Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، شکلی از ارتباط سلولی به نام سیگنالینگ خارپشت برای رشد جنینی در پستانداران حیاتی است. اما علامت گذاری خارق العاده «جوجه تیغی» در انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه، باعث تهاجم تومور، گسترش آن به سایر اندام‌ها و مقاومت چند دارویی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو سال پیش، دکتر لالیتا شوده و همکارانش نشان دادند که سیگنالینگ جوجه تیغی نقش مهمی در تغییر اجزای ایمنی ریز محیط تومور دارد. اکنون آن‌ها گزارش می‌دهند که چگونه جوجه تیغی ماکروفاژ‌های مرتبط با تومور (سلول‌های ایمنی که باید محافظان ضدالتهاب در برابر رشد تومور باشند) را به ماکروفاژ‌های غیرتهاجمی سیستم ایمنی موسوم به ماکروفاژ‌های M۲ تبدیل می‌کند.

این سیگنال دهی توسط محیط زیست تومور نشان می‌دهد که استفاده از مهارکننده‌های سیگنالینگ خارپشت موجود و بالینی تایید شده ممکن است از خواص ترویج کننده تومور ماکروفاژ‌های M۲ مرتبط با تومور در ریز محیط آن بکاهد. افزایش نفوذ ماکروفاژ‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی، با جایگزین M۲ با پیش آگهی ضعیف در بیماران مبتلا به سرطان همراه است.

شوده، استاد آسیب شناسی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، می‌گوید: جذابیت هدف گیری سیگنالینگ جوجه تیغی ناشی از در دسترس بودن چندین مهارکننده تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکاست که در کلینیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را برای انواع مختلف تومور‌ها قابل استفاده می‌کند؛ کار ما این امکان را دارد که محاصره جوجه تیغی چند بعدی در تاثیر خود در تنظیم مجدد متابولیسم و ​​در نتیجه عملکرد ماکروفاژ‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی باشد؛ بنابراین مهار سیگنالینگ جوجه تیغی می‌تواند با دو فایده هدف قرار دادن مستقیم سلول‌های تومور و پیکربندی مجدد محیط ایمنی تومور در حالت فعال شده با سیستم ایمنی همراه باشد.

ماکروفاژ‌های M۱ و M۲ دارای مدار‌های متابولیکی متمایزی هستند که به زنده ماندن آن‌ها و عملکرد‌های مختلف در پاسخ ایمنی کمک می‌کند. ماکروفاژ‌های M۱ دارای متابولیکی هستند که از طریق گلیکولیز انرژی ایجاد می‌کند که برای عملکرد‌های آن‌ها در از بین بردن تومور کافی است، در حالی که ماکروفاژ‌های M۲ از فسفوریلاسیون اکسیداتیو استفاده می‌کنند که راهی بسیار کارآمد برای تولید انرژی مورد نیاز برای عملکرد‌های تقویت کننده تومور است.

با استفاده از دو مدل موش از تومور‌های پستانی و درمان آن‌ها با مهار کننده خارپشت ویسمودگیب، شوده و همکارانش شاهد تغییر چشمگیری در ماکروفاژ‌های نفوذ کننده تومور بودند. این مهار کننده به طور قابل توجهی متابولیسم ماکروفاژ‌ها را به ویژه در کاهش جریان از طریق مسیر بیوسنتزی اوریدین دی فسفات N-acetylglucosamine تغییر داد. 

این به نوبه خود، بر روی فاکتور رونویسی STAT۶ تاثیر منفی داشت و باعث کاهش اصلاح O-link-N-acetylglucosaminylation  آن شده و آن را فعال‌تر کرد، این امر منجر به افزایش بیان ژن‌های Arg۱ و Cd۲۰۶ برای حالت سرکوب کننده سیستم ایمنی ماکروفاژ‌های M۲ شد. تنظیمات غیر فعال STAT۶ همچنین منجر به افزایش بیان ژن‌هایی می‌شود که متابولیسم را برای اکسیداسیون اسید‌های چرب برای ماکروفاژ‌های M۲ متابولیک متمایل می‌کند.

با این حال هنگامی که مهار کننده جوجه تیغی منجر به کاهش O-GlcNAc در اصلاح STAT۶ شد، متابولیسم ماکروفاژ‌ها و زیست انرژی از فسفوریلاسیون اکسیداتیو و اکسیداسیون اسید‌های چرب به گلیکولیز تغییر کرد. میتوکندری‌ها (نیروگاه‌های سلول) از میتوکندری‌های ذوب شده معمولی سلول‌هایی که از اکسیداسیون اسید‌های چرب استفاده می‌کنند، به میتوکندری‌های تکه تکه تبدیل شده است.

شوده گفت: این ماکروفاژ‌های خارپشتی یادآور ماکروفاژ‌های التهابی M۱ هستند که از نظر فنوتیپی با میتوکندری‌های تکه تکه مشخص می‌شوند. این اولین بار است که نشان داده شده است که فعالیت جوجه تیغی برنامه ریزی متابولیک و انرژی زیستی ماکروفاژ‌های مرتبط با تومور را تنظیم می‌کند. علاوه بر این کار ما شواهدی را برای تعدیل فعالیت خارپشت و در نتیجه متابولیسم ماکروفاژ‌ها ارائه می‌دهد تا انعطاف پذیری ماکروفاژ‌ها را تغییر دهد.

سیگنالینگ خارپشت شامل پروتئین‌های به اصطلاح جوجه تیغی است که به سلول‌ها متصل شده و سیگنالی را در داخل سلول ایجاد می‌کند. این مسیر سیگنال دهی رشد همه حیوانات دوطرفه را در طول رویان زایی هدایت می‌کند. دو ژن اول جوجه تیغی از جهش‌های مگس میوه کشف شد که باعث می‌شد لارو‌های مگس میوه شبیه جوجه تیغی به نظر برسند و تیغ دار باشند، بنابراین نام آن‌ها از گونه‌های جوجه تیغی گرفته شده است: جوجه تیغی صحرایی و جوجه تیغی هندی.

بیشتر بخوانید 

توسعه روش‌های درمانی سرطان با تقلید از نوعی پروتئین خاص

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تومورهای سرطانی بیماری سرطان کننده سیستم ایمنی ماکروفاژ های M۲ میتوکندری ها ماکروفاژ ها جوجه تیغی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ و کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی کشور، مجتبی نوروزی با حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تشریح اقدامات و اهم برنامه‌های پیش روی سازمان دامپزشکی کشور پرداخت و با اشاره به اینکه پرورش دام و طیور سهم و نقش ۳۰ درصدی در ارزش افزوده بخش کشاورزی دارد، اظهار کرد: ارزش اقتصادی دام، طیور، آبزیان و تولیدات سالیانه آن، بالغ بر هزار همت سرمایه است و تأمین بهداشت مهمترین مؤلفه حفاظت از سلامت و امنیت این سرمایه و بر عهده سازمان دامپزشکی کشور به عنوان دستگاه حاکمیتی متولی است.

وی افزود: مهمترین اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۴۰۲، شامل کاهش مدت ترخیص نهاده‌ها از ۱۵ به هفت روز، واردات گوشت گرم از کشورهای مختلف جهت تأمین گوشت قرمز کشور (گرفتن مصوبه از هیئت دولت جهت اعزام ناظران مقیم)، اجرای دیپلماسی بین‌المللی، راه اندازی آزمایشگاه سطح سه ایمنی زیستی (Bsl3) و دریافت گواهی اعتبار بخشی مؤسسه آنالیتیکا روسیه، ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ و کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی طیور کشور با عملکرد به موقع و فراگیر سازمان دامپزشکی کشور، آغاز به کار مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام و فرآورده‌های خام دامی، افزایش میزان صادرات تخم مرغ از ۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ (رشد ۱۶۳ درصدی وزنی و ۲۲۱ درصدی ارزش مالی) است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی چشم ناظر ۱۳ میلیون تن نهاده وارداتی و ۱۸ میلیون تن فراورده تولید داخلی اعم از بخش دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم است و به تازگی بیش از یک هزار تن مرغ به کشور عراق صادر شده است و با افزایش میزان جوجه‌ریزی‌ها می‌توان بخشی از نیاز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تنی مرغ در کشورهای همسایه را تأمین کرد.

نوروزی افزود: بخش‌های مرزی و داخلی قرنطینه دامپزشکی و حضور این پست‌ها در سطح استانی، منطقه‌ای و ملی بسیار حائز اهمیت است، به طوری که پست‌های قرنطینه دامپزشکی تضمین کننده سلامت واقعی و توسعه بهداشت عمومی جامعه و اقتصادی کشور است و به تعبیری پست‌های قرنطینه دامپزشکی رسالت دیده‌بانی از سلامت و بهداشت و اقتصاد کشور را برعهده دارند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در حوزه بین الملل می‌توان به صادرات محصولات لبنی به کشورهای مختلف، برقراری صادرات آبزیان به اتحادیه اروپا، برگزاری دوره آموزشی ویژه هیئت کارشناسان دامپزشکی کشورهای مالی و سنگال، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی و گسترش همکاری دو جانبه با کشورهای مختلف، امضای الزامات بهداشتی جهت واردات گوشت در راستای تأمین بازار با کشورهای مبدا واردات اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۲۹۳ آزمایشگاه، ۱۱۰ بیمارستان دامپزشکی، ۲۵۸۹ درمانگاه، ۲۳۱۰ داروخانه، ۹۲۳ کارخانه خوراک دام و طیور ،۳۲۳ کشتارگاه دام و ۲۵۵ کشتارگاه طیور بخشی از واحدهای تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور است که همکاران این سازمان در راستای ایمنی غذایی و بهداشت جامعه نظارت شبانه روزی بر آنها دارند.

نوروزی اضافه کرد: بازمهندسی مأموریت‌ها و فرایندهای سازمان دامپزشکی کشور، بازمهندسی ساختار سازمان، حمایت از تولید داخلی دارو، واکسن، مواد ضدعفونی کننده و مکمل‌ها، حمایت از صادرات، ساماندهی نظارت بهینه و نحوه دریافت حقوق مسئولان فنی و هرگونه اقدام که به تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم نیز کمک کند، از جمله مهمترین برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

بعد از ارائه این گزارش، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و اعضای حاضر کمیسیون، از اقدامات نوین سازمان دامپزشکی کشور جهت ارتقای تولید و سلامت بهداشتی جامعه تقدیر ویژه و اعضای کمیسیون بر اهمیت حمایت از افزایش اعتبارات و جذب نیروهای متخصص جهت افزایش سطح خدمات بهینه و حداکثری به تولیدکنندگان تاکید کردند؛ همچنین اعضای حاضر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی انتظارتی را از سازمان دامپزشکی کشور مطرح کردند و مقرر شد برای آنها اقدامات جدی صورت گیرد.

کد خبر 750008

دیگر خبرها

  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار