Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت زمینه مناسبی را برای بهبود همکاری‌ها و و تعامل ایشان با امور اجرایی کشور فراهم میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در طی فرصت مطالعاتی، عضوهیئت علمی در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی شامل بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی حضور مییابد. بر اساس آئین نامه این طرح، اساتید با موافقت دانشگاه میتوانند بین ۳ تا ۶ ماه به واحد‌های اقتصادی و صنعتی مأمور شده و در جهت کمک و بهبود کیفی و عملیاتی واحد‌های فوق همکاری کنند.

سیف تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، رفع نیاز‌ها و چالش‌های اساسی کشور و کمک به تولید و رشد اقتصادی است، انتظار میرود که دانشگاهیان و مراکز علمی به این رسالت بیشتر توجه کرده و اقدامات مناسبی به عمل آورند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت‌ها و روش‌های مختلفی در دانشگاه‌ها وجود دارند که میتوان از آن‌ها در جهت اجرای طرح‌های مزیت استانی بهرهمند شد. بر این اساس لازم است دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر اساس شرایط و توانمندی‌های خود نقش خود را در این راستا تعریف کرده و اقدامات لازم و مناسب را صورت دهند.

او در ادامه گفت: نقش پژوهش و فناوری در توسعه جوامع هر روز بیشتر میشود و با توجه به نقش آفرینی دانشگاه‌ها و صنایع در این موضوع، لزوم ارتباط آن‌ها با صنایع و دستگاه‌های اجرایی در سال‌های اخیر بیش از پیش پر رنگ شده است. رفع نیاز‌ها و مشکلات صنایع داخلی و بی نیاز کردن آن‌ها از وابستگی‌های خارجی رسالت دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاکید کرد: در این مسیر اهمیت مستندسازی و معرفی دستاورد‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بیش از پیش به چشم می‌آید؛ لذا دفتر ارتباط با جامعه و صنعت هر ساله اقدام به شناسایی و تدوین قرارداد‌های برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کرده است و مجموعه طرح‌ها و دستاورد‌های حاصله را منتشر می‌کند. در سال جاری با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته نزدیک به ۱۲۰ طرح از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمع آوری شده است.

سیف بیان کرد: طی دهه‌های اخیر روند تحول و پیشرفت در ساختار و فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بسیار قابل توجه بوده است. در راستای تشویق و حمایت از فعالیت اثربخش اعضای هیات علمی، در سال ۱۳۹۹ نسبت به شناسایی و معرفی اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت از طریق دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام شده است که از میان برگزیدگان فوق، تعدادی به عنوان "دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت" معرفی شدند.

سیف اضافه کرد: در همین راستا کتابی تحت عنوان اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت به چاپ رسیده است که سوابق و دستاورد‌های مهم این اعضای هیئت علمی در آن تشریح شده است. امید است با همت این عزیزان مسیر همکاری‌های اثربخش دانشگاه‌ها هر روز گستردهتر گردد. شاخص‌های شناسایی اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت شامل مواردی مانند مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های ملی و منطق‌های اجرای قرارداد‌های پژوهشی تقاضا محور، ارائه دستاورد‌های مهم و موثر در رفع مشکالت کشور، همکاری با نهاد‌ها و صنایع کشور برای بهبود بهرهوری و کارآیی، نقش آفرینی موثر در ایجاد و فعالیت شبکه‌های علمی و تشکل‌های تخصصی اثرگذار در امور اجتماعی، اقتصادی و صنعتی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها و مراکز اعضای هیئت علمی مراکز علمی پژوهشگاه ها وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۷۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ محمدحسین رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس روز معلم را نقطه عطفی در تاریخ کشور اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: تعلیم و تربیت مهم‌ترین رکن تعالی و پیشرفت جوامع و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کشور بوده و نباید فقط در یک روز یا یک هفته خلاصه شود؛ بلکه این روز باید پیش درآمدی بر حرکت‌های نوین فرهنگی در حوزه تعلیم، تربیت و آموزش باشد.

وی  با تأکید بر نقش تعلیم و تربیت در اسلام و تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی در سایه آموزه‌های دینی افزود: نقش تعلیم تربیت به‌عنوان احیاکننده تمدن عظیم اسلامی باید به‌عنوان اصل در اولویت دانشگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان  شهید مطهری را نمونه بارز انسان تعلیم یافته و تربیت‌شده در حوزه مبانی دینی معرفی کرد و گفت: تفکرات و اندیشه‌های بی‌نظیر این شهید فرهیخته؛ راهگشای حرکت‌های بزرگ فرهنگی در زمان خود شد، توانست تغییرات شگرفی را در حوزه تعلیم و تربیت و شناخت مبانی دینی و اخلاقی در اختیار ما قرار دهد و حرکت جامعه را به این سمت‌وسو رقم بزند.

رنجبر، تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند را از اهداف حرکت‌های نوین دانشگاه آزاد خواند و اضافه کرد: رویکرد تحولی هم در مبانی نظری و اهداف و هم در ساختارها، روند‌ها و فرآیند‌ها و روش‌ها باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی به سرعت جامه عمل بپوشد و با سرعت در راستای تحولات سریع اجتماعی، فناورانه و متأثر از تحولات جهانی به‌منظور بقا، خلق و آفرینش آینده مطلوب باشد.

وی مسئولیت خطیر دانشگاهیان دانشگاه آزاد را در تحقق سیاست‌های کلی نظام، گام دوم انقلاب و نقشه مهندسی فرهنگی و علمی کشور به‌ویژه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را مهم و حیاتی برشمرد و عنوان کرد: بالا رفتن بصیرت انقلابی، انگیزه جهادی و تبیین عملکرد و انسجام بخشیدن و تقویت شبکه‌های ارتباطی و هم‌افزایی در بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و نوآوری همکاران دانشگاهی می‌تواند در عملیاتی ساختن بسیاری از این برنامه و تحقق اهداف دانشگاه نتایج خوبی حاصل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • تولیدات فاخر علمی از اهداف مهم بنیاد ملی علم
  • عملیاتی کردن دستاوردهای علمی؛ ریشه پیوند دانشگاه و جامعه است
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد