخته‌ایم را بدانیم.

این کارشناس دینی، با اشاره به قدر و منزلت عزاداری‌، محرم‌ و یوم‌العباس‌ها، ادامه داد:  متاسفانه دو سال است که ویروس منحوس کرونا همه دنیا را فرا گرفته است و آن طور که باید و شاید قدر شب‌های محرم و دور هم بودن‌ها را ندانستیم و اکنون حسرت می‌خوریم که چرا از این مجالس معرفت بیشتری کسب نکردیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) به عزاداری ما نیازی ندارد، تصریح کرد: هیچ کسی مثل حضرت زهرا (س) و امام زمان (عج) نمی‌تواند برای مصیبت امام حسین (ع) گریه کند، بنابراین ما به نگاه و عنایت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان نیاز داریم.

دیرباز با اشاره به اینکه عزاداری باید با معرفت همراه باشد، یادآور شد: باید قدر ماه محرم را بدانیم و با خلوص نیت و معرفت برای امام حسین (ع) عزاداری کنیم و دینداری و اخلاص در بندگی را از ایشان یاد بگیریم. در عزاداری‌ها باید مفهوم شور و شعور مورد تأکید قرار گیرد.

وی با اشاره به خطبه‌هایی از نهج‌البلاغه، گفت: هر چیز زنده از آب خلق شده است و در این میان آب از اهمیت زیادی در زندگی بشر برخوردار بوده و مایه زندگی و آغاز خلقت انسان با آب است، ۱۴۰۰ سال پیش دشمن آب را به روی سید الشهداء و یارانش بست و امروز شاهد هستیم که بر اساس قوانین سازمان‌های بین‌المللی کسی حق ندارد آب را به روی مردم ببندد.

استاد حوزه و دانشگاه، بدترین نوع محاصره را نوعی از آن دانست که بیشترین نیاز مردم بر روی آن‌ها قطع شود، عنوان کرد: در روز کربلا آب را به روی امام حسین (ع) بستند تا ایشان به خاطر تشنه بودن اهل بیت (ع) تسلیم شوند. محاصره سیاسی و اقتصادی یک ملت و فرد، از ابزارهای وادار کردن آن‌ها برای تسلیم شدن است؛ آنچه امروز ملت ایران در آن قرار دارد محاصره اقتصای است و دشمن می‌خواهد با همه ابزار بر علیه ایران توطئه کند تا ملت ایران تسلیم آن‌ها شوند.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در محاصره و کودتای سیاسی هم عمر بن سعد و ابن‌ زیاد تلاش کردند افراد خاص که وجهه خوبی دارند را در لشکر خود جذب کند، همانطور که در مقطع کنونی نیز دشمنان برخی افراد که دارای وجهه و جایگاه سیاسی هستند را در مقابل نظام قرار می‌دهد و این مکر مردم را به خطا وا می‌دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: کسانی که امام حسین (ع) را الگوی زندگی خود قرار می‌دهند، نباید در مقابل مشکلات اقتصادی، سیاسی و نظامی کم بیاورند. هر چه معرفت انسان به عالم زیاد باشد هر چیز را کوچک می‌بیند، در مجالس محرم باید معرفت‌افزایی جریان کربلا مد نظر قرار گیرد و در عزاداری شان و شخصیت امام حسین (ع) به خوبی بیان شود.

دیرباز با بیان اینکه ماه محرم باعث تقویت ایمان و تقوا می‌شود، خاطرنشان کرد: مجالس حسینی باعث معرفت به معارف اسلامی می‌شود و گریه برای امام حسین (ع) و مصائب دشت کربلا باید با حضور قلب و معرفت باشد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان عزاداري حوزه و دانشگاه برای امام حسین معرفت افزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با شب شهادت امام صادق(ع) مراسم عزاداری در میدان شهرری برگزار می شود.

براساس این گزارش، مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق (ع)عصر امروز و از ساعت ۱۶ با حضور مداحان برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در ارومیه
  • حیات سراسر معرفت و فرزانگی امام جعفر صادق (ع)
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
  • معلمان به نقش خود در هویت سازی دانش آموزان توجه کنند
  • طوفان الاقصی جوانان غرب را بیدار کرد
  • معلمان به نقش خود در هویت سازی دانش آموز دانش آموزان توجه کنند
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید