Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا؛ با شروع جنگ و ناآرامی در مناطق کُردنشین در سال ۵۸ در تاریخ ۲۵ مرداد این سال شهر پاوه به طور کامل در محاصره مهاجمین مسلح قرار گرفت و از گوشه و کنار شنیده می‌شد که پاوه سقوط کرده است.

این موضوع موجب نگرانی و ناراحتی مردم منطقه شد و همه نگران موقعیت این شهر مرزی بودند و سقوط پاوه می توانست بر وضعیت دیگر شهرهای مناطق کُردنشین اثر بگذارد و روحیه مردم و زمندگان اسلام را تضعیف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۵۸ با صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر لزوم شکست حصر پاوه مقاومت نیروهای انقلابی مضاعف شد و در نتیجه حمایت مردم و نیروهایی که به سمت پاوه می آمدند باعث عقب نشینی ضد انقلاب و شکست حصر پاوه شد.

متن این فرمان که از رادیو پخش شد در واقع مهلت ۲۴ ساعته ای بود که امام به دولت و ارتش جهت شکست حصر پاوه و پاکسازی منطقه از لوث ضد انقلابیون داد.

امام خمینی(ره) در بخشی از پیام خود فرمودند: «به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می کنم اگر با توپها ، تانکها، قوای مجهز تا ۲۴ ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم».

بدین ترتیب در ۲۸ مرداد ۵۸ نیروهای مسلح ارتش وارد پاوه شدند و نقاط حساس نیز به دست نیروهای سپاه پاسداران افتاد و مهاجمین و ضد انقلاب با تخلیه مناطق حساس شهر به ارتفاعات اطراف گریختند و عملیات پاکسازی با تعقیب آنان ادامه پیدا کرد.

عملیات آزادسازی شهر پاوه مدیون جانفشانی های سردارانی است که با اهدای خون خود نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کردند. در این حماسه،شیر مردانی همچون مصطفی چمران، صیاد شیرازی، همت، متوسلیان، دستواره، خلیلی و پیشمرگان مسلمان کُرد بومی اهل منطقه همچون کوه در برابر دشمن ایستادگی کردند.

در چهل و دومین سالروز آزادسازی پاوه جمعی از مسوولان این شهرستان با شاره به اهمیت این روز آن را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و روز اتحاد و وحدت میان شیعه و سنی دانستند و اعلام کردند این وحدت و اتحاد هم اکنون نیز باید همانند آن روز و سالهای دفاع مقدس حفظ و تقویت شود.

حضور آیت الله خامنه ای در پاوه و دیدار با ماموستا قادری

پیام امام راحل و مقاومت مردم از عوامل مهم شکست حصر پاوه بودند

امام جمعه پاوه در این ارتباط گفت: لطف خداوند ؛ پیام بنیان گذار جمهوری اسلامی ؛ مقاومت مردم پاوه و حضور شهید چمران به عنوان رابط این مردم و دفتر بنیانگذار جمهوری اسلامی از عوامل مهم شکست حصر پاوه بودند.

ماموستا مُلا «قادر قادری» افزود: در ماه رمضان سال ۵۸ که همه مردم از نابودی یک نظام طاغوتی و به سر کار آمدن یک حکومت اسلامی خوشحال بودند جمعی از بازاریان پاوه در محکوم کردن یک حرکت ناپسند فردی منافق با یک خانم در ماه مبارک رمضان از میدان مولوی پاوه به میدان شهدا به راه افتادند و این تحصن در فرمانداری پاوه به مدت چهار روز به طول انجامید.

وی گفت: به دنبال آن سه درخواست شامل برقراری امنیت مرزها برای جلوگیری از ورود هرگونه افراد بعثی و یا افراد وابسته به طاغوت، برقراری امنیت در شهرستان و جلوگیری از فروش سلاح در میادین شهر پاوه به دولت مرکزی داده شد که همزمان یک تحصن دیگری در قوری قلعه ضد تحصن پاوه انجام شد که جمعی از مردم استانهای مختلف که بنا به خبر روزنامه کیهان حدود ۱۲ هزار نفر در آن تحصن حضور داشتند ؛ شعار آنها علیه تحصن پاوه بود که جمعی مخلص و همراه با نظام جمهوری اسلامی به طرفداری از انقلاب در فرمانداری جمع شده بودند.

ماموستا قادری ادامه داد: در نهایت در شب ۲۲ مرداد حدود ۴۰ نفر به پاوه حمله کردند و فرمانده آنها در روستای دوریسان کشته شد و جنگ در شهرستان پاوه آغاز و از هر طرف به پاوه حمله کردند.

وی اضافه کرد: این جنگ تا شب ۲۶ مرداد که جمعه بود ادامه پیدا کرد و اقای طالقانی در نماز جمعه تهران به مدعیان دمکراسی حمله کرد و نهایتا در همین روز هم بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران پیام تاریخی را صادر کرد و در روز بعد نیروهای کمکی چند فروند هواپیما و هلی کوپتر بر فراز پاوه حضور پیدا کردند و تا عصر روز شنبه این تیراندازی ها در شهرستان ادامه داشت.

انتظار توجه بیشتر به پاوه از سوی مسوولان را داریم

امام جمعه پاوه تصریح کرد: لطف خداوند ؛ پیام بنیان گذار جمهوری اسلامی ؛ مقاومت مردم پاوه و حضور شهید چمران به عنوان رابط این مردم و دفتر بنیان گذار جمهوری اسلامی از عوامل مهم شکست حصر پاوه بودند که هرساله به همین مناسبت گرامی داشت آن حادثه؛ مراسم ۲۶ مرداد پاوه را برگزار کرده ایم و امسال نیز بدلیل شیوع کرونا نتوانستیم آن را برگزار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: جمعی از نیروهای مهمان در این حادثه شهید شدند و ما نیز اجساد آنها را گلزار شهدا دفن کردیم و این شهدای عزیز در واقع مهمان ما هستند.

وی اظهار داشت: ما در آن روزهای حساس در مقابل دشمن ایستادیم و انتظار این بود که به این منطقه توجه بیشتر می کردند اما امروز بعد از ۴۲ سال کمتر به خواسته مردم ما توجه شده و حقیقتا مسئولان امر برای شهرستان پاوه به نسبت آن همه ایستادگی و مقاومت کمتر به خواسته مردم ما توجه شده است امیدواریم در دولت جناب آقای رئیسی به دیار ما توجه شود.

ماموستا قادری در پایان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مسئولان محترم قضیه افغانستان هم برای ما شادی و هم برای ما باعث نگرانی است از این لحاظ که آمریکا در افغانستان بعد از ۲۰ سال شکست خورد این جای شادی است و از طرف دیگر باید ناراحت باشیم احتمالا تندروی بار دیگر خود را در آینده نشان دهد که نیاز هست بیش از گذشته هوشیار باشیم.

تلاش ما ثبت روز ملی پاوه است

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه با گرامیداشت ۲۶ مرداد سالروز شکست حصر پاوه گفت: با هدایت و موافقت ماموستا قادری امام جمعه پاوه که خود یکی از اسناد زنده و راویان بی واسطه این رویداد مهم است تلاش داریم در اولین فرصت ممکن و با تصویب این روز بنام روز ملی پاوه در شورای فرهنگ عمومی به مطالبه و خواسته به حق مردم پاسخ مثبت داده شود.

«جلیل بالایی» افزود: مردم فاتحان آزمون رفع حصر پاوه بودند و تبعیت مردم در لبیک به فرمان حضرت امام (ره ) باعث خلق این حماسه ماندگار شد.

وی تصریح کرد: برای توسعه ایران اسلامی و پاوه عزیز به همان اندیشه و عملکرد و همراهی مردم نیازمندیم که به لطف خدا آن اندیشه ، عملکرد و همراهی انقلابی در جان و اراده و ذهن مردم پاوه جاری و ساری است.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه اضافه کرد: تقارن سالروز رفع حصر پاوه، ورود آزادگان به کشور و ماه محرم ماه حریت، آزادی و آزادگی، پیام مردم بزرگی است که تصمیم گرفته با تکیه بر سرمایه های خویش قله های بلند توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را یکی پس از دیگری فتح کند.

شهید چمران در عملیات آزادسازی حصر پاوه

آزادسازی پاوه حادثه‌ای مهم در تاریخ تحولات انقلاب اسلامی است

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه نیز گفت: حماسه ۲۶ مرداد پاوه با صدور فرمان تاریخی امام (ره) که امید دشمنان به سقوط انقلاب اسلامی را به یأس مبدل کرد، حادثه‌ای مهم در تاریخ تحولات انقلاب اسلامی است.

سرهنگ «مسعود دوستی» با بیان اینکه آزادسازی شهر پاوه برگی درخشان و معجزه گونه در صحیفه انقلاب اسلامی است افزود: این حماسه یکی از رخدادهای ماندگار و الهام بخش کشور و فرصتی برای بازنمایی اراده، اقتدار و وحدت ملی ایرانیان برای دفاع از انقلاب اسلامی و صیانت از تمامیت ارضی کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: سالروز شکست حصر پاوه به فرمان امام خمینی (ره)، یادآور مقاومت و ایستادگی مثال‌زدنی مردمانی است که در مبارزه با معاندین نظام و سرسپردگان استکبار جهانی در سال ۱۳۵٨ با نثار جان و مال خویش اجازه ندادند که وجبی از خاک میهن به دست متجاوزین بیافتد.

فرمانده سپاه ناحیه پاوه ادامه داد: با توجه ویژه امام و حساسیت مساله پاوه که در پیام تاریخی ایشان جلوه‌گر بود؛ باید بزرگداشت شکست حصر پاوه با رنگ و بوی خاصی برگزار شود که بدلیل جلوگیری از شیوع کرونا و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی این مراسم به صورت محدود و با غبارروبی مزار شهدا در یادمان شهدای پاوه برگزار می شود.

آزاد سازی حصرپاوه یادآور وحدت شیعه و سنی است

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه نیز گفت: آزاد سازی حصر پاوه، نشانه غرور آفرینی و رشادت رزمندگان دلاور ایران عزیزمان و سپاه اسلام و یادآور وحدت و از خود گذشتگی جوانان و شیر مردان شیعه و سنی است که نگذاشتند دشمنان به نقشه های شوم خود برسند.

«محمدرئوف محمدی‌راد» ادامه داد: دلیرمردان، شیر زنان، جوانان و نوجوانان برومند پاوه ای همدوش و همدل با سایر رزمندگان و ایستادگی، دفاع شجاعانه و ایثار و فداکاری حماسه بیاد ماندنی ۲۶ مرداد پاوه را خلق کردند.

 ۲۶ مرداد یادآور ایثارگری مردم پاوه است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه نیز گفت: ۲۶ مردادماه روزی خاص برای مردم پاوه است، روزی که یادآور رشادت غیور مردان و شیرزنانی از جنس ایثار است که با همت والا و ایمان قلبی خود و با اراده ای آهنین و در سایه فرمان تاریخی و سرنوشت ساز امام راحل (ره) تاریخ را آنطور که شایسته بود رقم زدند.

«سعدی فتاحی» اضافه کرد: یاد شهدای گرانقدری که با گذشتن از جان خود توانستند حماسه هایی همچون حماسه ی ۲۶ مرداد پاوه را رقم زنند همواره زنده خواهد ماند و مکتب شهدا همان چیزی است که به عنوان میراثی گرانبها وظیفه همه ماست که در سینه و قلبهایمان از آن مواظبت کرده و به آیندگان منتقل کنیم.

پاوه بخشی از هویت این مرز و بوم است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان پاوه گفت: پاوه تنها یک نام نیست که جلوه‌های زیبا و بکر یک شهر تاریخی و کوهستانی را تداعی کند، بلکه بخشی از هویت حماسی این مرز و بوم است که به دست مردانی همچون شهید چمران، شهید اصغر وصالی وسایر شهدای گرانقدر که با خون خود به آن جان دادند، رقم خورده است.

«فرهاد تاوسه» اظهار داشت: شهر پاوه در ۲۶ مرداد آماج حملات دشمنان و بدخواهان این ملک و مملکت قرار گرفت و تا آستانه سقوط نیز پیش رفت، اما همت خمینی باوران آن را از کام دشمن بیرون کشید و مزدوران بیگانه پرست را ناکام  گذاشت.

وی اظهار امیدواری کرد: به‌طور قطع نیروهای زن و مرد کُرد اهل سنت و پیشمرگان مسلمان کُرد در پیروزی حماسه پاوه نقش عظیم و محوری ایفا کردند و امیدوارم بتوانیم این شهیدان را بیش از پیش به مردم بشناسانیم.

شهرستان پاوه با ۶۴۰ شهید، ٨۷۵ جانباز و ۲۷ آزاده سرافراز را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است.

این شهرستان با ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است.

گزارش از یوسف فتاحی

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس پاوه امام خمینی کرمانشاه شهید مصطفی چمران پروندهٔ خبری کرمانشاه، استانی که کتاب جنگ در آن جا آغاز و بسته شد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس پاوه امام خمینی کرمانشاه شهید مصطفی چمران بنیان گذار جمهوری اسلامی ماموستا قادری انقلاب اسلامی شکست حصر پاوه شهرستان پاوه مقاومت مردم شهید چمران مردم پاوه شهر پاوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند

محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حاشیه جلسه کمیسیون تخصصی این شورا با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه ارزش‌هایی همچون برادری، ایثار، فداکاری و وحدت بنا شده است، اظهار کرد: این ارزش‌ها بودند که مردم ایران را در برابر ظلم و ستم رژیم پهلوی متحد و آنان را به سوی پیروزی رهنمون کردند.

وی ادامه داد: دو گوهر گرانبهای برادری و وحدت در قلب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می‌درخشیدند و این دو ارزش، ریشه در فطرت پاک انسان و تعالیم بلند اسلام دارند و رمز موفقیت و پیروزی ما در سخت‌ترین دوران تاریخ کشورمان بوده‌اند. روح برادری، قوای رزمندگان ما را چند برابر و آنان را به معجزه‌هایی در میدان نبرد تبدیل می‌کرد.

عضو مجمع تشکیل مصلحت نظام، تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ‌شدن این ارزش‌ها در جامعه بوده‌ایم. این موضوع، نه تنها به ضرر انسجام و همبستگی ملی است، بلکه مانعی در برابر پیشرفت و توسعه کشور به شمار می‌رود.

رضایی افزود: دشمنان قسم‌خورده این ملت، همواره در تلاش برای ایجاد تفرقه و نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند و ما باید با هوشیاری و بصیرت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و با تکیه بر ارزش‌های مشترک خود، جبهه‌ای واحد و قدرتمند تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند، گفت: فقط با وحدت و همدلی می‌توانیم به آرمان‌های خود که ساختن ایران قوی، مقتدر و آباد است، دست پیدا کنیم. همه فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و جبهه انقلاب اسلامی با درک شرایط حساس کنونی، تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت وحدت و برادری در جبهه انقلاب به کار گیرند تا با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد