Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌های کشور کمک به تولید و رشد اقتصادی است.

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت زمینه مناسبی را برای بهبود همکاری‌ها و و تعامل ایشان با امور اجرایی کشور فراهم میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در طی فرصت مطالعاتی، عضوهیئت علمی در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی شامل بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی حضور مییابد. بر اساس آئین نامه این طرح، اساتید با موافقت دانشگاه میتوانند بین ۳ تا ۶ ماه به واحد‌های اقتصادی و صنعتی مأمور شده و در جهت کمک و بهبود کیفی و عملیاتی واحد‌های فوق همکاری کنند.

سیف تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، رفع نیاز‌ها و چالش‌های اساسی کشور و کمک به تولید و رشد اقتصادی است، انتظار میرود که دانشگاهیان و مراکز علمی به این رسالت بیشتر توجه کرده و اقدامات مناسبی به عمل آورند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت‌ها و روش‌های مختلفی در دانشگاه‌ها وجود دارند که میتوان از آن‌ها در جهت اجرای طرح‌های مزیت استانی بهرهمند شد. بر این اساس لازم است دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر اساس شرایط و توانمندی‌های خود نقش خود را در این راستا تعریف کرده و اقدامات لازم و مناسب را صورت دهند.

او در ادامه گفت: نقش پژوهش و فناوری در توسعه جوامع هر روز بیشتر میشود و با توجه به نقش آفرینی دانشگاه‌ها و صنایع در این موضوع، لزوم ارتباط آن‌ها با صنایع و دستگاه‌های اجرایی در سال‌های اخیر بیش از پیش پر رنگ شده است. رفع نیاز‌ها و مشکلات صنایع داخلی و بی نیاز کردن آن‌ها از وابستگی‌های خارجی رسالت دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاکید کرد: در این مسیر اهمیت مستندسازی و معرفی دستاورد‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بیش از پیش به چشم می‌آید؛ لذا دفتر ارتباط با جامعه و صنعت هر ساله اقدام به شناسایی و تدوین قرارداد‌های برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کرده است و مجموعه طرح‌ها و دستاورد‌های حاصله را منتشر می‌کند. در سال جاری با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته نزدیک به ۱۲۰ طرح از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمع آوری شده است.

سیف بیان کرد: طی دهه‌های اخیر روند تحول و پیشرفت در ساختار و فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بسیار قابل توجه بوده است. در راستای تشویق و حمایت از فعالیت اثربخش اعضای هیات علمی، در سال ۱۳۹۹ نسبت به شناسایی و معرفی اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت از طریق دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام شده است که از میان برگزیدگان فوق، تعدادی به عنوان "دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت" معرفی شدند.

سیف اضافه کرد: در همین راستا کتابی تحت عنوان اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت به چاپ رسیده است که سوابق و دستاورد‌های مهم این اعضای هیئت علمی در آن تشریح شده است. امید است با همت این عزیزان مسیر همکاری‌های اثربخش دانشگاه‌ها هر روز گستردهتر گردد. شاخص‌های شناسایی اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت شامل مواردی مانند مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های ملی و منطق‌های اجرای قرارداد‌های پژوهشی تقاضا محور، ارائه دستاورد‌های مهم و موثر در رفع مشکالت کشور، همکاری با نهاد‌ها و صنایع کشور برای بهبود بهرهوری و کارآیی، نقش آفرینی موثر در ایجاد و فعالیت شبکه‌های علمی و تشکل‌های تخصصی اثرگذار در امور اجتماعی، اقتصادی و صنعتی است.

باشگاه خبرنگراان جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برتر در همکاری با جامعه و صنعت دانشگاه ها و مراکز اعضای هیئت علمی مراکز علمی پژوهشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۹۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه

محمد محمدنژاد هیئت‌علمی مهندسی صنایع دانشگاه رازی ضمن اشاره به لزوم ترسیم یک نقشه راه برای صنعت کرمانشاه، گفت : در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله)، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اقدام به اجرای طرح تحقیقاتی «تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه» با انعقاد قرارداد با دانشگاه رازی نموده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این طرح از محل تجمیع اعتبارات یک درصد استانی است، افزود: با طی مراحل تصویب عنوان موضوع در کمیته علمی، فراخوان، انتخاب مجری، تصویب عنوان موضوع در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور به انجام رسید.

عضو هیئت‌علمی مهندسی صنایع دانشگاه رازی تصریح کرد: این اولین فعالیت علمی هست که در یک زمینه، مسیر رفتن از وضعیت کنونی به مقصد را ازطریق نقشه راه میسر می‌کند.

وی ادامه داد: فرایند تهیه این نقشه شامل سازمان‌دهی فرایند برنامه‌ریزی وتحلیل محیطی، شناخت و تحلیل مسائل راهبردی، تدوین مؤلفه‌های جهت‌ساز تعیین منظرها راهبرد‌های اصلی اهداف راهبردی، تعریف شاخص‌ها ارتباط علی و معلولی ابتکارات راهبردی، برنامه‌ریزی بر مبنای مفروضات (تدوین ماتریس پروژه و انجام برنامه‌ریزی بر مبنای مفروضات)، تدوین و ترسیم نقشه راه (مصاحبه ونظرسنجی از خبرگان) و تدوین برنامه عملیاتی صنعت استان کرمانشاه هست .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان
  • چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان