Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرحسین آرسین کارگردان مجموعه «دل بی‌تاب» که ویژه ایام عزاداری محرم از فیلیمو منتشر می‌شود، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره ایده این برنامه گفت: ساخت برنامه‌های مذهبی در تلویزیون به خصوص برنامه‌های عزاداری محرم با محدودیت‌هایی همراه است. در تلویزیون یا با یک برنامه سینه زنی و روضه خوانی روبرو هستیم و یا یک سخنرانی مذهبی به صورت مستقل پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هیچ گاه شاهد یک مجموعه کامل از مقتل خوانی، روضه و مرثیه خوانی و مدیحه سرایی نبودیم. برای همین به همراه احمد اسم‌رام تهیه‌کننده برنامه تصمیم گرفتیم ایده یک برنامه ترکیبی را پیرامون عزاداری محرم تدارک ببینیم. 

وی با اشاره به پاندمی کرونا گفت: ما پیش بینی می‌کردیم که به واسطه پاندمی کرونا امسال هم هیات‌های مذهبی به روال گذشته برگزار نشود و مردم مجبور باشند در خانه بمانند. برای همین «دل بی‌تاب» تلاش می‌کند که یک روضه تصویری کامل را در مقابل دیدگان مخاطب بگذارد تا خلا نرفتن به هیات‌های مذهبی را به یک نحوی بتوانیم پر کنیم. در ساخت این اثر و شکل گیری و انسجام تصاویر سینا دوراندیشان تدوینگر برنامه بسیار به ما کمک کرد و نتیجه کار برای مخاطب قابل توجه بود.

کارگردان دل بی‌تاب در پاسخ به این پرسش که آیا نمونه‌های مشابهی برای ساخت این برنامه در ذهن داشتید؟ گفت: چون سابقه کار تلویزیونی در شبکه‌های یک و دو و افق داشتم آمدم از نقاط ضعف برنامه‌های تلویزیونی بهره ببرم و از کارهایی که تلویزیون انجام داد و موفق نشد پرهیز کردم تا به یک برنامه موفق برسیم.  
آرسین درباره حضور پردیس پورعابدینی گفت: برای مقتل خوانی به خیلی از گزینه‌ها فکر می‌کردیم که زحمت کار را به چه کسی بدهیم. از همان ابتدا به پردیس پورعابدینی فکر می‌کردیم به خاطر اینکه مخاطب وجه دیگری از چهره او را بشناسد ایشان هم استقبال خوبی نشان دادند و با تمام ظرفیت فکری و روحی جلو آمدند. ما تا یکی دو روز مانده به شب اول محرم آیتم را ضبط نکردیم و مدام در حال مذاکره و رایزنی بودیم تا این اتفاق بیفتد. وقتی با ابعاد مختلف برنامه آشنا شدند و آیتم‌های دیگر را دیدند مشتاق شدند که به این کار کمک کنند و این کار را پذیرفتند.  
وی با اشاره به آیتم‌های مرثیه سرایی با خوانش هنرمندان گفت: یکی از نکات مغفول مانده در برنامه‌های ترکیبی مذهبی کمتر پرداختن به مرثیه سرایی است. البته این موضوع در فضای مجازی و در صفحات هنرمندان با استقبال مخاطبان روبرو شده بود و نشان می‌داد مخاطبان نسبت به این نوع فضاهای مذهبی و مرثیه سرایی علاقه زیادی دارند و برای همین به این نتیجه رسیدیم که از حضور افراد معتبر این حوزه همچون آقایان حامد عسگری، احسان عبدی‌پور و صابر خراسانی استفاده کنیم که خوشبختانه نتیجه کار بسیار مطلوب بود و بازخوردهای خوبی از طرف مخاطبان دریافت کردیم.  
آرسین با اشاره به همکاری با فاطمه عبادی گفت: ما سال گذشته یک تجربه کوتاه با خانم عبادی داشتیم که یک موزیک ویدئوی مذهبی بود و تجربه بسیار موفقی شد. برای همین تصمیم گرفتیم از هنرنمایی ایشان در طول این ده شب استفاده کنیم که تصاویر بسیار زیبا و تاثیرگذاری از رخدادهای روز عاشورا به تصویر کشیدند که هر کدام از آن‌ها به اندازه یک اثر جاودانه هنری در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.  
آرسین درباره فعالیت‌هایش در تلویزیون گفت: من فارغ التحصیل دانشگاه سوره هستم و در تلویزیون مستندسازی و ساخت آیتم برنامه‌های مختلفی همچون «زاویه»، «امروزی‌ها»، «مثبت هفده» و «جهان آرا» را بر عهده داشتم و همچنین مجری و کارگردان برنامه «مثبت افق» بودم.  
وی در ادامه گفت: من پیش از ساخت «دل بی‌تاب» در فضای نمایش خانگی دو برنامه «کافه آپارات» و «رادیو ترانزیست» را هر کدام در یک فصل کارگردانی کردم و آنجا دریافتم که مخاطب فضای مجازی با تلویزیون متفاوت است و با شناخت این فضا و با پیشنهاد تهیه کننده کار احمد اسم رام به سراغ ساخت «دل بی‌تاب» رفتیم.  
امیرحسین آرسین در پایان با اشاره به اهمیت ساخت برنامه‌های عاشورایی و اشاعه فرهنگ حسینی در نمایش خانگی گفت: ما همگی علاقه به مکتب عاشورا و حرف‌های مهمی که قیام سیدالشهدا برای تمامی عصرها داشته است را از کودکی و پای روضه‌های هیات‌های مذهبی آموختیم. حسینیه‌های کوچکی که یک دنیا حرف‌های خوب و رهنمودهای خوب برایمان به ارمغان آورد. طبیعی است که امروز و با پیشرفت فناوری بتوانیم از بستر پلتفرم‌های نمایش خانگی بهره کافی را ببریم و در این مسیر کارهایی را انجام دهیم که موجب رضایت مخاطبان عزیز باشد. «دل بی‌تاب» پاسخ به یک نیاز عمومی بود در دوران کرونا بود که با حمایت و همراهی مجموعه فیلیمو ساخته شد و امیدواریم این فضا در سالهای آینده و مناسبت‌های دیگر نیز ادامه پیدا کند.

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگردان عزاداران حسینی فضای مجازی برای همین دل بی تاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده

دوست قدیمی‌اش سلیم غفوری می‌گوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآورده‌‌اند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشت‌ماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالب‌زاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کنفرانس افق نو را راه انداخت. 

سال‌ها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته می‌شود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست، نادر طالب‌زاده را  بیش از هرچیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.

همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

حقیقتی که نادر طالب‌زاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلم

برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهمترین‌های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد. طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائم‌مقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سال‌های نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.

غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه می‌شد. وقتی به زمانِ‌جنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاع‌مقدس را با شکل و شمایلی درست پیش می‌برد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاه‌های فلسطینی‌ها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و درباره‌شان می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. 

این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامه‌سازی نادر طالب‌زاده گفت؛ «مهمترین نکته‌ای که طالب‌زاده در عرصه برنامه‌سازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار می‌داد. بنابراین دست روی نقاطی می‌گذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را می‌آوردند و روی آن ذره‌بین می‌گذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته می‌کردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانه‌ای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی می‌رسیدند و می‌آمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان می‌کردند.

در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را می‌بینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»

اما شاید نگاه صهیونیست‌ستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالب‌زاده در جای جایِ فعالیت‌های فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همان‌گونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغه‌اش این بود آن‌چیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته می‌شود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او می‌توان به وضوح مشاهده‌اش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده می‌شود.

طالب‌زاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاع‌مقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالب‌زاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالب‌زاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکایی‌ها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانه‌ای مسلط بر جهان عمل می‌کند.»

او بزرگترین آرزوی طالب‌زاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است.  سال‌ها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانه‌ای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.

شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچه‌های رسانه‌ای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دوره‌های مختلفی برگزار کرد و ساعت‌ها کارشان را می‌دید و راهنمایی‌شان می‌کرد. برای رشد و آموزش بچه‌های رسانه‌ای جبهه انقلاب واقعاً وقت می‌گذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالب‌زاده‌اند. 

در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛‌ نادر طالب‌زاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهل‌بیت و فضایِ دینی گلایه‌ها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بین‌المللی در این عرصه تأکید می‌کرد. "ما باید روایت‌های دینی و مذهبی‌مان را چارچوب و ساختار بین‌المللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ‌ پرسش‌ها،‌ ابهامات و نظریات دینی‌شان دست یابند."

و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفت‌وگوی زنده در تلویزیون است؛‌ نادر طالب‌زاده در یکی از گفت‌وگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریال‌های دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفت‌وگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت:  "یادم می‌آید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زنده‌ای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامه‌ای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخی‌ها را هم می‌خواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمی‌شودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • رویکرد اصلی هیات بدمینتون زنجان بازگشت به دوران اوج است
  • رویکرد اصلی هیات بازگشت به دوران اوج بدمینتون زنجان است