Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، میدان هوایی کرزی کابل در روز دوشنبه (۲۵ اسد) برزخی بود که مردم حاضر شدند روی چرخهای هواپیما آویزان شوند و با جانشان معامله کنند اما در جهنمی که خائنین دولتی و مزدوران آمریکا برایشان رقم زده بود نباشند که در نتیجه بر اثر آویزان شدن از چرخ های هواپیما دستکم دو نفر سقوط کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال خیانت برخی از دولتمردان، فرماندهان ارتش کشور و فروپاشی جمهوری اسلامی هزاران باشنده افغانستانی با هراس از روی کار آمدن طالبان و به قصد خروج از کشور به میدان هوایی کابل هجوم اوردند.

آمریکا علیرغم داشتن پیمان امنیتی با دولت افغانستان، نه تنها اقدامی برای جلوگیری از فروپاشی دولت نکرد و از مسئولیتش فرار کرد بلکه حتی امنیت میدان هوایی کابل را نیز نتوانست تامین کند.

آمریکا ادعا داشت که حامی دموکراسی و دولت مشروع افغانستان است اما در عمل نشان داد که به هیچ عهد وپیمانی پایبند نیست و دولت دست نشانده خود را تنها گذاشت و در عین حال در این بیست سال گذشته باعث کشته شدن افغان ها و ناامن شدن کشور گردید. امروز هم مشخص است که با طالبان توافق کرده و عامل خیانت مسیولین کشور و فرماندهان ارتش هم خود آمریکاست
سقوط کابل و دیگر ولایات هم سناریوی تلخ و ناحوانمردانه ای بود که توسط آمریکا و خائنین وطنی اجرا شد.

جو بایدن رییس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیرش گفت: هدف ما در افغانستان شکست عاملان حملات ۱۱ سپتامبر بود. ماموریت ما در افغانستان جلوگیری از هرگونه حمله از این کشور به ایالات متحده بود و اکنون تهدیدهای تروریستی علیه ایالات متحده کاهش یافته است و تحدید تروریزم از افغانستان متوجه ما نیست.

در این میان نیروهای آمریکایی برای کنترل موج جمعیت در میدان هوایی متوسل به زور شده و به سوی مردم بی دفاع که کور سوی امید به وعده های پوچ آمریکا داشتند شلیک کردند؛ که در نتیجه این شلیک چندین فرد ملکی کشته و زخمی شدند.

این درحالی است که نیروهای آمریکایی طی بیانیه ای مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی و کنترل ترافیک هوایی افغانستان را تا زمان خروج مصون آمریکایی‌ها بر عهده گرفته بود.

علت هجوم هزاران نفر در میدان هوایی شایعه ای بود که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد؛ مبنی بر اینکه امریکا و کانادا، به کابل هواپیما می فرستند و افراد می توانند بدون ویزا و گذرنامه، مهاجرت کنند. بر همین اساس جمعیت زیادی میدان هوایی را پر کرده بود و نیروهای امریکایی برای کنترل موج جمعیت به تفنگ روی آوردند.

گویا شلیک هوایی و تهدیدات نظامی آمریکا تاثیری بر مردم هراسان از بازگشت طالبان نداشت و همچنان سمت هواپیمای بدون خلبان هجوم می آوردند و با طناب خود را به داخل هواپیما می رساندند.

طبق گزارشات رسیده؛ بعد از روی کار آمدن طالبان کارمندان نیروی هوایی وظیفه شان را ترک کردند و بسیاری از مردمی که بدون پاسپورت و ویزا در میدان هوایی حضور داشتند بدون مشکل به خط پرواز رسیدند که باعث ازدحام جمعیت و اختلال در نشست هواپیمای آمریکایی شد.

ویدیوهای منتشر شده از میدان هوایی کرزی نشان دهنده ی بی کفایتی افراد دولت پیشین اشرف غنی و حضور ننگین بیست ساله ی آمریکا در افغانستان بود که با شکست سنگین مواجه شده است.

مرضیه حسینی یکی از شاهدان عینی در میدان هوایی کرزی است که در توییتش نوشت؛ امروز در آشفتگی های میدان هوایی، مادری از من خواهش کرد دست طفل خردسالش را بگیرم، گفتم ممکن است شما را در ازدحام جمعیت گم کنم و دخترتان پیش من جا بماند. ملتمسانه و گریان، در حالی که تلاش برای نجات پنج فرزند دیگرش میکرد؛ گفت خیر است مال تو باشد، نمیخواهمش.

و تصویر کودک شیرخواری که پدر و مادرش سوار هواپیمای نظامی آمریکایی شدند و آن کودکی که تک و تنها داخل جعبه میوه دیده میشد، خدمت متداوم بیست ساله به مزدوران بیگانه را در عمق جان بیننده تداعی میکند.

تصویرهای ارسالی از میدان هوایی حاکی از این است که دو نفر بر اثر آویزان شدن از چرخهای هواپیما جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که تعداد زیادی در حین پرواز خودشان را به در هواپیما چسپاندند که سرنوشت نامعلومی دارند.

این در حالی است که ازبکستان هم از سقوط هواپیمای حامل سربازان نظامی خبر داد؛ شبکه خبری آر‌تی به نقل از یک مقام ازبکستان گزارش داد هواپیمای افغانستانی حامل نیروهای نظامی این کشور که پیشتر خبر سقوط آن منتشر شده بود،‌ هدف قرار داده و سرنگون کرده است.
‏ازبکستان دلیل این اقدام را «نقض حریم هوایی‌اش» از سوی این هواپیما اعلام کرد.

کشور چین نسبت به تحولات افغانستان هم واکنش نشان داد و گفت؛ آمریکا غیرقابل اعتماد و فاسد است. آمریکا مسئول وقایع اخیر افغانستان و تجزیه احتمالی این کشور است.ایالات متحده بیش از ۲ تریلیون دالر در افغانستان هزینه کرد، اما این کشور واقعاً چیزی برای نشان دادن ندارد.

گفتنی است که عصر یکشنبه ۲۴ اسد اشرف غنی ریئس جمهور پیشین کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرد و کشور سراسر از هرج و مرج و بی ثباتی را بدست طالبان سپرد.

طالبان روز یکشنبه هفته جاری (۲۴ اسد) کابل را محاصره کردند. نیروهای طالبان پس از اینکه اشرف غنی افغانستان را ترک کرد وارد کابل شدند و کنترل ارگ ریاست جمهوری را به دست گرفتند.

هم اکنون طالبان بر افغانستان مسلط شده و فقط پنجشیر در کنترل این گروه نیست.

سید احمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری اطلس درباره نقش آمریکا در رویدادهای افغانستان گفت: آمریکا یک بازی دو گانه ای را در افغانستان شروع کرده بود؛ از یک طرف با دولت افغانستان پیمان استراتژیک داشت و از طرف دیگر با طالبان هم قرارداد صلحی امضا کرد. که این قرارداد صلح در واقع شأن حکومتی برای طالبان ایجاد میکرد. در بخشی از قرارداد صلح طالبان با آمریکا آمده بود که طالبان اجازه نخواهند داشت که برای مخالفین دولت آمریکا ویزا صادر کند این در حالی است که آن زمان طالبان در رأس دولت نبودند که آمریکا برایشان شانی قائل شده بود.

وی افزود: این نشان میدهد که آمریکایی ها بدنبال این بودند که یک بازی دوگانه رو شروع کنند و اساسا این بحث رو نداشتند که حکومت افغانستان را بعنوان یک حکومت مستقل مداوم مورد حمایت قرار دهند. آنچه که مهم است این است که استراتژی آمریکا در افغانستان دستخوش تغییر شده بود و آمریکا بدنبال منافع خودش در افغانستان بود و تامین منافع در شرایط فعلی با حمایت از طالبان امکان پذیر بود بنابراین اینکه ما انتظار داشته باشیم آمریکا از حکومت افغانستان بدلیل پیمان استراتژیک در برابر طالبانی که با اونها قرارداد صلح داشت حمایت کند. این انتظار غیر منطقی از آمریکاست، آمریکا نتوانست نه تنها از دولت افغانستان حمایت نکرد بلکه بسترهای لازم برای پیشروی طالبان در مناطق مختلف را هم بوجود آوردند و مهیا کردند.

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: دولت اشرف غنی یک دولت گوش به فرمان بود؛ عملا اشرف غنی بدنبال تامین رضایت آمریکایی ها در افغانستان بود. این دستور امریکایی ها برای غنی بود که مراکز نظامی را یکی یکی تحویل بدهد و در طول دو سال گذشته هم عملا مقدمات اینکار را فراهم میکرد و والی های مختلف را که در مناطق مختلف مشخص میکرد این والی ها به شکلی بود که مقدمات سقوط را فراهم بکند. فرماندهانی که برای قول اردوها و مناطق مختلف تعیین میشد نیز به همین شکل بود و نهایتا هم همین اتفاق افتاد. گزارشهای مختلفی وجود دارد که همین فرماندهان قول اردوها و والی ها با تماس های تلفنی که از کابل به آنها میرسید موظف میشدند که مناطق را تحویل دهند و اقای غنی هم بدون هماهنگی با امریکایی ها امکان چنین کاری را نداشت.

موسوی مبلغ اضافه کرد: بنابراین در یک تبانی مشترک بین امریکایی ها طالبان و غنی عملا پروسه ی تحویل دهی مناطق به طالبان را صورت بخشید و اصل این سوال که چرا هیچ کمکی نکردند، از اساس غلط است چون پروژه مشترکی بین طالبان غنی و امریکا امضا شده بود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سقوط دولت افغانستان افغانستان طالبان دولت افغانستان میدان هوایی اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی طالبان با ترکیه در کابل

سرپرست وزارت خارجه طالبان با جهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه در کابل دیدار کرد؛ بر بنیاد خبرنامه‌ وزارت خارجه طالبان در این دیدار درباره روابط دوجانبه، اقدام‌های مثبت در افغانستان، آغاز تجارت از طریق راه لاجورد، افتتاح نمایش‌گاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان گفت‌وگو شده است. 
سفیر ترکیه در این دیدار گفت که در آینده نزدیک ترکیش ایرلاین نیز پروازهایش را به افغانستان از سر خواهد گرفت.

پبش از این نیز امیرخان متقی در دیدار با سفیر ترکیه در کابل ضمن قدردانی بابت کمک‌های بشردوستانه مردم و دولت ترکیه گفته بود که طالبان تسهیلات لازم را به سرمایه‌گذاران ترک در افغانستان فراهم خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان