Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس ورزش مشرق – با پایان مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو کاروان ۶۵ نفره ایران در ۱۷ رشته با کسب ۳ مدال طلای جواد فروغی و محمدرضا گرایی و سجاد گنج زاده و ۲ نقره علی داوودی و حسن یزدانی و ۲ برنز محمد هادی ساروی و امیرحسین زارع و ایستادن در رده ۲۷ به کار خود پایان داد. این در حالی است که در المپیک ریو با ۶۳ ورزشکار (۲۴ نفر از این تعداد را مثل این دوره ۲ رشته تیمی والیبال و بسکتبال مردان تشکیل می دادند) و کسب ۳ طلا و ۱ نقره و ۴ برنز در رده ۲۵ ایستاده بودیم و مقایسه مدال ها و رتبه ایران نسبت به دوره قبل از نزول ایران خبر می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ناکامی برخی رشته ها و نفرات پرامید، هیچ کس منکر درجا زدن و عدم پیشرفت ورزش کشور در ۵ سال اخیر نیست، اما این روزها که همه در نقد نتایج ایران می نویسند و از ناکامی ورزش ایران صحبت می کنند، ما در گزارشی جدا از نتایج کلی ورزشکاران کشورمان از زاویه ای دیگر و در مقام مقایسه آماری به رتبه و مدالهای کشورمان نگاه کرده‌ایم؛ در جدول کلی المپیک و در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی کشورهای مسلمان جهان، کاروان ایران در جایگاه بهتری ایستاده است؛ رتبه چهارم در آسیا پس از ۳ قدرت سنتی، رتبه اول در میان کشورهای خاورمیانه و منطقه و رتبه اول در میان همه کشورهای مسلمان و بالاتر ایستادن از بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکای جنوبی.

در رنکینگ میان تیم های آسیایی هم نسبت به دوره قبلی پیشرفت داشته ایم و پس از چین و ژاپن و کره جنوبی در رده چهارم ایستادیم، در حالی که در المپیک ۲۰۱۶ ریو ازبکستان و قزاقستان بالاتر از ایران ایستاده بودند اما در توکیو با نزول شدید خود پایین تر از ایران قرار گرفتند؛ قزاقستان بدون کسب طلا و نقره و با ۸ برنز از رتبه ۲۲ به ۸۳ سقوط کرد و ازبکستان هم با ۳ طلا و ۲ برنز از رتبه ۲۱ به جایگاه ۳۲ نزول کرد.

البته این نزول شامل کره جنوبی هم می شود که جایگاه ۸ المپیک ریو را با سقوطی ۸ پله ای عوض کرد و بدترین جایگاه را در ۴۵ سال اخیر کسب کرد.

جایگاه نهایی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

از شرایط کرونایی حاکم بر کل دنیا که بگذریم، با توجه به تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و محدودیت هایی که برخی ورزشکاران در تهیه وسایل ضروری و مورد نیاز ورزشی و اردوهای و مسابقات تدارکاتی دارند و در مقایسه با هزینه و تبلیغات زیادی که در برخی کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس می شود این نتیجه را می توان نتیجه خوبی قلمداد کرد که به نتایج برخی کشورها اشاره می کنیم:

ترکیه: با ۱۰۷ ورزشکار در ۱۸ رشته به این مسابقات آمده بود و تنها یک رشته تیمی (والیبال زنان) هم داشت و اکثریت ورزشکاران این کشور در رشته های انفرادی بودند اما در نهایت با ۲ طلا و ۲ نقره و ۹ برنز در جایگاه ۳۵ ایستادند. (المپیک ۲۰۱۶: ۱ طلا و ۳ نقره و ۴ برنز – رتبه ۴۱)

رژیم صهیونیستی: در سال های اخیر با به خدمت گرفتن قهرمانان کشورهای مطرح دیگر و هزینه زیادی که در ورزش کرده در این دوره با ۴۲ ورزشکار بیشتر نسبت به دوره قبل یعنی با ۸۹ ورزشکار در ۱۹ رشته به توکیو آمده بود (۲۴ نفر از این تعداد در رشته تیمی بیس بال بودند) اما در نهایت با کسب تنها ۲ طلا و ۲ برنز در رده ۳۹ ایستادند. (المپیک ۲۰۱۶: ۲ برنز – رتبه ۷۷)

اندونزی: یکی از کشورهای مطرح مسلمان است که با ۲۸ ورزشکار در ۸ رشته حضور داشت و با کسب ۱ طلا و ۱ نقره و ۳ برنز در دو رشته بدمینتون و وزنه برداری با ایستادن در مکان ۵۵ به کار خود پایان داد. (المپیک ۲۰۱۶: ۱ طلا و ۲ نقره – رتبه ۴۶)

مالزی: این کشور مسلمان نیز با ۳۰ ورزشکار در ۱۰ رشته به ژاپن آمده بود اما با ۱ نقره و ۱ برنز در دوچرخه سواری و بدمینتون جایگاهی بهتر از ۷۴ به دست نیاورد. (المپیک ۲۰۱۶: ۴ نقره و ۱ برنز – رتبه ۶۰)

مصر: این کشور مسلمان هم که با کاروانی شلوغ و با ۱۳۹ نفر (۳۶ نفر در دو رشته تیمی) به توکیو آمده بود نتایج خوبی کسب نکرد و با کسب ۱ طلا و یک نقره و ۴ برنز در ۴ رشته، ۲۷ پله پایین تر از ایران در رده ۵۴ قرار گرفت. هر چند نسبت به دوره قبل خودشان نتایج خوبی محسوب می شود. (المپیک ۲۰۱۶: ۳ برنز – رتبه ۷۵)

قطر:  یکی دیگر از کشورهایی بود که پایین تر از ایران ایستاد. این کشور با ۱۶ ورزشکار در ۷ رشته به مسابقات آمده بود و با ۲ طلا در دوومیدانی و وزنه برداری و یک برنز در والیبال ساحلی و ایستادن در مکان ۴۱ به کار خود پایان دادند. اما این کشور در مقایسه با دوره قبلی که تنها یک نقره در پرش ارتفاع کسب کرده بود و این دوره همان ورزشکار به طلا تبدیل کرد و کسب دو مدال دیگر صعود چشمگیری نسبت به قبل داشتند و از رتبه ۶۹ به ۴۱ رسیدند. (المپیک ۲۰۱۶: ۱ نقره – رتبه ۶۹)

آذربایجان: یکی دیگر از کشورهای منطقه که همواره نتایجش با ایران مقایسه می شود جمهوری آذربایجان است که در این دوره با ۴۴ ورزشکار در ۱۴ رشته انفرادی به توکیو آمده بود و با نزولی ۲۸ پله ای و کسب ۳ نقره و ۴ برنز در رشته های کاراته و کشتی و جودو و بوکس و بدون طلا در جایگاه ۶۷ ایستاد. (المپیک ۲۰۱۶: ۱ طلا و ۷ نقره و ۱۰ برنز – رتبه ۳۹)

عربستان: سعودی ها در این دوره با ۳۳ ورزشکار در ۹ رشته به توکیو آمده بود (۲۲ بازیکن در تیم فوتبال حضور داشتند) و با کسب یک مدال نقره در جایگاه ۷۷ ایستاد. (المپیک ۲۰۱۶: ۱۱ ورزشکار و بدون مدال) جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از پایان مسابقات ایران

با تمام این تفاسیر و مقایسه ها نباید از این نکته غافل شد که در برخی رشته ها مثل والیبال و بسکتبال و دوومیدانی و شمشیربازی و تکواندو و حتی برخی اوزان کشتی نتایج بسیار کمتر از حد انتظار بود و این نکته را ثابت کرد که موفقیت در میدانی مثل المپیک مدیریت و برنامه ریزی بلند مدت و مدون می خواهد و اگر می خواهیم تعداد رشته های مدال آور ما از انگشتان یک دست بیشتر شود نباید تنها دلخوش و امیدوار به رشته های مدال آوری مثل کشتی و وزنه برداری باشیم که همین انتظارات باعث فشار مضاعف و عدم نتیجه گیری مناسب در قهرمانان ما می شود.

اگر قرار است در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مثل تیراندازی و کاراته رشته های دیگر هم مدال آور باشند یا رشته های مدال آور قبلی تعداد و مرغوبیت مدال های خود را ارتقا بدهند، مدیران ورزش باید پذیرای انتقادات سازنده باشند و شایسته تر آنست که روی ورزش هایی سرمایه گذاری شود که بالقوه و بالفعل توانایی کسب مدال را داشته باشند نه اینکه فقط برای بالا بردن رکورد ملی یا کسب تجربه و در یک کلام توریست وار به مسابقات بروند.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: جواد فروغی محمدرضا گرایی کاروان ایران اخبار داغ اخبار مهم المپیک 2020 توکیو المپیک توکیو جواد فروغی سجاد گنج زاده کاروان ایران محمدرضا گرایی توکیو آمده نسبت به دوره قبل کشورهای منطقه نقره و ۴ برنز المپیک ۲۰۱۶ تر از ایران رشته تیمی رشته ها طلا و ۲ ۲ برنز ۱ نقره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرماندار ماکو در این دیدار که قائم مقام والی استان دوغوبایزید ترکیه هم حضور داشت با اشاره به ارتباطات دوستانه و دیرینه بین دو کشور بر تداوم این ارتباطات در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و گفت: گمرک بازرگان در مرز‌های دو کشور عامل تداوم این دوستی‌ها بوده و تداوم این دوستی‌ها در سایه ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی ساکنان دو سوی مرز است.   نادر کاظمی با اشاره به به وجود آمدن برخی از مشکلات در گمرک بازرگان و کندی تردد کامیون‌ها و مسافر از این گمرک به سمت کشور ترکیه افزود: لازم است مسئولان کشور ترکیه هم برای رفع برخی از مشکلات موجود در گمرک گوربلاغ ترکیه اقدام نموده تا مشکلی در تردد مسافر و کامیون در سوی مرز به وجود نیاید.   فرماندار ماکو همچنین به مشکلات به وجود آمده در قبال احداث دیوار مرزی ترکیه هم گفت: متاسفانه بعد از احداث این دیوار مرزی از سوی کشور ترکیه بعد از هر بارش شدید باران سیل ناشی از سمت ترکیه، به سبب جمع شدن آب در پشت این دیوار خسارت بسیار زیادی به روستا‌های مرزی و زیر ساخت‌های کشورمان در منطقه مرزی بورالان وارد می‌کند.   کاظمی خواستار رسیدگی به این مشکل هم از طرف مقامات ترکیه شد.   احمد دالکیران رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه هم با اظهار خرسندی از افزایش تداوم مراودات مرزی بین کشور‌های ایران و ترکیه گفت: رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه بوده و مسئولان کشور ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.   او با اشاره به کندی تردد در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته کشور ترکیه به سبب ساخت و ساز‌های جدید در گمرک گوربلاغ تردد از این مرز و گمرک بازرگان تا حدی کاهش یافته که به محض اتمام این ساخت و ساز‌ها و عملیات عمرانی تردد از مرز‌های گوربلاغ ترکیه و بازرگان به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.   وی افزود: با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در این دو مرز با اتمام ساخت و ساز‌ها هم تردد کامیون و هم تردد مسافر افزایش می‌یابد.   رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه به وارد آمدن خسارت ناشی از سیل از سمت دیوار‌های مرزی هم اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه برای حسن همجواری و احترام متقابل برای همسایه و دوست و برادر خود ایران تلاش دارد با اقدامات موثر خسارت ناشی از قبال این دیوار مرزی را به حد صفر برساند.

دیگر خبرها

  • آشپز‌های فرانسوی در خدمت ورزشکاران المپیک!
  • همایش پهلوانان و باستانی کاران شهرضا
  • يزدانى - اسنايدر، كشتى جهان چشم انتظار شماست!
  • به پرورش ورزشکار المپیکی بی‌توجهی کرده‌اند/ روال برگزاری مجامع انتخاباتی قطع شدنی نیست
  • درخشش فرنگی‌کاران نوجوان خوزستانی در مسابقات بین‌المللی
  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • ۵۵۰ وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می‌کنند
  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا؛ حذف کننده ایران به المپیک رسید
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • انتقال نافرجام «شروین بزرگ» به پرسپولیس، سرخ ها را نقره داغ کرد!