Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@11:51:22 GMT

سقوط دولت افغانستان هشداری برای سایر متحدان آمریکاست

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۳۵۶۱

سقوط دولت افغانستان هشداری برای سایر متحدان آمریکاست

یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای تاکید کرد که سقوط دولت افغانستان و شکست سیاست‌های واشنگتن در این کشور یک پیام و هشدار برای سایر متحدان ایالات متحده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مقاله‌ای به قلم «سیث فرانتزمان» نویسنده و کارشناس صهیونیست درباره چشم انداز اسرائیل در خصوص سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور و تاثیر آن بر قدرت سیاسی ایالات متحده به ویژه در غرب آسیا منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله آمده است که سقوط سریع دولت افغانستان و نحوه شوکه شدن مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و همچنین کارشناسان از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان نشان دهنده چالش بزرگی است که اکنون آمریکا با آن مواجه شده است. در حال حاضر بعد از سقوط افغانستان آمریکا باید به متحدان و شرکای خود اطمینان بدهد که در کجای جهان باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: این خانم بلبل زبون رو یادتون میاد؟

نویسنده این مقاله افزود، در حالی که مقامات آمریکایی از جنگ‌های نامحدود و هدردادن میلیاردها دلار پول در سراسر جهان صحبت می‌کنند نگرانی‌هایی درباره اتفاقات بعدی وجود دارد. این امر به ویژه در خاورمیانه بسیار صدق می‌کند؛ جایی که شرکا و هم‌پیمانان آمریکا از خود می‌پرسند که آیا واشنگتن تنها منافع خود را در سایر کشورها در نظر می‌گیرد؟

در ادامه مقاله این رسانه صهیونیستی آمده است، در اینجا صحبت از موضع ایالات متحده در قبال عربستان سعودی و مصر به عنوان دو کشوری که زمانی ستون سیاست خارجی آمریکا بودند مطرح می‌شود و نگرانی‌هایی درباره آن وجود دارد. علاوه بر آن حمایت آمریکا از توافقنامه‌های عادی سازی میان کشورهای عربی با اسرائیل نیز یک مسئله اصلی در این زمینه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: هشدار پنتاگون درباره احتمال قدرت‌گیری مجدد القاعده در افغانستان

جروزالم پست نوشت، از طرف دیگر نگرانی‌هایی درباره نقش آمریکا در عراق و سوریه نیز وجود دارد؛ اینکه آیا سقوط دولت افغانستان موجب می‌شود تا اعتماد به واشنگتن و ادعاهای آن در خصوص پرونده‌های منطقه از بین برود.

بر اساس این مقاله اسرائیلی، ایالات متحده در چند دهه گذشته سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف را داشته که منجر به بروز جنگ‌های کوچک و جنگ‌های طولانی شده، بدین معنا که ایالات متحده استراتژی خود را این گونه تنظیم کرده بود که ابتدا در کشوری مانند عراق به بهانه اهداف بشردوستانه و با ادعای جلوگیری از استفاده این کشور از سلاح کشتار جمعی وارد آن شده و سپس گفت که به دنبال جنگ با تروریسم است. اما همه اینها صرفاً یک ادعا و افسانه بوده و اتفاقی که در افغانستان نیز افتاد نتیجه همین امر است.

بیشتر بخوانید: نارضایتی اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن در قبال تحولات افغانستان

این نویسنده صهیونیستی تاکید کرد، اما ایالات متحده وارد هر جایی که شد آن کشورها را به شکل کلی ویران کرد و ملت‌ها دچار فقر و مصیبت‌های وحشتناک شدند؛ از عراق گرفته تا سوریه، از افغانستان تا سومالی، از هائیتی تا پاناما. آمریکا نیروهای خود را به شمار زیادی از کشورهای جهان فرستاده و بعد از آن به طور کلی مشخص شد که نتایج خوبی برای این کشورها ندارد.

سیث فرانتزمان در ادامه نوشت، شاید این شرایط یکی از پیامدهای یک نظام جهانی آشفته است و شاید نتوان اوضاع آشفته در کشورهایی مانند لیبی و یمن را به طور کلی به گردن ایالات متحده انداخت؛ اما آمریکا در این میان یک عامل است و سوء مدیریت آن یا تلاش ناموفق برای ایجاد نیروهای امنیتی داخلی در این کشورها موجب به وجود آمدن این اوضاع شده است. در همین زمینه درباره افغانستان سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که نیروی هوایی این کشور در یک ماه و نیم گذشته در میان پیشروی‌های طالبان کجا بود.

وی افزود، «جوبایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در جولای گذشته اعلام کرد که ارتش افغانستان ۳۰۰۰۰۰ سرباز دارد که مانند هر ارتش دیگری در جهان مسلح و مجهز بوده و نیز نیروی هوایی دارد. اما دیدیم که نیروی هوایی افغانستان صرفاً چند فروند بالگرد بود و تصویری که از مناطق مختلف افغانستان دیده می‌شود همگی نشانه فقر و اهمال کاری است. شواهد نشان می‌دهد که ظاهراً بیست سال حضور آمریکا در افغانستان بازدهی چندانی نداشته و اکنون خود آمریکایی‌ها نیز توجه می‌کنند که میلیاردها دلار هزینه کجا رفت.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه مقاله خود تاکید کرد، آمریکا در طول تاریخ خود به دنبال قدرت بوده و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تحت شعار «آمریکا را بار دیگر بزرگ کنید» بر این هدف واشنگتن تاکید کرد. همه آمریکایی‌ها چه دموکرات و جمهوری خواه به اتفاق آرا معتقدند اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده به درون خود نگاه کرده و در سیاست خارجی به شکل عمیق متمرکز بر منافعش شود.

نویسنده این مقاله در پایان گفت، اما آیا این سیاست‌های آمریکا به نفع ماست؟ ما باید چه کار کنیم؟ اینها سوالاتی هستند که مطرح می‌شوند و به نظر می‌رسد که ایالات متحده شرکای خود را یکی پس از دیگری رها می‌کند یا حداقل به آنها هشدار می‌دهد. این موارد نشان می‌دهد هم پیمانان آمریکا یا باید به آن ثابت کنند که در راستای منافع ایالات متحده هستند یا اینکه کارشان تمام است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان خاورمیانه جروزالم پست افغانستان طالبان رسانه صهیونیستی عراق آمریکا سقوط دولت افغانستان ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر اخیر خود به چین را با توقفی در یک فروشگاه موسیقی در پکن، جایی که آلبوم‌های تیلور سویفت و دو وَی (انگلیسی: Dou Wei، یک خواننده، ترانه‌سرا، موسیقی‌دان، آهنگساز، شاعر اهل چین ) را خرید به اتمام رساند . این اقدام او نمادی از تبادل های بین فرهنگی میان دو کشور بود.  او در فروشگاه Li-Pi در راه رسیدن به فرودگاه گفت: موسیقی بدون توجه به جغرافیا، بهترین رابط میان انسان ها است.»

با این حال، ترانه های «نیمه‌شب‌ها» سوئیفت و «رویای سیاه» دو وی به همین راحتی می‌توانند اختلافات ظاهراً حل‌ناپذیر در روابط عمیقاً آشفته بین دو اقتصاد بزرگ جهان را که هر دو طرف به طور عمومی و خصوصی، دیگری را مقصر آن می دانند، نشان دهند. وزرای خارجه آمریکا و چین و البته رئیس جمهور این کشور در سخنان خود همگی به این شکاف‌ها اشاره کردند، حتی در حالی که از فضایل باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی برای مدیریت این اختلافات و جلوگیری از سوء تفاهم‌ها و محاسبات اشتباه تمجید کردند. بلینکن تمام تلاش خود را برای حمایت از اهمیت مبادلات ایالات متحده و چین در همه سطوح انجام داد. در شانگهای، او در یک رستوران معروف پیراشکی، سوپ و  غذا خورد، در یک بازی پلی آف بسکتبال چین شرکت کرد و با دانشجویان آمریکایی و چینی در شعبه دانشگاه نیویورک دیدار کرد. او در دیدارهای رسمی خود با رهبران چین در پکن، بارها از بهبود روابط در سال گذشته صحبت کرد.

اما او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده نگرانی های جدی درباره سیاست ها و اقدامات چین در صحنه های محلی، منطقه ای و جهانی دارد. و از این مواضغ عقب نشینی نخواهد کرد. وی گفت: آمریکا همیشه از منافع و ارزش های اصلی ما دفاع خواهد کرد. او در چندین نوبت از تولید بیش از حد خودروهای الکتریکی در چین که تهدیدی برای تأثیرات مخرب بر خودروسازان آمریکایی و اروپایی است انتقاد و از اینکه چین به اندازه کافی برای توقف تولید و صادرات پیش سازهای مواد افیونی مصنوعی اقدام نمی کند، گلایه کرد.

در مقطعی او به صراحت هشدار داد که اگر چین به حمایت از بخش صنایع دفاعی روسیه پایان ندهد، چیزی که دولت بایدن می گوید به روسیه اجازه داده است حملات خود به اوکراین را افزایش دهد و امنیت اروپا را تهدید کند، ایالات متحده برای متوقف کردن آن اقدام خواهد کرد. بلینکن پس از دیدار با شی به خبرنگاران گفت: «من روشن کردم که اگر چین به این مشکل رسیدگی نکند، ما به آن رسیدگی خواهیم کرد».

مقامات چینی نیز در این گفت و گوها صریح بودند و گفتند که در حالی که روابط عموماً از زمان پایین آمدن سال گذشته به دلیل سرنگونی یک بالون نظارتی چینی بهبود یافته، اما همچنان پرتنش است.

شی به بلینکن گفت: «دو کشور باید به جای آسیب رساندن به یکدیگر به موفقیت یکدیگر کمک کنند، به جای درگیر شدن در رقابت شریرانه، به دنبال زمینه های مشترک و حفظ تفاوت ها باشند، و به جای گفتن یک چیز اما برخلاف آن عمل کردن به حرف هایی که زده می شود متعهد بمانند.» او در واقع تلویحا آمریکا را به ریاکاری متهم کرد.

وانگ، وزیر امور خارجه، گفت که چین از آنچه که مداخله آمریکا در حقوق بشر، تایوان و دریای چین جنوبی و تلاش برای محدود کردن تجارت و روابط خود با سایر کشورها می‌داند خسته شده است. وی گفت: عوامل منفی در رابطه همچنان در حال افزایش و ایجاد است و رابطه با انواع اختلالات مواجه است. وی از ایالات متحده خواست «از خطوط قرمز چین در مورد حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین عبور نکند».

همان طور که یانگ تائو، مدیر کل امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه، به نقل از خبرگزاری رسمی شینهوا گفت: «اگر ایالات متحده همیشه چین را رقیب اصلی خود بداند، روابط چین و آمریکا به طور مستمر با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.»

با این حال، بلینکن بر تعامل در همه سطوح تاکید کرد. او از توافق جدیدی برای مذاکره با چین در مورد تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی خبر داد، اما از کمبود دانشجویان آمریکایی که در چین تحصیل می‌کنند ابراز تاسف کرد . در حال حاضر کمتر از 900 نفر آمریکایی در مقایسه با بیش از 290000 چینی در ایالات متحده در چین تحصیل می کنند. او گفت که هر دو طرف به دنبال افزایش این مسئله هستند.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: « ما به این موضوع علاقه داریم، زیرا اگر رهبران آینده ما - چه در دولت باشد، چه در تجارت، جامعه مدنی، آب و هوا، فناوری و سایر زمینه ها - اگر بخواهند بتوانند همکاری کنند، اگر بخواهند قادر به حل مشکلات بزرگ باشند، اگر قرار است بتوانند اختلافات را حل کنند، باید زبان، فرهنگ، تاریخ یکدیگر را بدانند و بفهمند. آنچه در این دیدار به همتایان خود در جمهوری خلق چین گفتم این است که اگر می‌خواهند آمریکایی‌های بیشتری را به چین جذب کنند، به‌ویژه دانش‌آموزان، بهترین راه برای انجام این کار ایجاد شرایطی است که امکان شکوفایی یادگیری را در هر جایی فراهم می‌کند – یک بحث آزاد درباره ایده‌ها و باورهای مختلف، دسترسی به طیف گسترده ای از اطلاعات، سهولت سفر، اطمینان به ایمنی، امنیت و حریم خصوصی شرکت کنندگان. »

اینها مسائلی هستند که نه تیلور سویفت و نه دو وی نمی توانند بر آنها غلبه کنند.

 

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات