Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:45:45 GMT

مرگ در این شهر فریاد می‌زند/کادر درمان خسته از بی‌توجهی مردم

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۷۷۳۵

مرگ در این شهر فریاد می‌زند/کادر درمان خسته از بی‌توجهی مردم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس کردستان/شیرین مرادی؛ امروز و دیروز هم مثل خیلی از روزهایی که در یکی دو سال اخیر تجربه کرده‌ایم سیاه شد، بر اساس اعلام وزارت بهداشت روزانه اکنون بیش از 600 نفر از هم‌وطنانمان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند. 

اینکه کشته‌های کرونا در ایران از روزی سی، چهل و پنجاه نفر روند صعودی داشته و الان به بالای 600 نفر افزایش پیداکرده، قطعاً به یک عامل برنمی‌گردد و عوامل متعددی در شکل‌گیری این بحران دخیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمستان 98 کروناویروس از چین شروع شد و ناخواسته مهمان جهان گشت و اکنون با گذشت دو سال همچنان در حال تاخت و تاز است و زندگی بشریت را با خطری جدی مواجه کرده است.

در حالی که چندی پیش رئیس جمهور سابق کشورمان از کنترل کرونا با تدابیر مسئولانه دولتمردان سخن می‌گفت، امروز با پیک شدیدتر این بیماری مواجه هستیم و در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

مردم خسته از کرونا یا زندگی!

با وجود مخالفت صریح وزیر بهداشت با سفرهای نوروزی، تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌ در ترددهای بین‌شهری جاده‌ها را برای انتقال ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در ایام تعطیلات نوروزی در اوج بی‌تدبیری مدعیان دولت تدبیر باز کرد و تورهای گردشگری فعالیت‌شان را در حالی که بیش از هر زمانی اعلام محدودیت‌ها ضروری‌تر بود از سرگرفتند و به این ترتیب شرایط کرونایی در کشور بد و بدتر شد.

افزایش سفرها، ترددهای بی‌مورد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چه بسیار موارد درگیر در قضیه کرونا ریشه در عدم انسجام مدیریت بالادست داشته و این مسئله به آشفتگی دامن می‌زند.

ادارات تعطیل؛ جاده‌ها باز

اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی از 24 تیرماه دستگاه‌های دولتی و بخشی از بازار را به امید قطع  زنجیره کرونا به تعطیلی کشاند اما سفرهای بین‌شهری و بین استانی به قوت خود باقی است و کم نیستند افرادی که تعطیلی‌های چند روزه را غنیمت شمرده و بی‌توجه به شرایط کرونایی ساز مسافرت را کوک کردند.

برزو مرادی رئیس پلیس راهور استان کردستان درباره اعمال محدودیت‌ها در ترددهای جاده‌ای می‌‌گوید: با توجه به افزایش شیوع کرونا و ورود به پیک‌های جدید این ویروس ستاد کرونا تصمیماتی را اتخاذ و اعلام کرده است.

براساس ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی ستاد کرونا، پلیس مکلف شده این محدودیت‌ها را با سخت‌گیری‌ هرچه تمامتر اجرا کند.

هر شخصی باید با پلاک مربوط به آن شهر تردد کند و در غیر این صورت اعمال قانون خواهد شد.

بیش از دو سال است کل دنیا با ویروس کرونا درگیر و دست و پنجه نرم می‌کند بارها اعلام کرده‌ایم هرکس محل سکونت خود را تغییر می‌دهد باید ظرف 10 روز برابر قانون باید پلاک خودرو خود را با پلاک محل سکونت تغییر دهد.

خیلی از پلاک‌ها جذابیت دارد و به همین دلیل خیلی از افراد نسبت به تعویض پلاک خودرو خود اقدام نمی‌کنند که در این طرح علاوه براینکه ورودی‌های استان‌ را کنترل و اجازه ورود پلاک‌های غیربومی را نمی‌دهیم هرکس به هر دلیلی قبلا وارد شهر شده مکلف است ظرف 24 ساعت از شهر خارج و به محل سکونت خود برگردد.

درون استان مشکلی نداریم و ستاد کرونا دستوری در این زمینه دستوری ابلاغ نکرده است ولی از مردم انتظار داریم در حد توان از ترددهای غیرمجاز خودداری کنند.

مماشاتی با متخلفین نداریم

اعمال قانون در طول این 12 روز بدون مماشات و با جدیت هرچه تمام‌تر در شهرهای قرمز و نارجی صورت می‌گیرد و جرائم، یک میلیون تومانی، 500 هزار تومانی و ممنوعت تردد شبانه صرف‌نظر از هر رنگی حتما از ساعت 10 شب تا 3 صبح جریمه 200 هزار تومانی اعمال می‌شود.

کسانی که مجوز تردد قبلی دارند همه مجوزها در این محدوده زمانی باطل شده و ارزشی ندارد، مجوز موردی در این چند روز در صورت نیاز توسط فرمانداری‌ها صادر می‌شود.

کسانی که مجوز تردد قبلی دارند همه مجوزها در این محدوده زمانی باطل شده و ارزشی ندارد

 

در مورد کسانی که الان در استان دیگری هستند، می‌توانند از کمربندی‌ها به سمت محل سکونت خود برگردند.

با توجه به اینکه استان‌های مرکزی مانند همدان، زنجان و تهران به صورت جدی در ورودی و خروجی‌ها سختگیری‌ می‌کنند میزان ترددهای جاده‌ای کمتر شده است.

عیسی گوهری رئیس پلیس راه استان کردستان هم می‌گوید: از زمان اعلام محدودیت‌های ترافیکی میزان ترددها و مسافرت‌ها کمتر شده است.

وی افزود: در استان کردستان نیز برابر دستورالعمل‌ها اعمال قانون می‌کنیم، ولی در مجموع در این دوره وضعیت نسبت به دوره‌های قبل بهتر  است.

وی گفت: اعمال قانون برای تعدادی از رانندگان انجام گرفته که آمار دقیق از جرائم و غیره در پایان طرح به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

مرگ در شهر فریاد می‌زند

مرگ هیچگاه تا این اندازه به ما نزدیک نبوده است ما در میانه یک داستان آخرالزمانی ایستاده‌ایم، ویروس مرگبار کرونا با سرعت بالا در حال شیوع است ویروسی که قدرت شیوع آن چندین برابر سایر ویروس‌ها است.

هشدارها جدی‌تر شده و توجه جامعه کمتر، مردم انگار به بودن چنین مهمان خطرناک و ناخوانده‌ای عادت کرده‌اند موج‌های کرونایی یکی پس از دیگری می‌آید و عده‌ زیادی را با خود می‌برد.

خیابان‌ها شلوغ و شلوغ‌تر شده است، کرونا سوار بر بی‌توجهی‌های مردم در حال تاخت و تاز است، آمار مبتلایان به کرونا در سنندج، بیجار، مریوان، سقز و ... هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود جاده یک طرفه به سمت بحران بزرگ باریک و باریک‌تر می‌شود.

مدافعین خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان توحید سنندج تقریبا 2 سال است، تلاشی سخت و نفس‌گیر برای مقابله با کرونا ویروس دارند، مهمان ناخوانده‌ای که خیال رفتن ندارد و همچنان در حال تاخت و تاز است.

طی 24 ساعت گذشته 342 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در کردستان شناسایی شده و در حال حاضر 688 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وارد محوطه بیمارستان توحید سنندج می‌شوم، اینجا خط مقدم جنگ با کروناست بسیاری از بخش‌ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است.

بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نفس را از پرسنل بیمارستان گرفته است پزشکان و پرستاران ماه‌هاست که نفس به نفس بیماران کرونایی با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نفس‌هایشان رنگ مهربانی می‌دهد، خسته‌اند، خسته از نبردی چندین ماهه با ویروس ناشناخته‌ای که جهان بشریت را درگیر خود کرده است، جانشان را بی‌هیچ چشمداشتی در کف مشت‌هایشان گذاشته‌اند و در میدان جنگ با کرونا ویروس برای نجات هم‌نوع ایثار جان می‌کنند.

چند نفر جلوی یکی از بخش‌های کرونایی منتظر ترخیص بیماران‌شان هستند، نزدیک‌تر می‌روم از نحوه خدمات‌رسانی تا وضعیت دارو می‌پرسم تلاش پرسنل بیمارستان را فرشته‌وار توصیف می‌کنند اما وضعیت دارو زیاد خوشایند نیست.

می‌گوید؛ خانواده‌ام کلا مبتلا شده‌اند، الان یکی از دخترانم در بیمارستان بستری است و مابقی در قرنطینه خانگی هستند نمی‌دانم نگران این یکی باشم یا دیگر فرزندم، به هر حال حال آنها بهتر است دخترم الان در بخش ویژه تحت مراقبت است دعا کنید خدا همه را شفا دهد فرزندم را هم به من ببخشد.

مردم خود مقصرند، رعایت‌ها الزامات بهداشتی کم شده، جمع کردن این دشمن سرسخت عزم ملی و تلاش جهادی می‌خواهد.

چند نفر از نزدیکانم را به خاطر همین کرونا از دست دادم تا می‌توانستیم مراعات می‌کردیم نمی‌دانم چه شد که همه با هم گرفتار شدیم.

اجازه ورود به بخش را ندادند گفتند شرایط سخت‌تر از آن چیزی است که تصور کنید، این بود که در همان ورودی بخش کرونایی‌ها با چند نفر از پرسنل زحمت‌کش بخش هم صحبت شدم.

یکی از پرستاران بیمارستان توحید از حس و حال این روزهای جبهه مبارزه با کرونا در این بیمارستان برایمان می‌گوید: اینکه مدافعین سلامت حدود 2 سال است از جان و دل برای نجات بیماران مایه گذاشته‌اند اما مردم هشدارها را نادیده می‌گیرند.

وی با گله‌مندی از بی‌توجهی مردم می‌گوید: 2 سال از شیوع کرونا گذشته است، تا حدودی شناخت در مورد کرونا ویروس در جامعه زیاد شده است، اما به واسطه بی‌توجهی مردم هر روز تعداد بیماران افزایش پیدا می‌کند، آمار ورودها بسیار زیاد شده است.

بی‌توجهی مردم هر روز تعداد بیماران افزایش پیدا می‌کند، آمار ورودها بسیار زیاد شده است.

 

مردم بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زندگی عادی خود را از سرگرفته‌اند، وضعیت در ماه‌های آغازین شیوع این ویروس به مراتب بهتر از امروز بود پیک‌های کرونا یکی پس از دیگری می‌آید دلیل آن مگر بجز بی‌توجهی مردم است.

ماسک زدن چرا برای مردم ما این میزان سخت است، آیا واقعا به زندگی خود و عزیزانشان اهمیت می‌دهند، روز به روز آمار بیماران در حال افزایش است قرنطینه و محدودیت‌ها اعلام می‌شود، اما در عمل رفتارها به گونه دیگری است، مسافرت‌ها، مهمانی‌ها و غیره وضعیت را بحرانی کرده است، اگر وضعیت بر همین چرخه جلو برود قطعا با بحران بزرگتری مواجه خواهیم بود.

فرزانه محمدیان دیگر پرستار بخش بیماران کرونایی بیمارستان توحید هم می‌گوید: از اسفندماه سال 98 در بخش کرونای بیمارستان توحید مشغول هستیم، کادر بیمارستان خسته هستند حدود 2 سال است با این ویروس مواجه هستیم، شرایط روز به روز بدتر می‌شود متاسفانه مردم با این مهمان ناخوانده خوگرفته و نحوه رفتارهایشان بیانگر این است که اصلا وجود چنین ویروسی را باور ندارند، بخش‌های پذیرش بیماران کرونایی روز به روز بیشتر می‌شود چندماهی وضعیت بهتر بود اما مسافرت‌های نوروزی و غیره شرایط را بحرانی کرد.

از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند تنها راهکار مقابله با این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، امیدواریم با اجرای کامل طرح واکسیناسیون عمومی و رعایت بیشتر مردم شاهد ریشه کنی این ویروس باشیم.

 از مردم انتظار حمایت داریم رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راهکار مبارزه با این ویروس ناشناخته است، این دوران هم می‌گذرد لذا مردم به نوعی عمل نکنند که پشیمانی فردا در انتظارشان باشد.

تعداد فوتی‌های دیروز بیشتر از پری‌روز است کرونا 8 قربانی دیگر گرفته است، آمبولانس‌ها برای بردن اموات به سمت آرامستان بهشت محمدی سنندج به بخش کرونایی‌ها نزدیک می‌شود کروناویروس در دنیای زندگان در حال تاخت و تاز است، هر تجمعی حتی کوچک می‌تواند شیوع این ویروس را بیشتر و بیشتر کند، تجمعی که برای تشییع و به خاک سپاری و حتی ختم یک فوتی کرونایی و غیرکرونایی صورت می‌گیرد.

 مردم بی‌توجه به زنگ خطر کرونا بی‌گدار به آب می‌زنند و بدون رعایت ملاحظات بهداشتی در اماکن عمومی حاضر می‌شوند و همین رویه نبرد در میدان جنگ با این ویروس را برای مدافعان سلامت سخت و سخت‌تر می‌کند.

بی‌توجهی مردم کار بخش‌های مختلف را با سختی مضاعفی مواجه کرده است، این روزها برای پرسنل آرمستان‌‌ها هم سخت و نفس‌گیر است، امبولانس حامل اموات وارد آرامستان بهشت محمدی می‌شود، چند جنازه دیگر هم در انتظار تغسیل هستند.

غسال آرامستان بهشت محمدی سنندج می‌گوید: شنیده‌ای که می‌گویند خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است، کار در اینجا هم همان حس و حال را به آدم می‌دهد هر لحظه خود را به مرگ نزدیک می‌بینی نه اینکه ناامید باشی ولی می‌دانی این دنیا محل گذر است روزی می‌آیی و قطعا این آمدن رفتنی به دنبال دارد این دنیا به کسی وفا نمی‌کند..

غمی عجیب در چشمان «درویش» موج می‌زند با این وجود بازهم به رویمان می‌خندد احساس می‌کنم با این کار می‌خواهد جو سنگین غسال‌خانه را برایمان به نوعی آرام کند، می‌گوید محیط کارمان در این روزهای کرونای از هر زمانی حزن آلودتر است بیشتر  ما تجربه یک دهه کار در آرامستان را داریم، اما خدا شاهد است که هیچ روزی ملاقات با داغداران برایمان عادی نبوده است، آن هم در این روزهای سخت کرونایی!

 محیط کارمان در این روزهای کرونای از هر زمانی حزن آلودتر است

 

روزها میخ شده بر تخت بیمارستان را به امید شفا طی می‌کنند، معلوم نیست تا کی باید با این ویروس مرگ دست و پنجه نرم کنیم، اما تجربه این دو سال ثابت کرده که این ویروس پیچیده با جان هیچ کسی شوخی ندارد، بی‌رحمانه جان می‌گیرد و امیدها را به ناامیدی تلخ تبدیل می‌کند.

حتی دستت از جنازه اموات عزیزانت کوتاه شده است اگر چه کم نیستند افرادی که حتی جرأت آمدن به سمت غسالخانه را ندارند، اما خیلی‌ها می‌خواهند برای آخرین بار هم که شده چهره عزیزشان را ببینند.

وداع نداریم

میت از سالن غسالخانه که خارج می‌شود بی‌هیچ همراهی به داخل خودروی مخصوص انتقال داده می‌شود و تا در منزل ابدی‌اش قرار گیرد...

کا فتح‌الله به همراه چند همکار دیگرش کار تدفین اموات این آرامستان را انجام می‌دهد از سختی نخستین روزهای تدفین اموات کرونایی و بسته‌شدن درهای بهشت محمدی بعد از شیوع کووید۱۹ می‌گوید از برخوردهای تلخ برخی افراد، آنهایی که از فرط ناراحتی از دست‌دادن عزیزانی که حتی نمی‌توانستند در راه آرمیدن در خانه ابدی همراهیشان کنند سر کارگران آرامستان فریاد زدند.

نقطه اتصال دنیا به عقبا

فکر می‌کنم از کار ما سخت‌تر وجود ندارد کار در اینجا به صورت همزمان روح و جسم انسان را فرسوده می‌کند این را کا فتح‌الله قبرکن آرامستان بهشت محمدی می‌گوید و ادامه می‌دهد زودتر از آنکه فکرش را بکنی پیر می‌شویم اینجا ثانیه‌های عمر شتاب بیشتری پیدا می‌کند انگار دنیا را به آخرت در این نقطه گره زده‌اند.

عرق جمع شده بر پیشانی‌اش را با پشت دستانش‌ پاک می‌کند و به درون قبر می‌خزد، با هر حرکت کلنگ احساس می‌کردم تمام غم روزگار را بر روی زمین می‌کوبد.

نگاهش پرنفوذ است و با دقت کار می‌کند، نگاهش را از منزل ابدی می‌کند و در حالی که نفس نفس می‌زند از تلخی کاری در آرامستان بهشت محمدی برایمان می‌گوید؛ 16 سال است که در قبرستان کار می‌کنم، اینجا را نقطه تلاقی آسمان و زمین می‌داند و همین موضوع موجب شده بیش از دیگران خود را نزدیک به مرگ ببیند.

دنیا محل گذر است باید قدر باهم بودن‌ها را بدانیم، اشک ریختن بعد از مرگ عزیزان فایده‌ای ندارد، از جانمان نمی‌ترسیم ایمان داریم که همه رفتنی هستیم ترس ابتلا به ویروس کرونا را از همان نخستین روزهای شیوع و دفن اولین اموات کرونایی به همراه داشته‌ایم البته ناگفته نماند چند باری هم به کرونا ویروس مبتلا شده‌ایم.

لحظه که سنگ‌های لحد نخستین فوتی کرونا را می‌گذاشتم نمی‌دانستم شب است یا روز، تمام وجودم از ترس مانند بید می‌لرزید.

با همه ترسی که از گرفتارشدن به بیماری داریم هیچ تفاوتی بین اموات کرونایی و سایر اموات قائل نیستیم قسمت آنها هم این بوده است، هیچ گناهی ندارند کسی نمی‌داند شاید ما هم با همین درد از دنیا رفتیم...

قبل از اینکه به خانه برویم در آرامستان یک مرتبه استحمام می‌کنیم قبل از ورود به خانه کاملا خود را ضدعفونی می‌کنیم و بعد از استحمام مجدد وارد خانه می‌شویم.

مرگ و خاکسپاری اموات در آرامستان‌ها چیزی طبیعی است تلخ و سیاه دو سال از شیوع کرونا ویروس می‌گذرد اما بی‌تفاوتی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مشکلات اقتصادی، برخی بی‌مدیریتی‌ها و غیره موجب شده این ویروس کشنده همچنان جان بگیرد.

اینکه مردم از کرونا ویروس خسته هستند یا زندگی سوالی است که هر روز با افزایش آمار فوتی‌های کرونایی از خودمان می‌پرسیم و به هیچ جواب منطقی دست پیدا نمی‌کنیم.

اوایل رعایت‌ها خیلی خوب بود، کمک‌های مومنانه و سایر برنامه‌ها همه دست به دست هم داد و تا حدود زیادی خسارت‌های جانی را کاهش داد شناخت امروز از کرونا بیشتر شده است هرچند این ویروس هر روز چهره نو و جدیدی از خود نشان می‌دهد کاش مردم به خاطر حفظ جان خود و عزیزانشان هم که شده دست از این بی‌توجهی‌ها بردارند.

آمبولانس جنازه جدیدی را به شهر اموات آورده است، بازماندگان میت قبلی هنوز شیون‌کنان پشت درب شهر مرده‌ها ایستاده‌اند انگار می‌خواهند اطمینان پیدا کند که میتشان زمین نمانده است.

بعد از دقایقی سکوت بار دیگر تمام محوطه قبرستان را در بر می‌گیرد همه رفته‌اند تا به روزمرگی‌هایشان برسند زندگی آن طرف دیوارهای شهر مردگان همچنان جریان دارد، زندگی مردمان این شهر به خاطر بی توجهی‌ها کیش مات کرونا شده است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: مرگ وزارت بهداشت مسافران وزیر بهداشت مرگ و میر ترس بی توجهی شیرین مرادی کردستان مسافرت پلیس راهور رعایت پروتکل های بهداشتی حال تاخت و تاز آرامستان بهشت محمدی بیمارستان توحید بیماران کرونایی بی توجهی مردم اعمال قانون کرونا ویروس محدودیت ها تر شده محل سکونت تر می شود بی توجه بخش ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریاد افغانستان افغانستان در فرودگاه امام خمینی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 تصاویری از گروهی از افغانی‌ها در فرودگاه امام خمینی منتشر شده که آنها بنرهایی در دست دارند و فریاد افغانستان افغانستان سر داده‌اند. گفته شده آنها به استقبال تیم فوتسال افغانستان رفته‌اند که برای نخستین بار به جام جهانی فوتسال صعود کرده است. این ویدیو را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • امیدها در شهر خسته زنده شد؛ هواداران نساجی: در لیگ برتر می مانیم! / فیلم
  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • فریاد افغانستان افغانستان در فرودگاه امام خمینی!
  • دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • عنایتی: از این صحبت‌ها خسته شدم!
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • اعتراف بلینگام: زیدان از دستم خسته شده است!
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد