Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

نشریه نشنال جئوگرافی گزارش داد همزمان با بازگشت دوباره طالبان به عرصه قدرت سیاسی در افغانستان، موزه‌ها و نهادهای هنری از احتمال به خطر افتادن گنجینه غنی آثار باستانی این کشور، به شدت نگران هستند.

طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی مجسمه‌های بودا در بامیان را به علت آنچه «نشانه شرک و بت‌پرستی» می‌خواند، تخریب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش سراسیمه متولیان حفاظت از آثار باستانی افغانستان برای حفظ این گنجینه ملی با توجه به پیشروی برق‌آسای طالبان دیرهنگام آغاز شد. نور آقانور، رئیس موسسه باستان‌شناسی کابل، مانند دیگران از سرعت فتوحات طالبان شگفت‌زده شده است.

حدود ۸۰۰هزار شی باستانی در موزه ملی افغانستان نگهداری می‌شود. محمد فهیم رحیمی، مدیر این موزه می‌گوید هم برای کارکنان و هم برای آثار تاریخی موزه جدا نگران هستیم. در حال حاضر برنامه‌ای برای خارج کردن اشیاء از موزه نداریم. مساله اینجا است که چگونه می‌توانیم جای امنی پیدا کنیم. واقعیت این است که هیچ راهی برای خروج و کارکنان و اشیاء از کشور نداریم.»

علاوه بر موزه ملی، موزه‌ها در هرات، قندهار، غزنی و بلخ همچنین سایت باستان‌شناسی مس‌عینک، یکی از غنی‌ترین مراکز تاریخی بودائیان در آسیای مرکزی هم در خطر هستند. سایت مس‌عینک در نزدیکی کابل مجموعه‌ پرشماری از بناهای بودایی، مجسمه‌ها و بیش از ۱۰هزار اثر فرهنگی را در خود جای داده است.

نمایندگی باستان‌شناسی فرانسه برنامه‌ای را برای انتقال بسیاری از آثار تاریخی به پاریس برای برگزاری یک نمایشگاه دارد. فیلیپ مارکی، مدیر این گروه هم نسبت به ناتوانی نجات آثار و کارکنان مشغول در سایت‌های باستان‌شناسی ابراز نگرانی می‌کند.

طالبان در دوره فتوحات اخیر تاکنون صدمه‌ای به آثار باستانی نزده‌اند. در ماه فوریه، رهبران این گروه به اعضای خود دستور عدم تخریب و حتی حفاظت از آثار تاریخی و سایت‌های باستان‌شناسی را دادند و خرید و فروش عتیقه را برای آنان ممنوع کردند.

نشنال جئوگرافی می‌گوید به کارکنان رده پایین موزه ملی و موسسه باستان‌شناسی افغانستان وعده داده شده که جایگاهشان محفوظ خواهد ماند.

نخستین نشست خبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با وعده مدارا و انعطاف در برابر تمام شهروندان، البته ضمن رعایت دستورات شرع همراه بود. باید دید که آیا اسلام و شریعت طالبانِ تازه به قدرت رسیده، ۲۰ سال پس از تخریب مجسمه‌های بودا، اجازه ادامه وجود به آثار باستانی را خواهد داد یا دفینه‌ها و زیرخاکی‌ها و بناهای گذشتگان بار دیگر نشان شرک و بت پرستی به شمار خواهد رفت.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: طالبان آثار تاریخی افغانستان آثار باستانی باستان شناسی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها «گسترش زبان دیداری در عصر اینترنت» ترجمه دکتر «مریم تفرجی‌یگانه»، به همت انتشارات دانشگاه ایلام منتشر شده است.
نشانه شناسی شکلک‌ها نوشته «مرکل دنسی» است که با ترجمه خانم مریم تفرجی یگانه عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام ترجمه شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: نوشتن به معنای اشتراک گذاری بخشی از وضعیت بشری در خصوص خواستن و به اشتراک‌گذاری چیز‌ها است.
 فرهنگ لغت پائولو (۱۹۴۷) سال آکسفورد تنها رویداد سال ۲۰۱۵ میلادی نبود که اهمیت اجتماعی و ارتباطی رو به رشد شکلک‌ها را استخراج کرد.
موسیقی دانان، هنرمندان، سیاستمداران و تبلیغ کنندگان در میان بسیاری دیگر در توئیت‌ها در وب سایت‌ها و در سایت حوزه‌های دیجیتال شروع به استفاده از آن‌ها کردند. حتی هنرمندان مشهور حوزه موسیقی مانند: «سرپاول مک کارتنی از بیت لس» با استفاده از اسکایپ برای ایجاد ۱۰ شکلک شاد و سرزنده با نام شکلک‌های عاشقانه در برنامه جدیدش استفاده کرد.
اسکایپ قبلاً به معرفی شکلک‌های زنده سفارشی پرداخته بود که به داخل هر چیزی از تصاویر استودیو‌های بزرگ سینمایی تا آن پادشاهی‌های سمبلیک با سنت‌های ایتالیایی ضربه بزنید این کار برای اسکایپ غیر معمولی و عجیب نیست. برای جامعه مدرن، نوعی ضرورت به نظر می‌رسد که قادر باشد شکلک‌ها را به گونه‌ای با هم ادغام کند که بتواند یک سبک تازه و نوین از نوشتار و برقراری ارتباط را ایجاد کند و این ضرورت محدود به افراد شاخص در جهان دیجیتال نیست؛ بلکه می‌تواند به هر کسی از پاول مک کارتنی تا هیلاری کلینتون ارتباط پیدا کند. شکلک‌های سیاستمداران آمریکایی برای کاربران گوشی‌های آیفون و اندروید ساخته شد و موسوم به هیل موجی بودند.

اشاعه و گسترش شکلک‌ها چندین سؤال اساسی در خصوص چگونگی برقراری ارتباط و به ویژه دلایل برقراری ارتباط را به شیوه کمدی مطرح می‌کند.
 قبل از هر گونه تلاش برای بررسی این پرسش لازم است به عقب برگردیم و نگاهی به نوع و نقش سیستم‌های نگارشی و نوشتاری و چگونگی تکامل آن‌ها در زندگی بشر بیندازیم.
 این مباحث تاریخی که به من اجازه ایجاد چهارچوبی نظری می‌دهد که لازمه بحث در مورد پدیده شکلک‌ها از نظر نشانه شناسی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد