Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهای اخیر و پس از اتمام آخرین نشست علنی مجلس، فهرست وزرای پیشنهادی دولـت سیزدهم توسط رییس‌جمهوری اعلام شد و روز شنبه هفته گذشته نیز با اعلام رییس‌مجلس، اعلام وصول شد تا پایانی باشد بر گمانه‌زنی‌ها در این خصوص و حال منتظر رای اعتماد مجلس هستند. در این میان بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های اصلاح‌طلب

یک‌پنجم تا نیمی از کابینه رییسی در خطر

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: هنوز روند حضور وزرای پیشنهادی ابراهیم رییسی در کمیسیون‌های تخصصی پارلمان به پایان نرسیده، یک نماینده از طیف اصولگرایان سنتی از سیاهه سوالاتی را خطاب به رییسی و به‌طور عمومی منتشر کرده که گفته با نگاهی به فهرست وزرای پیشنهادی رییسی در ذهنش نقش بسته و یک اصولگرای کهنه‌کار وابسته به طیف تندروی جناح راست نیز در حالی از تردید مجلس در اعطای رای‌اعتماد به تمامی وزرای پیشنهادی سخن گفته که او خود نماینده مجلس نیست اما به‌واسطه سال‌ها سابقه فعالیت پارلمانی و نیز به اعتبار جایگاه تشکیلاتی‌اش، بر طیفی از نمایندگان اثرگذار است. بنابر این گزارش سیدمصطفی میرسلیم، عضو حزب موتلفه اسلامی در مجلس یازدهم با انتشار فهرست سوالاتی درباره مشکلات کشور، از «کسری بودجه» تا شرایط حساس این روزهای مملکت و نیز از آن‌چه «فروپاشی پول ملی» خوانده تا فسادی که برای مقابله با آن باید در نبردی سخت، «از فرآیندهای فسادزا تا عوامل فساد» را از دم تیغ گذراند، از رییسی و وزرای پیشنهادی‌اش پاسخ طلبیده است. همزمان در شرایطی که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس و ازجمله دیگر چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری از ناکامی «یک پنجم وزرای پیشنهادی» در مسیر کسب رای‌اعتماد سخن گفته، برخی منابع این میزان را تا حدود نیمی از هیات وزیران پیشنهادی تخمین زده و وضعیت ۹ گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، صمت، کار، نیرو، نفت، بهداشت و ورزش را نسبت‌به ۱۰ گزینه دیگر نامساعد تفسیر کرده‌اند.

رای اعتماد بدون رفاقت‌های سیاسی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم حسن خلیل‌آبادی تحلیلگر مسایل سیاسی می آورد: مجلس یازدهم در برهه‌ای‌ حساس قرار گرفته است و باید به صورت تخصصی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد و رفاقت‌ها و رقابت‌ها کنار گذاشته شود. باید تمامی زوایای یک وزیر مورد بررسی مجلس قرار گیرد؛ زیرا قرار است برای مدتی مسئولیت ارکان مهمی از کشور را در اختیار گیرند. از سوی دیگر مجلس باید توجه داشته باشد که تعداد قابل توجهی از افراد کابینه اشخاصی هستند که در برهه‌ای‌ از زمان از مدیران دولت‌های‌ نهم و دهم بوده‌اند و رئیس دولت‌های نهم و دهم نیز در این روزها شرایط خاصی دارد و شاید این افراد نزدیک بار مثبتی برای دولت ایجاد نکنند یا افکار آن‌ها موجب موانعی شود. این یک پدیده جالب است که تعدادی قابل ‌توجه در دولت‌های‌ نهم و دهم وزیر بوده‌اند و شاید این عرصه نیاز به یک بازنگری داشته باشد.

۸ وزیر پیشنهادی در لب مرز رای اعتماد

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: گرچه مجلس یازدهم خود از حامیان سید ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و حتی از وی دعوت رسمی به‌عمل آورد، اما این رویکرد آنها به این معنی نبوده که بخواهند بدون هیچ بحثی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور رای اعتماد بدهند. قدرمسلم مجلس یازدهم هر اندازه هم که بخواهد با دولت همراه باشد در نهایت در بررسی برنامه‌ها و اظهارات وزرای پیشنهادی تنی چند از آنها را مورد تایید قرار نخواهد داد. این سخنی است که خود نمایندگان گفته‌اند و با نگاهی به سخنان اعضای کمیسیون‌های مختلف می‌توان فهمید که چند نفر و چه کسانی از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت. در این میان دو رویکرد وجود دارد؛ نخست اینکه رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن نظر مجلس در برخی از وزرای پیشنهادی تجدیدنظر کند یا اینکه برای تشکیل هرچه زودتر دولت مجلس از موضع خود کوتاه آمده و به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهد. باید دید در شنبه بعد از تعطیلات که بهارستان میزبان دولتی‌هاست، کدام رویکرد برگزیده خواهد شد.

کابینه دولت سیزدهم سوژه اقتصادی‌ها و بورسی‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: در کنار خبرها و اتفاق‌های روز که در یک فضای همه‌گیری دغدغه تمام کاربران توییتر و اینستاگرام شده است، از جمله موضوعاتی که در حوزه فعالان اقتصادی و بورسی همچنان درباره آن صحبت می‌شود و چند روزی است که داغ بودن خود را از دست نداده است، بحث کابینه دولت سیزدهم است. دیروز بحث دیگری هم در حاشیه این موضوع شکل گرفت و آن هم مقایسه اعضای دولت‌های سیزدهم و دوازدهم بود.

مجلس با شتاب در رای اعتماد، رییس جمهور را یاری دهد

خبرگزاری ایسنا در گفت وگو با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی می آورد: با عنایت به رهنمود ولی امر مسلمین برای تسریع و شتاب در تشکیل دولت، نمایندگان مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی ضمن رعایت حقوق حقه نمایندگی ملت و توجه لازم به موقعیت کشور در عرصه منطقه ای و جهانی، تا آنجا که میسر باشد با رای بالا به وزرای معرفی شده، آیت الله رییسی را در پیگیری و حل مشکلات جاری یاری دهند. تسریع در واکسیناسیون عمومی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی به مقابله با کرونا کمک خواهد کرد که البته در این میان زحمات کادر درمان هم کمک کننده روند مقابله با کرونا است و باید از این عزیزان تقدیر ویژه به عمل آورد.

افراد کم تجربه و جوان کابینه پیشنهادی، ‌ نقطه ضعف و پاشنه آشیل دولت سیزدهم هستند

خبرگزاری ایلنا در گفت وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی می نویسد: کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم ترکیبی از بی‌تجربه‌ها، جوان‌ترها و باتجربه‌ها است. افرادی که در کابینه آقای احمدی‌نژاد بودند را نمی‌توان مطلقاً سهم آقای احمدی نژاد یا آن دولت دانست بلکه چهره‌های اصولگرایی بودند و امروز نیز براساس همان سابقه در این دولت جای گرفتند. ضمن اینکه حضور آنها در این کابینه از نظر کارایی و اجرایی نقطه قوت این کابینه است چون تجربه‌شان از سایر افراد بیشتر است و به نظر می‌رسد که در این دوره بتوانند با نگاه عمیق‌تر و تجربه بیشتری هدایت آن دستگاه را به عهده بگیرند. اما بخشی که کم تجربه و جوان هستند، ‌ نقطه ضعف و پاشنه آشیل این کابینه است. امروز نیز می‌بینیم که همین مجلس اصولگرا شدیدترین انتقادات را به افرادی که معرفی شدند دارد که این افراد هیچ سنخیتی با این جایگاه‌ها ندارند.  زمانی که فردی معرفی شده است که هیچ تجربه،  سابقه و پیشینه‌ای از این دستگاه ندارد، قاعدتاً آن دستگاه را دچار اخلال خواهد کرد و تجربه نیز نشان داده است که در دولت آقای احمدی‌نژاد بعد از ۴ ماه خود رئیس‌جمهور با مشکل مواجه شد و وزیر را عزل کرد.

رسانه‌های اعتدال گرا

ردپای چهره های ناشناخته در کابینه رئیسی

خبر آنلاین در گفت و گو با غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می آورد: ابتدا باید بگویم که من نسبت به همه اعضای کابینه، آشنایی ندارم برخی از اعضای کابینه برای من در مجموع ناشناخته هستند اما برخی از آنها را می شناسم به ویژه کسانی مانند خاندوزی برای وزارت اقتصاد و عبدالملکی برای وزارت کار و رفاه را می شناسم و در واقع شناخت بیشتری از آنها دارم این افراد هم جوان و هم تحصیلکرده و متخصص در حوزه اقتصاد هستند علاوه بر این از تجاربی نیز در این زمینه برخوردار هستند. البته در بین وزرای پیشنهادی آقای وحیدی سابقه اجرایی طولانی مدتی دارد و موفق بوده است گمان می کنم ایشان هم در کارشان، انشالله موفق خواهند بود. آنچه که به نظرم می رسد این است که آقای رئیسی، کسانی را که نسبت به آنها شناخت و اعتماد داشته معرفی کرده است. گرچه این حق مجلس است که به افراد و کاندیداها رأی بدهد اما توصیه ما این است کاری کنیم که آقای رئیسی دولت خودش را شروع کند.

رسانه‌های اصولگرا

گر مرد رهی میان خون باید رفت

جوان آنلاین در یادداشتی به قلم حسین روانشید می نویسد: اینجاست که باید انصاف به خرج داد و کابینه معرفی‌شده به مجلس از سوی رئیس‌جمهور جدید را به‌نوعی مدافعان نظام و جمهوری اسلامی ایران پذیرفت، زیرا به‌جرئت  می‌توان ادعا نمود پس از سپری شدن دولت‌های اول، دوم، سوم و چهارم که اعضای کابینه آن‌ها از یک جنس بودند و اهداف انقلاب را به‌خوبی درک و عملیاتی‌ می‌کردند در کابینه‌های بعدی به‌مرور این خاصیت کمرنگ می‌شد که انگار جمهوری اسلامی به جایگاه جهانی خود که مدنظر بنیان‌گذار آن بود رسیده است درحالی‌که اگر به دیدگاه‌های ارائه‌شده در بدو ورود به گام دوم پس از گذشت چهل سال اول انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری توجه دقیق داشته باشیم خواهیم دید که برای رسیدن به قله باید گام‌های را بلندتری برداشته شود. این کابینه  متعلق به دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیست که هریک از وزرا ساز خودشان را کوک کنند بلکه گروهی منسجم هستند و می‌خواهند از آغاز به‌سوی نابسامانی‌ها رفته و آن‌ها را بر قطار ساماندهی سوار کنند و سپس به امور دیگر بپردازند. آنچه امروز دولت جدید و آحاد جامعه از همه جناح‌ها می‌طلبند و خواهان آن هستند اینست که دور سهم خواهی‌های گذشته را قلم قرمز بکشند و فرصت دهند تا آیت‌الله رئیسی و منتخبان ایشان بتوانند با فراغ بال بیشتری به امور جاری بپردازند و این توفیق را داشته باشند تا توانایی‌های خود را که از فیلترهای لازم عبور کرده است به منصه ظهور برسانند، زیرا دولت سیزدهم یکی از پر چالش‌ترین کابینه‌های جمهوری اسلامی در چهل‌ودو سال گذشته است که چاره‌ای جز ادامه مسیر در میدانی پر از مین‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و این روزها بهداشتی را همراه با فشارهای بیرونی و درونی ندارد؛ بنابراین اعضای آن پذیرفته‌اند که «گر مرد رهی میان خون باید رفت». کابینه‌ای که می‌داند ناچار است همه تهدیدهای موجود و آینده را به فرصت تبدیل کند.  

وزیر پیشنهادی بهداشت، نگاه جدی‌تری به تأمین واکسن و قرنطینه دارد

خبرگزاری مهر در گفت وگو با روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نوشت: در برنامه فوری آقای عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایط حاضر، کنترل بحران کرونا در کشور با نگاه جدی‌تر به تأمین واکسن و قرنطینه است. به هر حال باید در کنار تولید داخلی، واردات واکسن سرعت بیشتری بگیرد به نحوی که ۶۰ میلیون جمعیت هدف منهای اطفال زیر ۱۲ سال در کوتاه‌ترین زمان ممکن واکسینه شوند. در رابطه با تأمین نیروهای متخصص گروه علوم پزشکی، در حقیقت وی ضمن تاکید بر حفظ کیفیت آموزش این نیروها، بر استفاده از حداکثر ظرفیت موجود در کشور نظر داشتند و امید است این موضوع را در برنامه‌های وزارت خانه مد نظر قرار بدهند. در رابطه با استفاده از نیروهای تمام وقت در عرصه مدیریت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، وی موافق بود افرادی که مسئولیت می‌گیرند باید به طور تمام وقت در خدمت دانشگاه باشند و قول داد وضعیت موجود را بررسی مجدد کند. همچنین بر حمایت از اساتیدی که در دانشگاه‌ها به صورت تمام وقت فعال هستند تاکید داشت. عین اللهی همچنین قول داد که مسائل مربوط به شرایط سخت کاری دستیاران و کارورزان علوم پزشکی، به خصوص دستیاران تخصصی که از طرفی سختی کارشان بسیار بالاست و همچنین بار عمده خدمت در بیمارستان‌های دولتی بر دوش آنهاست را پیگیری کند زیرا توجه به شرایط سخت اقتصادی کشورمان در حال حاضر، حق الزحمه آنان به نحوی است که این نخبگان در تأمین حداقل شرایط زندگی دچار مشکل اساسی هستند.

انتخاب وزیر از درون وزارتخانه حرکت مثبتی برای وزارت نفت است

خبرگزاری دانشجو در گفت وگو با محمد علی خطیبی؛ کارشناس صنعت نفت، معاون اسبق شرکت ملی نفت و نماینده اسبق ایران در اوپک می آورد: انتخاب و معرفی آقای جواد اوجی به عنوان وزیر نفت به مجلس شورای اسلامی را از این منظر باید مثبت ارزیابی کرد که این وزیر از دل و از درون صنعت خود نفت انتخاب شده، بنابراین توجه به این نکته نشان می‌دهد، آقای رئیسی برای وزارتخانه مهمی، چون نفت، گزینه‌ی خوبی را انتخاب کرده اند.  بنده براساس شناختی که از اقای اوجی دارم، وی فردی پرتلاش و مدیری میدانی است که حضورش در وزارت نفت می‌تواند تعیین کننده باشد. آقای اوجی سابقه خدمت در مناطق مختلف کشور را دارد در جنوب کشور و در بخش گاز نیز موثر بوده و کار بلد است از این نظر برای مدیریت این وزارتخانه می‌تواند فرد قابل اتکایی با عملکرد مثبت باشد. انتظار می‌رود وزیر نفت به صورت فوری بازسازی روحی روانی قابل توجهی را در داخل نیروی انسانی نفت در دستور کار قرار دهد. بازسازی روحی و روانی و دلجویی و پرداخت مطالبات آن‌ها به این دلیل مهم است چرا که بخش بزرگی از فعالیت‌ها و ماموریت‌های وزارت نفت در بخش‌های بالا دستی، پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی نفت که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت دچار آسیب‌های جدی شده اند بسیار حائز اهمیت است.

 نظر فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره «باغ گلی» هفته آینده اعلام می‌شود

خبرگزاری فارس در گفت وگو با حمیدرضا حاجی بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نوشت: فراکسیون فرهنگیان پژواک صدای ۲ میلیون فرهنگی و ۱۴.۵ میلیون دانش آموز، نظر نهایی را در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام می‌کند. با توجه به عضویت ۱۲۰ نماینده فرهنگی در این فراکسیون،   و حساسیت همه نمایندگان، ضمن ارتباط گسترده با فرهنگیان و خانواده ها و تشکل های فرهنگی، نظر نهایی را در این مورد اعلام می‌کنیم. برنامه های وزرای پیشنهادی از جمله دکتر باغ گلی در کمیسیون های مختلف، در هفته جاری مورد بحث وبررسی قرار گرفته است، اما به صورت ویژه و تخصصی هفته آینده دیدگاهها ونظرات وبرنامه های وی، به همراه سایر مولفه های تاثیرگذار در فراکسیون فرهنگیان تحلیل  و ارزیابی خواهد شد. روند ارزیابی برنامه های وزرای  پیشنهادی کابینه سیزدهم امروز در کمیسیون های تخصصی به پایان می رسد و هفته آینده از شنبه تا سه‌شنبه به صورت دو الی سه نوبت کاری در صحن علنی مجلس بررسی ها ادامه خواهد یافت. فراکسیون فرهنگیان نیز در کنار جلسات صحن علنی به صورت ویژه تشکیل جلسه می دهد و بصورت تخصصی اعلام نظر می کند. نظر نهایی نمایندگان فرهنگی با اجماع بعد از این جلسات در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها رای اعتماد جمهوری اسلامی ایران اصولگرایان مجلس یازدهم انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم وزارت نیرو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری رای اعتماد به دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رای اعتماد جمهوری اسلامی ایران اصولگرایان رای اعتماد جمهوری اسلامی ایران اصولگرایان مجلس یازدهم انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم وزارت نیرو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کابینه دولت سیزدهم فراکسیون فرهنگیان وزرای پیشنهادی جمهوری اسلامی وزیر پیشنهادی رای اعتماد گفت وگو مجلس یازدهم رئیس جمهور برای وزارت برنامه ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان

فرهاد بختیاری فر افزود: از ابتدای شروع این طرح در اسفندماه ۱۴۰۱ تا الان ۳۰۴ میلیارد تومان اعتبار به طرح جهاد آبرسانی همدان اختصاص پیدا کرده و پیشرفت فیزیکی ما بیش از میانگین کشوری است.

او تصریح کرد: آبرسانی به ۱۶۰ روستا در گام اول هدف‌گذاری شده و برنامه ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی روستایی استان در حال انجام است تا بتوانیم مشکل آب شرب روستا‌های دارای تنش آبی را در کمترین زمان ممکن حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آبرسانی روستایی یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است که باتوجه به اهمیت موضوع آب مورد توجه قرار گرفته و دولت سیزدهم عزم جدی برای سیراب کردن همه روستانشینان دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از پیشرفت ۷۷ درصدی گام نخست طرح جهاد آبرسانی در استان خبر داد.

پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فرهاد بختیاری فر افزود: از ابتدای شروع این طرح در اسفندماه ۱۴۰۱ تا الان ۳۰۴ میلیارد تومان اعتبار به طرح جهاد آبرسانی همدان اختصاص پیدا کرده و پیشرفت فیزیکی ما بیش از میانگین کشوری است.

او تصریح کرد: آبرسانی به ۱۶۰ روستا در گام اول هدف‌گذاری شده و برنامه ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی روستایی استان در حال انجام است تا بتوانیم مشکل آب شرب روستا‌های دارای تنش آبی را در کمترین زمان ممکن حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آبرسانی روستایی یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است که باتوجه به اهمیت موضوع آب مورد توجه قرار گرفته و دولت سیزدهم عزم جدی برای سیراب کردن همه روستانشینان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • ۲۵هزار تخت بیمارستانی در سه سال ابتدای دولت سیزدهم افتتاح شده است
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • (ویدئو) تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است