Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@20:53:20 GMT

چرا کنکوری‌ها قید دانشگاه را زدند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۸۲۱۸

۵۰ درصد دانشجویان مجاز به انتخاب رشته، قید دانشگاه را زدند و چند سالی است که میزان استقبال داوطلبان از دانشگاه‌های کشور به شدت کاهش یافته است.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۱ مرداد به پایان رسید. در این آزمون یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده بودند اما تنها ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر انتخاب رشته کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته نیز از تعداد کل افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند، نیمی از آن‌ها اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند.

چند سالی است که میزان استقبال داوطلبان از دانشگاه‌های کشور به شدت کاهش یافته است. آیا علاقه به تحصیلات دانشگاهی در نسل کنونی کمتر شده است؟. افزایش بی‌رویه دانشگاه‌ها در دو دهه پیش از اهمیت تحصیلات دانشگاهی کاسته و حالا رقابت تنها برسر دانشگاه‌های برتر است. سال‌هاست که دانشگاه‌ها با بحران ازدیاد صندلی رو‌به‌رو هستند، آیا با کاهش شدید علاقه داوطلبان به حضور در این دانشگاه‌ها شاهد سرعت گرفتن ورشکستگی این دانشگاه‌ها خواهیم بود، فارغ از همه این مسائل آیا می‌توان تاثیر این بی‌میلی به تحصیلات دانشگاهی را در سال‌های آینده، در فضای پیرامونی جامعه دید؟.

شاید یکی از دلایل عمده این موضوع را بتوان کرونا و آموزش‌های مجازی دانست، اینکه تعداد زیادی از دانشجویان نو ورود به تحصیلات دانشگاهی به صورت مجازی علاقه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند که به دانشگاه نروند. این موضوع را حتی می‌توان از غیبت درصدی از داوطلبان برای شرکت در کنکور ۱۴۰۰ نیز متوجه شد، داوطلبانی که به دلیل هراس از ویروس کرونا در آزمون سراسری ۱۴۰۰ غیبت کردند.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند نباید همه دلایل این چالش را بی‌کیفیتی دانشگاه‌ها و البته افزایش آن‌ها دانست، بلکه کاهش جمعیت جوان هم می‌تواند دلیلی بر این امر باشد. آمار‌های موجود هم دلایل مناسبی برای تحلیل در این راستا دارد. مقایسه آماری که از تعداد دانشجویان از سوی وزارت علوم به تفکیک سال منتشر شده بود، نشان از این دارد که در سال ۹۲، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشته، در حالی که امروز این آمار نزدیک به سه میلیون دانشجو رسیده است.

ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها هر سال بیشتر می‌شود

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش سال گذشته در این باره اظهار کرد: کاهش محسوس تعداد افرادی که در کنکور امسال از انتخاب رشته دست کشیده‌اند، می‌تواند ناشی از چند عامل باشد. به همین دلیل نباید آن را به صورت تک‌بعدی تحلیل کرد.

او افزود: توجه داشته باشیم در حالی که بخش زیادی از داوطلبان کنکور صرفا برای امتحان کردن شانس خود در این آزمون شرکت می‌کنند، بخش دیگری فقط برای قبولی در ظرفیت روزانه دانشگاه‌های دولتی که قسمت اندکی از ظرفیت مجاز به انتخاب رشته را تشکیل می‌دهد، کنکور می‌دهند.

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید توجه داشت براساس آمار‌های رسمی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، بیشترین آمار بیکاری، در میان قشر تحصیلکرده جامعه است. یعنی اکنون شرایط اقتصادی ایران به گونه‌ای است که دیپلمه‌ها راحت‌تر از افراد دارای مدارک دانشگاهی، می‌توانند شغل متناسب با سطح تحصیلات خود را پیدا کنند.

سحر خیز بیان کرد: چند سالی است که وزارت علوم اعلام می‌کند بخش زیادی از ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به رشته‌محل‌هایی است که افراد می‌توانند بدون شرکت در کنکور در آن‌ها پذیرفته شوند؛ بنابراین بخشی از افرادی که امسال مجاز به انتخاب رشته شده، ولی این کار را انجام نداده‌اند، به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی شهر‌های محل زندگی خود می‌روند و از ظرفیت بدون کنکور این مراکز استفاده می‌کنند.

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس صحبت‌های مسئولان آموزش‌عالی کشور، ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها سال به سال بیشتر می‌شود، پس طبیعتا تعداد افرادی که انتخاب رشته نمی‌کنند و از این ظرفیت استفاده می‌کنند نیز هر سال افزایش می‌یابد.

او با اشاره به ویروس کرونا در دانشگاه‌ها مطرح کرد: عامل دیگری هم که به طور خاص در سال جاری می‌تواند باعث رشد تعداد افرادی شده باشد که حاضر به انتخاب رشته نشده‌اند، این است که هیچ‌کس از آینده شیوع کرونا خبر ندار. به گفته مسئولان دستگاه اجرایی، معلوم نیست که تا پایان امسال یا سال‌های تحصیلی آینده، همه کلاس‌های دانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود یا خیر.

سحرخیز افزود: بنابراین به نظر می‌رسد بخش زیادی از افرادی که نتوانسته‌اند، رتبه‌های برتر در کنکور سراسری را کسب کنند تا در شهر خود به تحصیل بپردازند، برای پرهیز از مراجعه به شهر‌های دیگر و احتمال ابتلا به کرونا از انتخاب رشته و شرکت در دانشگاه انصراف داده‌اند.

منصور غلامی، وزیر علوم پیش از این در سال ۹۸ درباره کمبود دانشجو در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: ظرف دو سال اخیر کار‌های جدی و با قدرتی در ساماندهی دانشگاه‌های علمی و کاربردی انجام شده است و توفیقات خوبی به‌دست آورده‌اند؛ یعنی مجموعه‌های وابسته به دولت که عموماً کارمندان دولت را آموزش داده و به آن‌ها مدرک داده‌اند، توفیقاتی به دست آوردند و این خود یک ظرفیت بود.

او بیان کرد: در همه زیرنظام‌های آموزشی اُفت دانشجو را داشته‌ایم و این به مؤسسات غیردولتی منتهی نمی‌شود، بنابراین ما در وزارت علوم در تلاشیم این بخش غیردولتی را مورد حمایت قرار داده و حفظ کنیم، هر چند ممکن است برخی تصمیمات منطبق با مدیران مؤسسات غیردولتی نباشد.

غلامی گفت: تجمیع مؤسسات غیردولتی در راستای برون‌رفت از مشکلاتی که آن‌ها را از دست‌یابی به توفیقات علمی و آموزشی باز می‌دارد، پیشنهادی است که من به آن‌ها می‌دهم.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از قطره قطره آموزش

او با اشاره به اینکه با محدودیت مؤسسات خصوصی، آن‌ها ظرفیت‌های کامل خودشان را به میدان نیاوردند، تأکید کرد: دانشگاه‌ها برای تکمیل ظرفیت خود باید بیشتر تلاش کنند و در این‌باره اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند؛ بنابراین انتظار می‌رود تا وزیر علوم دولت سیزدهم، درباره مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌های کشور راه حلی بیندیشد تا شاید میزان استقبال دانشجویان از دانشگاه‌ها و آموزش‌های دانشگاهی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: انتخاب رشته کنکور سراسری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: انتخاب رشته کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته تحصیلات دانشگاهی دانشگاه های کشور دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۸۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلختگی در شهرسازی کشور مشهود است/ تکلیفمان روشن نیست

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طهرانچی ظهر در دوشنبه همایش افق تحول دانشگاه، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد شاهرود ما امروز با یک شلختگی و آشوبناکی در طراحی شهرهایمان مواجه هستیم، تاکید کرد: امروز شاهد هستیم با آپارتمان سازی مفاهیمی مانند محله نابود شده و به جای محله‌هایی که مسجد محور و یک عنصر اجتماعی محسوب می‌شد و حتی قواعد خودش را داشت، برج‌هایی ساخته‌ایم که با قواعد هیأت مدیره ها اداره شده و انسان‌ها به ماشین بدل شده‌اند تا جایی که همسایه‌ها از هم خبر ندارند.

وی با بیان اینکه آپارتمان سازی درختان و حیاط و زنده شدن بهار را از خانه‌ها از بین برده است، افزود: امروز شاهد هستیم که رابطه انسان و خاک قطع شده اساساً ارتباطات را به صفر کشانده‌ایم و به عبارت ساده در ساختار ما نه با میراث نیاکان و نه با طبیعت الهی همخوان نبوده‌ایم. ما امروز در معماری و فرهنگمان شبیه گذشتگانمان نیستیم و تنها نام شیخ بهایی را به عنوان روز مهندس یدک می‌کشیم اما شباهتی با آن میراث نداریم.

تربیت رکن اصلی و مهم

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه صرفاً حوزه علم نیست بلکه ساحت تربیت است، تاکید کرد: دانشگاه نظام علمی را در کنار نظام فناوری دارد و سومین رکن دانشگاه نیز جهت دهنده است که تعیین می‌کند علم و فناوری در کدام راستا گام بردارند و این همان نظام فرهنگی دانشگاه است.

طهرانچی با بیان اینکه نمی‌دانیم که امروز معماری، شهرسازی، گردشگری کشورمان در ساحت علم تمدنی حرکت می‌کند یا بر فناوری رفاه؟ و لذا تکلیف خودمان روشن نیست، ابراز کرد: امروز ماحصل این تناقض آن است که ما در معماری و شهرسازی و گردشگری و … نمی‌دانیم کجا ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه رشته‌های ما در دو دهه قبل به این شکل بود که هیأت علمی ما در هیچ رشته‌ای بیش از شش درصد نبود اما امروز پنج رشته تمام اعضای هیأت علمی را به خود اختصاص داده و این نشان دهنده تغییر نوع اقبال اجتماعی به رشته‌های دانشگاهی است، افزود: ما دچار تغییرات نسلی متأثر از رشد فرهنگی هستیم.

ماشین مظهر دانایی!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در گذشته دانایی را ما کسب می‌کردیم و ماشین‌ها مظهر توانایی بودند اما امروز ماشین‌ها هستند که مظهر دانایی محسوب می‌شوند و انسان به دنبال توانایی است، گفت: امروز معماری بهتر است که با نرم افزارهای سه بعدی بهتر کار کند امروز معماری قوی‌تر است که بتواند فناوری را بهتر استفاده کند و دانایی را از هوش مصنوعی می‌پرسد.

طهرانچی با بیان اینکه وقتی صرفاً فناوری شدیم جامعه هم نوآور شده و از خلاقیت دور می‌شود و لذا ما خلاقیت در شهرسازی نداریم و نمونه آن مسکن مهر است، افزود: مسکن مهر خلاقیت ندارد حتی اگر در نوآوری توانسته باشد قیمت مسکن را کاهش دهد و این ماحصل جامعه‌ای است که در آن خلاقیت وجود ندارد لذا سوال اینجا است که همین مسکن مهر را چه کسی جز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ساخته‌اند؟

وی با بیان اینکه گردشگری ما تنها رفتن به شمال شده و به محض اینکه دو الی سه روز تعطیلی باشد همه مردم در اتوبان به سمت شمال هستند و مجبور هستیم جاده را در رفت و برگشت یک‌طرفه کنیم و این همه گردشگری امروز ما است، تاکید کرد: این وضعیت ماحصل گردشگری است که علم و تفکر را به عنوان پشتوانه ندارد لذا نباید توقع داشته باشیم که وقتی دانشگاهیان ما صرفاً به جنبه فناوری گردشگری می‌پردازیم، مرد قدر گذشته میراث خودشان را در گردشگری بدانند لذا اوج گردشگری ما گردشگری تفاخر است و فقط به اینکه گذشتگان ما چه ساخته‌اند فخر می‌فروشیم اما کسی نمی‌گوید که حالا چه کرده‌ایم؟

دوری از آموزش خلاق

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در معماری به سمت آموزش حرفه‌ای رفته‌ایم اما آموزش خلاق تخصصی برگرفته از مدیریت دانش نیاز داریم تا بتوانیم دانش در سینه را به دانش مکتوب تبدیل کند، گفت: بعد از این مرحله باید به آموزش اجتماعی در معماری، شهرسازی و گردشگری برویم. امروز یک سوم مباحث دانشجویان ما در این رشته‌ها باید اجتماعی باشد.

طهرانچی بیان کرد: دانشجوی ما باید از فرهنگ و اجتماعی اطلاع داشته باشد باید بداند که زیارت، چه مفهومی است و چه جایگاهی دارد و چون نمی‌دانیم برای آن نام گردشگری مذهبی را برگزیده‌ایم در صورتی که زیارت مفهوم دیگری است، تاکید کرد: همین موضوع سبب می‌شود که به جای توسعه حرم، زیر زمین در حرم می‌سازیم تا ارتباط انسان را با آسمان و فضا قطع کنیم و همه را به یک زیرزمین سوق دهیم لذا اصلاح این رویه‌ها و آموزش‌ها رسالت نوین دانشگاه‌ها است.

وی افزود: دانشگاه آزاد قرار است ۵۰ هزار خانه برای تأمین مسکن دانشگاهیان در سراسر کشور بسازد از همین امروز اساتید معماری گرد هم بیایند و تعاونی مهندسی معماری و شهرسازی را برای ساخت این مسکن‌ها ایجاد کنند تا کار معماری و طراحی این مسکن‌ها را در دست بگیرند و نوع معماری ویژه‌ای را اجرا کنند باید شروع کنیم و آموزش دهیم باید بتوانیم سبک معماری را احیا کنیم و دانشگاه آزاد این آمادگی را دارد که طراحی این خانه‌ها را به گروه معماری بسپارد.

کد خبر 6098363

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام پشت‌کنکوری‌های متقاضی «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه
  • علت عدم گرایش به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود
  • گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی مهندسی در حال کاهش است
  • آغاز ثبت‌ نام پشت‌ کنکوری‌ ها برای «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • شلختگی در شهرسازی کشور مشهود است/ تکلیفمان روشن نیست
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • نگاهی به فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم+ فیلم
  • قم، پیشرو در تربیت معلمان پرورشی
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال