Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: توافق روسیه و چین درباره افغانستان، دستور طالبان برای احترام به اتباع خارجی و عدم ورود به سفارت ها، سقوط هواپیمای نظامی روسیه با سه کشته، رزمایش تهاجمی چین بعد از اظهارات نخست‌وزیر تایوان و کشته شدن دو نیروی ارتش ارمنستان در درگیری با جمهوری آذربایجان از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

توافق روسیه و چین درباره افغانستان 

 

«سرگئی لاوروف» و «وانگ یی» وزیران خارجه روسیه و چین در گفت و گویی تلفنی برای افزایش هماهنگی اقدامات دو کشور در حل مسائل افغانستان توافق کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: لاوروف و وانگ ایی در این رایزنی تلفنی درخصوص افزایش هماهنگی اقدامات وزارت خارجه دو کشور از جمله در سازمان ملل در رابطه با رویدادهای اخیر افغانستان و تاثیر آن بر منطقه تبادل نظر کردند. 

 

وزیران خارجه روسیه و چین در ادامه گفت و گوی تلفنی بر اهمیت موافقت نامه دوستی، همکاری و حسن همجواری دو کشور که امسال بیستمین سالگرد امضای آن برگزار می شود، برای مجموعه روابط دوجانبه و مشارکت و همکاری های دو کشور، تاکید کردند.

 

دو طرف همچنین با توجه به نزدیک شدن سالگرد پایان جنگ دوم جهانی به مسائل مربوط به هماهنگی برای مقابله با تلاش های برای تحریف واقعیت های این جنگ و تجدیدنظر در نتایج آن توجه خاص کردند.

 

در ادامه گفت و گوی تلفنی بر پیشبرد همکاری های روسیه و چین برای مقابله با همه گیری کرونا ازجمله تولید واکسن در چارچوب تلاش های سازمان بهداشت جهانی تاکید شد.

 

به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه چین گفت که دو کشور هم باید از منافع خود در افغانستان محافظت کنند و هم ضمن حمایت از یکدیگر اطمینان حاصل کنند که گروه طالبان مسوولیت تامین امنیت سازمان‌های روسیه و چین در این کشور را بر عهده می‌گیرد.

 

وانگ ایی خاطرنشان کرد: دو کشور باید به تقویت مبادلات هیات ها در سطوح بالا ، تعمیق اعتماد سیاسی متقابل و گسترش مشارکت راهبردی ادامه دهند.

 

وزیران خارجه روسیه و چین همچنین برنامه تماس های آتی در چارچوب دوجانبه و در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سایر فرمت های چندجانبه را بررسی کردند. 

 

مسکو و پکن مشارکت راهبردی گسترده در حوزه های مختلف دارند.

 

همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد ، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است همانطور که در اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای در آذر ماه، رهبران دو کشور چین و روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو توافق کردند که در زمینه تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و توسعه اقتصاد دیجیتال همکاری کنند.

 

دو کشور افزایش حجم مبادلات بازرگانی به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را به عنوان هدف راهبردی اعلام کرده و در این مسیر و توسعه مشارکت راهبردی حرکت می کنند.

 

دستور طالبان برای احترام به اتباع خارجی و عدم ورود به سفارت‌ها

 

یکی از مسؤولان گروه طالبان امروز سه شنبه گفت که به اعضای این گروه دستور داده شده به اتباع خارجی موجود در افغانستان احترام بگذارند.

 

به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، یکی از مسؤولان برجسته گروه طالبان اعلام کرد که این جنبش به نیروهای خود دستور داده نظم را حفظ کرده و وارد هیچ یک از ساختمان‌های هیات‌های دیپلماتیک نشده و یا راه را بر هیچ یک از خودروهای متعلق به سفارتخانه‌ها نبندند، همچنین از شهروندان خواسته شده طبق روال معمول به سر کار خود بروند.

 

این مسؤول طالبان که نخواست نامش فاش شود، در ادامه گفت: به اعضای طالبان در تمامی سطوح دستور داده شده که به حضور هر کشوری در افغانستان احترام بگذارند.

 

سقوط هواپیمای نظامی روسیه با سه کشته

 

بروز سانحه برای نمونه اولیه یک هواپیمای نظامی ترابری در حومه پایتخت این کشور جان سه نفر را گرفت.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع دفاعی روسیه خبر داد، نمونه اولیه هواپیمای جدید نظامی ترابری «ایلیوشین ایل-۱۱۲» در حومه مسکو دچار یک سانحه مرگبار شد.

 

طبق این گزارش، هواپیما در جریان پرواز آزمایشی و آموزشی در حومه پایتخت روسیه دچار ساحنه شد و هر سه سرنشین آن کشته شدند.

 

به گزارش رسانه‌های روسیه، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که سه مرد در این هواپیما بودند و هیچ کس نجات پیدا نکرده است.

 

مقام‌های روسیه از ایجاد کمیسیون ویژه برای تحقیقات درباره علت بروز سانحه مرگبار برای نمونه اولیه هواپیمای جدید «ایلیوشین ایل-۱۱۲» خبر دادند.

 

ایلیوشین ایل-۱۱۲ برای جابجایی و فرود هوایی پرسنل، تسلیحات و سایر محموله‌ها با حداکثر وزن 5 تُن طراحی شده است.

 

ویدئویی در رسانه‌ها و شبکه اجتماعی درباره سقوط مرگبار این هواپیما منتشر شده اما مقام‌های روسیه هنوز درباره صحت این ویدئو اظهارنظری نکرده‌اند.

 

رزمایش تهاجمی چین بعد از اظهارات نخست‌وزیر تایوان

 

بعد از اظهارات «سو سِنگ شَنگ» نخست‌وزیر تایوان درباره مقابله این کشور با هرگونه تهاجم خارجی، ارتش چین رزمایشی نظامی در نزدیکی این جزیره برگزار کرد.

 

ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به «دخالت نیروهای خارجی و اقدامات تحریک‌آمیز» در امور داخلی این کشور، رزمایشی را در جنوب غربی و جنوب شرقی تایوان برگزار کرده است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه کوتاه آمده است که کشتی‌های جنگی، هواپیماهای ضد زیردریایی و جنگنده‌های ارتش چین به نزدیکی تایوان اعزام شدند تا «رزمایش تهاجمی مشترکی را با حضور نیروهای واقعی» انجام دهند.

 

ارتش چین همچنین افزود که آمریکا و تایوان اخیراً «برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز تبانی کرده و سیگنال‌های اشتباه جدی را فرستادند که شدیداً در حاکمیت چین دخالت نموده و صلح و ثبات در تنگه تایوان را تضیعف کردند».

 

در این بیانیه تاکید شده است: «این رزمایش، یک اقدام ضروری بر مبنای وضعیت امنیتی کنونی در تنگه تایوان و الزام به حفاظت از حاکمیت ملی [چین] است. این [رزمایش] یک پاسخ محکم به دخالت‌های خارجی و اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای جدایی‌طلب تایوان است».

 

پکن جزئیات بیشتری از این رزمایش ارائه نکرده و وزارت دفاع تایوان نیز هنوز به این اقدام چینی‌ها واکنش نشان نداده است.

 

امروز همچنین «سو سِنگ شَنگ» نخست‌وزیر تایوان در هشداری غیرمستقیم به چین، گفت کشورش در صورت مواجه‌شدن با حمله نظامی، مانند افغانستان سقوط نخواهد کرد.

 

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

 

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. 

 

فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

 

کشته شدن دو نیروی ارتش ارمنستان در درگیری با جمهوری آذربایجان

 

وزارت دفاع ارمنستان روز دوشنبه (دیروز) از کشته شدن دو نیروی نظامی خود در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد.

 

به نوشته وبگاه المیادین، در تازه‌ترین درگیری مرزی، وزارت دفاع ارمنستان خبر داد که نیروهای جمهوری آذربایجان در ظهر روز دوشنبه در منطقه «نخجوان» به سمت نیروهای ارتش ارمنستان آتش گشوده و در این میان یک نظامی از ناحیه شکم به شدت زخمی شده و در راه بیمارستان جان خود را از دست دادخ است.

 

به گفته این وزارتخانه شب گذشته نیز بر اثر تیراندازی رخ داده در منطقه مرزی یک سرباز دیگر ارمنی کشته شد و نظامیان ارتش آذربایجان نیز متحمل تلفات شدند.

 

در مقابل نیز وزارت دفاع آذربایجان ضمن متهم کردن ارتش ارمنستان به تنش‌زایی در منطقه و اینکه ابتدا نظامیان این کشور تیراندازی را شروع کردند، کشته یا زخمی شدن نیروهای نظامی خود را تکذیب کرد.

 

تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز پنج‌شنبه هفته گذشته خواستار استقرار نظامیان روس در خطوط مرزی جهت جلوگیری از تنش بیشتر شده بود.

 

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز به تازگی  در مصاحبه تلویزیونی با شبکه تلویزیونی «سی ان ان ترک» گفت، روسیه به عنوان همسایه  جمهوری آذربایجان و متحد نزدیک ارمنستان، مطمئناً نقش ویژه ای در این منطقه ایفا می‌کند. علی اف به صراحت گفت: «انتظارات ما این است که روسیه ارمنستان را مسلح نکند».

 

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان تاسوعا اشرف غنی بازگشت آزادگان کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان روسیه چین افغانستان طالبان تایوان ارمنستان جمهوری آذربایجان محرم افغانستان تاسوعا اشرف غنی بازگشت آزادگان کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان جمهوری آذربایجان نخست وزیر تایوان هواپیمای نظامی بعد از اظهارات اتباع خارجی رزمایش تهاجمی روسیه و چین ارتش ارمنستان خارجه روسیه وزارت دفاع کشته شدن دو کشور کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۶۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن

وزیر امور خارجه آمریکا بدون فرش قرمز و حضور مقام‌های عالی رتبه وارد چین شد. رئیس کمیته حزب کمونیست در شانگ‌های و یکی از اعضای دفتر سیاسی، عالی رتبه‌ترین مقامی بود که از بلینکن استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پکن در مورد مسائلی از جمله حمایت این کشور از روسیه و ظرفیت مازاد صنعتی، با تهدید تحریم‌های جدید آمریکا در جریان این سفر، وارد چین شده است.

بلینکن در سفر سه روزه خود ابتدا در شانگ‌های رفته و سپس در پکن توقف خواهد کرد تا با دانشجویان صحبت کند و در یک بازی بسکتبال شرکت کند.

براساس گزارش بلومبرگ، بلینکن تلاش خواهد کرد تا مقامات چینی را متقاعد کند تجارتی را که به رغم محدودیت‌های غربی اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه را قادر به بازسازی کرده است، متوقف کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: همچنین ادعا‌های ارضی پکن در مورد تایوان و دریای چین جنوبی در دستور کار قرار دارد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته پکن را «بیگانه هراس» خواند و قول داد که تعرفه‌های بیشتری بر چین اعمال کند و تحقیقاتی را در مورد صنعت کشتی سازی این کشور آسیایی آغاز کرد.

قبل از دیدار بلینکن، رسانه‌های دولتی چین تناقض در تلاش برای تثبیت روابط و در عین حال تشدید رقابت تجاری را مطرح کردند.

گلوبال تایمز، نوشت: «چرا طرف آمریکایی یک دیدار عادی را به چیزی که به نظر می‌رسد یک اولتیماتوم است تبدیل می‌کند؟ در این تفسیر هشدار داده شده است: «اگر این مشکل حل نشود، مانند راه رفتن در شب با چشم بسته است و به راحتی منجر به اشتباه و حتی خطر می‌شود».

بلینکن تنها چند ساعت پس از تصویب یک بسته کمک اضطراری ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان توسط سنا وارد چین شده است.

بلومبرگ می‌گوید هیأت ایالات متحده به دنبال این خواهد بود که سیاست‌های خود را به طور واضح به پکن ابلاغ کند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. سفر بلینکن همچنین همزمان با برگزاری مانور‌های نظامی آمریکا و فیلیپین در نزدیکی دریای جنوبی چین و تایوان است.

بعید است که مقامات ایالات متحده از این نشست‌ها با پیشرفت‌های مشخص یا قابل ارائه خارج شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • توزیع دفترچه های اقامت طرح سپرده گذاری به اتباع
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن