Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در این بین، برخی از معاندان شیعه همواره این شبهه را مطرح می‌کنند که، شیعیان قاتلان امام حسین (ع) هستند! آن‌ها با این توجیه که کسانی که به امام حسین (ع) نامه نوشتند شیعیان بودند می‌گویند که قاتلان او نیز شیعیانش بوده اند!

او افزود: استدلالی کاملا مردود و بی پایه که هیچ توجیه علمی در آن دیده نمی‌شود و به راحتی می‌توان دریافت که اشخاصی که به امام حسین (ع) نامه نوشته اند از طیف‌های مختلف مردم کوفه بوده اند و بزرگان کوفی بین آنان بوده اند که در رکاب معاویه شمشیر زده اند؛ از جمله این اشخاص میتوان به حجار بن ابجل بجلی، شرحبیل، حصین بن نمر و دیگران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلمانی عبیات بیان کرد: اساسا باید گفت که کوفه به دلیل تبلیغات گسترده معاویه تبدیل به مکانی برای دشمنی با اهل بیت شده بود؛ تا آنجا که در بیشتر منابر آن صراحتا به امام علی (ع) مطابق دستور معاویه توهین و تلعین میشد.

ابن أبی الحدید معتزلی در این باره می‌گوید که معاویه به یکی از کارگزاران خویش نامه‌ای در خصوص آن نوشت که اگر کسی از فضایل حضرت علی سخنی گفت، آوردن هر بلایی بر سر او جایز است و از همین روی بسیاری سخنرانان «در هر کوی و برزن و بر فراز هر منبری علی را لعن کرده و از او بیزاری می‌جستند» و علاوه بر آن معاویه زیاد بن سمیه را حاکم کوفه و هم‌زمان شهر بصره را نیز تحت امر او ساخت که اون نیز شیعیان را در این مناطق می‌کشت یا تهدید به قتل می‌کرد.

این پژوهشگر تاریخی اظهار داشت: این درحالی است که پس از نصب ابن زیاد به فرمانداری کوفه؛ او که به شدت مبغض شعیه بود آنان را دنبال می‌کرد و می‌کشت و یا از کوفه فراری میداد؛ لذا شیعیان واقعی اهل بیت یا زندانی و کشته و یا تبعید بودند که از جمله آنان می‌توان به مختار ابی عبیه ثقفی اشاره کرد که از سوی ابن زیاد سال ۶۰ هجری زندانی شد و تا بعد از شهادت امام حسین (ع) در زندان بود.

برای شناخت سیره عملی اهالی کوفه می‌توان به شدت علاقه و پشتیبانی و نیز دنباله روی آنان از سنت عمر و خلفای بنی امیه اشاره کرد. در یکی از این نمونه‌ها که امام علی (ع) پس از منع جماعت خوانی نماز‌های مستحبی مانند تراویح که سنت عمر بوده است؛ با اعتراضی گستره از طرف اهالی کوفه مواجه میگردد تا آنجا که در یکی از خطبه هایشان می‌فرماید: «و اگر مردم را بر ترک آن‌ها وادار نمایم و آن‌ها را به جایگاه خود بازگردانم و به آنچه در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بود لشکر من از گرد من پراکنده شده و تنها باقی می‌مانم و یا با عده کمی از شیعه‌ام که برتری من و وجوب امامت من از کتاب خدا و سنت رسول خدا - صلی الله علیه وآله وسلم ـ را می‌دانند باقی خواهند ماند.»

امام حسین (ع) نیز به خوبی دشمنان اهل بیت را معرفی میکند و سران و لشکر عمر سعد را به عنوان شیعه آل ابی سفیان و یا شیعه بنی امیه خطاب میکنند: «وای بر شما‌ای پیروان أبو سفیان! اگر دین ندارید و از روز معاد نمی‌هراسید، لا اقل در دنیا آزاد مرد باشید و آن‌گونه که می‌پندارید به حسب و نسب خود که عرب هستید باز گردید.»

شیخ صدوق رضوان الله تعالى علیه به نقل از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام مى‌نویسد: «فاطمه دختر امام حسین علیه السلام مى‌گوید: غارتگران به خیمه ما هجوم کردند و من دختر خردسالى بودم و خلخال طلا به پایم بود. مردى آن‌ها را می ‏ربود و می‏گریست. گفتم: دشمن خدا چرا گریه مى‌کنى؟ گفت:‏ چرا گریه نکنم که دختر رسول خدا را غارت مى‌کنم. گفتم: مرا واگذار. گفت: مى‌ترسم دیگرى آن را برباید. فرمود: هر چه در خیمه‏ هاى ما بود غارت کردند تا اینکه چادر از سر ما برداشتند.»

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیعیان عراق کوفیان امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۶۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم شهید پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت/جزئیات تشییع پیکر در ورامین

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مهدی امینی ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری آئین باشکوه مراسم تشییع و تدفین شهید «حجت اله یوسفیه» اظهار داشت: مراسم تشییع شهید معلم حجت اله یوسفیه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت رأس ساعت ۱۰ از میدان امام حسین (ع) به سوی میدان امام خمینی (ره) با حضور مردم ولایت مدار و شهید پرور ورامین برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: مراسم تدفین شهید یوسفیه پس از مراسم تشییع در گلزار شهدای حسین رضا (ع) ورامین خاکسپاری خواهد شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ورامین یادآور شد: پیکر مطهر شهید یوسفیه از شهدای هشت سال دفاع پس از ۳۹ سال دوری از وطن به دیار قیام پانزده خرداد بازگشت.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: مراسم تشییع و تدفین شهید معلم حجت اله یوسفیه روز دوشنبه با حضور با شکوه خانواده معظم شهدا، مردم شهید پرور ورامین و مسئولان برگزار می‌شود.

کد خبر 6095729

دیگر خبرها

  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
  • معلم شهید پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت/جزئیات تشییع پیکر در ورامین
  • برنامه هیات‌های مذهبی برای سالروز شهادت امام صادق(ع) اعلام شد
  • تشییع پیکر شهید حجت‌الله یوسفیه در ورامین
  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • منزل منتسب به امیرالمومنین(ع) در شهر کوفه