Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@18:41:49 GMT

کمبود امکانات درمانی در بحران کرونا ایذه

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۸۶۸۴

کمبود امکانات درمانی در بحران کرونا ایذه

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، در این روزهایی که کرونا در پیک پنجم خود باز هم بدون ملاحظه و بی‌رحم می تازد، اوضاع در شهرستان ایذه در دو بخش مردم و امکانات درمانی در تقابل است و در بسیاری از موارد همان‌گونه که کمبود امکانات به عنوان یار دیرینه بخش بهداشت و درمان شهرستان ایذه هر از گاهی خود را نمایان می‌کند؛ سهل‌انگاری و عادی‌انگاری شهروندان به مراتب بیشتر از این کمبودها خودنمایی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک عدم وجود یک بیمارستان کمکی در ایذه و بهره مندی 230 هزار نفر جمعیت این شهرستان از خدمات بیمارستان شهدای ایذه به عنوان تنها بیمارستان این شهرستان و همچنین حضور جمع زیادی از بیماران شهرهای مجاور از جمله باغملک، دهدز، صیدون و قلعه‌تل در این بیمارستان، به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا، شرایط برای تمام بیماران به ویژه بیماران غیر کرونایی سخت‌تر کرده است و ترافیک حاصله از فقدان یک یا چند مرکز دیگر، مراجعه کنندگان و کادر درمان را بیش از هر منطقه، شهرستان و استان دیگری کلافه کرده است.

وضعیت امروز بیمارستان شهدای ایذه بیمار اورژانسی و غیر اورژانسی نمی‌شناسد!

همراه یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدای ایذه می‌گوید: با توجه به ازدحام شدید بیماران کرونایی و غیر کرونایی و گاها ترافیک موجود و همچنین اصرار مراجعه کنندگان برای قرار گرفتن در اولویت بهره‌مندی از خدمات درمانی، کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: ازدحام جمعیت و عدم صبوری برخی از بیماران و همراهان آنها، باعث شده است که شرایط به گونه‌ای دیده شود که بین بیماران اورژانسی و عادی رقابتی در جریان است و پیروز این دوئل از یک آزمون بزرگ سربلند خارج شده است.

این شهروند بیان کرد: با توجه به وجود ساختمان قدیمی و بدون استفاده بیمارستان 17 شهریور سابق که از لحاظ زیربنایی و ساختار همچنان می‌تواند یک پایگاه خدمت‌رسانی حیاتی به شهروندان در مرکز شهر، مناطق شرقی و شمالی شهر باشد؛ انتظار می‌رود حداقل در این شرایط جهت جداسازی بیماران کرونایی و کاهش ازدحام تمام بیماران در بیمارستان شهدای ایذه و سرعت گرفتن کار خدمت رسانی، این ساختمان تجهیز و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

14 روز چشم انتظاری برای یک سی‌تی اسکن ریه!

یکی از بیماران کرونایی مراجعه کننده به بیمارستان شهدای ایذه با اشاره به تردد حجم بالای بیماران به صورت روزانه در تنها بخش سی‌تی اسکن این بیمارستان اظهار کرد: با توجه به فراگیری مجدد کرونا در شهرستان و ابتلای جمعیت بسیار زیادی به این بیماری، شمار روزانه مراجعه کنندگان به این مرکز به شدت بالا رفته است و در این چند روز مراجعه من به این بیمارستان و مرکز این مساله به وضوح مشهود بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این ازدحام جمعیت و سخت شدن دریافت نوبت و با وجود اینکه در روز دهم ابتلای خود به بیماری کرونا هستم و بنا بر تشخیص پزشک معالج خود باید برای چک کردن وضعیت ریه‌ام هر چه سریع تر سی‌تی اسکن بدهم، از جانب پذیرش این مرکز زمان 2 هفته دیگر را برای انجام این کار به عنوان نوبت بنده اعلام شد.

این شهروند گفت: بدون شک به‌دلیل اینکه تا کنون نیمی از دوره بیماری خود را گذرانده‌ام و با توجه به این نوبت‌دهی بر اثر نبود دستگاه دیگر جهت بالا رفتن سرعت کار پذیرش، از عاقبت جانی خود در روز فرا رسیدن نوبت انجام سی‌تی اسکن با خبر نیستم!

وی افزود: بسیاری از این افراد با وجود شرایط جسمانی مناسب به دلیل ترس از کرونا و بدون داشتن علائم جدی این بیماری از جمله تنگی نفس و با استناد به چند سرفه در روز جهت انجام سی‌تی اسکن به بیمارستان مراجعه می‌کنند که این رویه علاوه بر خطر آلوده شدن در آن فضا، باعث از دست رفتن زمان برای بیماران نیازمند می‌شود.

وی در پایان با انتقاد از عدم توجه جدی مسئولان در گذشته به توسعه زیرساخت‌های درمانی شهرستان اظهار کرد: اگر زیرساخت‌های درمانی شهرستان ایذه و شهرهای مجاور با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای مردم توسعه یافته بود اینک شاهد این ازدحام جمعیت و از دست رفتن زمان برای بیماران نبودیم و انتظار می‌رود مسئولان از این پس با درس گرفتن از این بیماری و کمبودهای آن، نگاه ویژه‌ای به مساله بهداشت و درمان ایذه داشته باشند.

انبوه بیماران و کمبود پزشک در شهرستان

مراکز خصوصی  به ویژه مطب‌ها به عنوان اصلی‌ترین مراکز در کنار تنها بیمارستان شهرستان ایذه از آغاز کرونا تاکنون میزبان بسیاری از بیماران و مبتلایان به این بیماری بوده، به طوری که در فقدان و کمبود پزشک متخصص در این حوزه و سایر حوزه‌های درمانی شهرستان، مطب بسیاری از پزشکان عمومی نیز سرشار از بیماران مربوطه است.

با این وجود شهروندان ایذه‌ای از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزارت بهداشت انتظار راه‌اندازی فوری یک مرکز درمانی دولتی جدید در این شهرستان و تخصیص پزشکان مورد نیاز تا زمان محقق شدن ساخت و بهره‌برداری از بیمارستان 200 تخت‌خوابی که سال‌ها وعده احداث آن را شنیده‌اند دارند.

هزینه‌های گزاف بخش خصوصی برای درمان بیماران کرونایی در ایذه

یکی از شهروندان ایذه‌ای در رابطه با سو استفاده برخی از پزشکان از وضعیت موجود اظهار کرد: متاسفانه در این بحران و از زمان شیوع ویروس کرونا شاهد به راه انداخته شدن بازار کسب و کار برخی از پزشکان و داروخانه‌های سطح شهر ایذه هستیم.

وی افزود: برخی از این افراد به جای پایبند بودن به تعهدات خود در کار پزشکی، با سو استفاده از این شرایط مرکز کسب درآمد و تجاری راه‌اندازی کرده اند و در یک تفاهم مشترک، پزشک با نوشتن نسخه‌های گاها چند میلیون تومانی بیماران را به داروخانه مورد نظر هدایت کرده و داروخانه نیز برخی از داروهای خاص و کمیاب را فقط به بیماران پزشک مورد نظر می‌دهد.

این شهروند گفت: در هنگام بیماری خود و ابتلا به کرونا به یکی از مطب‌های پزشکان سطح شهر مراجعه کردن که پزشک مربوطه دارویی معادل یک میلیون و 200 هزار تومان برای بنده تجویز کرد و من را به یکی از داروخانه‌های همکار با خود راهنمایی کرد.

وی افزود: پس از دریافت داروها، علاو بر آنچه که در مطب تزریق شد، جهت تزریق مابقی نیز از سوی پزشک و مطب وی به یک پرستار معرفی شدم که کار را در خانه برایم انجام دهد و  دیگر به مطب نروم و در این بین در هر نوبت تزریق داروها توسط فرد پرستار مبلغی بین 150 تا 200 هزار تومان بابت حق‌الزحمه به وی پرداخت کرده‌ام.

این شهروند اضافه کرد: پس از بهبود و رهایی از بیماری و مشاهده روند درمانی برخی از بستگان و آشنایان مبتلای خود در بیمارستان، متوجه شدم که برخی از داروهایی که با هزینه زیاد در دوران بیماری خود تهیه کرده بودم و در آن مرحله و شدت بیماری بنده مورد نیاز نبوده است و در صورت شدت گرفتن بیماری باید آن را تحت شرایط خاص و در بیمارستان تزریق می کرده اما پزشک و پرستار مربوطه صرف جهت منافع مالی خود و بدون توجه به عواقب این کار آن را در خانه و مطب و بدون داشتن دستگاه‌های احیا برای رسیدگی به شوک و تشنج احتمالی ناشی از تزریق انجام می‌داده‌اند!

وی در پایان گفت: با توجه به کمبود پزشک متخصص در شهرستان ایذه و نیاز به همکاری تمام پزشکان از مسئولان خواستاریم این افراد سودجو را شناسایی و پس از پایان دوران کرونا با بررسی اقدامات آنها، طبق قوانین به امور و اقداماتی که انجام داده‌اند رسیدگی کنند.

کمبود آشکار پزشک و کاهش رعایت پروتکل‌ها در ایذه به 60 درصد!

با وجود بحرانی شدن وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان ایذه و وارد شدن به پیک پنجم این بیماری، سرپرست فرمانداری شهرستان ایذه طی مصاحبه هفته گذشته خود از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان و عدم رعایت درصدی شهروندان خبر داد و آن را زنگ خطری برای شیوع گسترده کرونا در ایذه دانست.

حسن نبوتی در جلسه روز گذشته ستاد کرونای شهرستان ایذه اظهار کرد: با توجه به اینکه سرعت شیوع ویروس کرونا در شهرستان بسیار بالا رفته است، امکانات درمانی موجود در آن با این سرعت هم خوانی نداشت و این مساله باعث شده است که هر پزشک به طور میانگین روزانه بیش از  80 الی 90 بیمار کرونایی را ویزیت کند.

سرپرست فرمانداری شهرستان ایذه با بیان اینکه آمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان کار درمان را با سختی مواجه کرده است افزود: متاسفانه ایذه با کمبود پزشک متخصص مواجه است و با توجه به اهمیت این مساله برای حل مشکل درمان شهروندان، علاوه بر پیگیری مساله از طریق دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اقدامات و پیگیری از طریق استاندار نیز صورت گرفته است.

تخت‌های ICU  تکمیل شد/افزایش 6 برابری مراجعه مبتلایان به بیمارستان شهدای ایذه

امرالله اورکی رئیس بیمارستان شهدای ایذه نیز با اشاره به وضعیت نگران کننده کرونا در این شهرستان اظهار کرد: مراجعه این بیماران نسبت به هفته گذشته 6 برابر شده است که این یک زنگ خطر بسیار جدی برای شهروندان ایذ‌ه‌ای و برای رعایت بیشتر و بهتر پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به حساب می آید.

وی افزود: تنها دستگاه سی‌تی اسکن موجود در تنها بیمارستان شهرستان ایذه طبق استاندارد کاری باید روزانه 50 مورد کار را انجام دهد ولی به‌دلیل ازدحام جمعیت و افزایش بیماران مراجعه کننده روزانه شاهد 150 بار نمونه‌برداری و کار است که باعث ایجاد فشار بر دستگاه نیز می‌شود.

رئیس بیمارستان شهدای ایذه تاکید کرد: با توجه به حجم بسیار بالای مراجعات شهروندان جهت انجام کار سی‌تی اسکن و عدم توان پرسنل  مربوطه و دستگاه برای انجام کار همه آنها در یک روز، زمان مشخصی به عنوان نوبت به این بیماران اعلام می‌شود تا طبق آن به این مرکز مراجعه کنند ولی در این مورد نیز تحت فشار هستیم و انتظار می‌رود مراجعه کنندگان با توجه به این شرایط همکاری لازم را به عمل آورده و در زمان اعلامی به مرکز مراجعه کنند.

اورکی اضافه کرد: اگر یک فرد بیمار احساس نیاز شدید به انجام کار سی‌تی اسکن دارد به پزشک اورژانس بیمارستان مراجعه کند تا بر اساس تشخیص پزشک و اورژانسی بودن آن این کار در سریع‌ترین زمان انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماران دارای علائم باید هر چه سریع‌تر جهت انجام معاینه و امور درمانی به بیمارستان مراجعه کنند گفت: در تمام دنیا انجام بستری بیماران و درمان افرادی که نیازمند به داروهای خاص هستند در بیمارستان‌ها انجام می‌شود ولی متاسفانه در شهرستان ایذه شاهد وقوع پدیده خود درمانی بیماران پر خطر و همچنین بستری آنها توسط برخی از پزشکان زیر نظر خود در منزل هستیم که برخی از آنها پس از بحرانی شدن حال خود در پی عدم نتیجه گرفتن از درمان خانگی توسط این پزشکان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و در این مساله که پرسنل کادر درمان در بیمارستان هیچ تقصیری ندارند مورد سرزنش و فشار از سوی همراهان و بیماران مذکور قرار می‌گیرند!

اورکی بیان کرد: بیمارانی که جهت درمان کرونای خود به بیمارستان هشدای ایذه مراجعه می‌کنند توسط پزشک اورژانس مورد معایته قرار گرفته و بر اساس این تشخیص پزشک کار رسیدگی و تجویز داروی مورد نیاز برای آنها را انجام می‌دهد.

خود درمانی و بستری غیر اصولی در منزل ممنوع/بیمارستان مطمئن ترین مکان برای بستری است

وی تاکید کرد: تمام عواقب عدم توجه بیمارانی که اقدام به بستری خود در وضعیت خطرناک و بدحالی در منزل طبق نظر پزشک خصوصی و خارج از مجموعه بیمارستان می‌کنند بر عهده خودشان خواهد بود و این بیماران برای دریافت خدمات باید توسط پزشکان بیمارستان مورد درمان قرار گرفته و بنا بر تشخیص آنها در صورت نیاز به بستری و گرفتن دارویی خاص مورد مداوا قرار گیرند.

اورکی با بیان اینکه بیمارستان شهدای ایذه جهت تهیه داروی مورد نیاز خود با هیچ داروخانه‌ای قرارداد ندارد بیان کرد: تمام داروهای مورد نیاز و حساس جهت طی روال و مسیر درمان هر بیمار کرونایی در این بیمارستان موجود و با نرخ دولتی در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد و هیچ نیازی به تهیه این داروها در بیرون از بیمارستان و با قیمت‌های نجومی نیست.

رئیس بیمارستان شهدای ایذه افزود: هر چه هم که در حالت عادی برای خدمات به بیماران امکانات وجود داشته باشد در مقابل پیک کرونا و عدم رعایت پروتکل‌ها توسط شهروندان و بالا رفتن جمعیت و آمار مبتلایان این امکانات کم می‌آید و انتظار داریم شهروندان با زدن ماسک و عدم خروج غیر ضروری از منازل خود از شیوع و گسترش این بیماری پیشگیری کنند.

اورکی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای تسریع در رفع مشکلات و امکانات بیمارستان شهدای ایذه گفت: با پیگیری‌های ریاست دانشگاه علوم پشکی اهواز چهارمین دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان شهدای ایذه نیز تهیه و طی روزهای آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: بدون شک با ادامه سهل‌انگاری‌ها توسط برخی از شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم زدن ماسک، با ادامه این روند روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت زیرا تمام تخت‌های بخش ICU تکمیل و ظرفیت بخش‌ها نیز رو به تکمیل است.

انتهای پیام/72026/

منبع: فارس

کلیدواژه: بحران کرونا کرونا در ایذه ایذه اخبار کرونا بیمارستان شهدای ایذه سی تی اسکن ریه بیمار کرونایی اخبار ایذه بیمارستان شهدای ایذه بیمارستان مراجعه بیماران کرونایی رعایت پروتکل ها شهرستان ایذه مراجعه کنندگان ازدحام جمعیت دانشگاه علوم مراجعه کنند ویروس کرونا کمبود پزشک سی تی اسکن مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۸۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر

مردم روستای کالدشت بالا از توابع شهرستان دماوند استان تهران مدتهاست از کمبود امکانات رفاهی رنجیده خاطر هستند. جوی آب در این منطقه لایروبی و پاکسازی انجام نمی‌شود و اینکه برخی از مناطق این روستا فاقد جوی آب است همچنین روکش آسفالت فرسوده‌ای دارد. این مشکلات موجب گشت تا اهالی علت را جویا شوند و در پاسخ نبود بودجه کافی دریافت کردند.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم و تصاویر از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - تهران

بیشتر بخوانید:

کمبود امکانات رفاهی ساکنان خیابان مطهری رودهن را به دردسر انداخت + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • رنجش اهالی شهرک آ. اس. پ شهریار از کمبود امکانات رفاهی
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • سازمان تامین اجتماعی به حداقل تعهدات درمانی خود در خصوص بیمه شدگان در شوش و کرخه عمل کند