Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا گفت: گرانی نهاده ها موجب می شود برنجکار برای تولید برنج نیاز به پول دلالان داشته باشد.

احمد پادیاب در گفت و گو با ایسنا گفت: برنجکاران صومعه سرایی در حال برداشت محصول از شالیزارها هستند و تاکنون بیش از نیمی از اراضی برداشت ساقه های طلایی برنج انجام شده است.

وی افزود: کاهش قیمت تمام شده تولید برنج یکی ار اهداف مهم جهاد کشاورزی است و تولید مکانیزه برنج در تحقق این امر تاثیر زیادی دارد و امسال برداشت برنج در ۹۰ درصد از شالیزارهای صومعه سرا به صورت مکانیزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پادیاب خاطر نشان کرد: اگر چه امسال هم چند روزی بارش باران داشتیم و برخی مزارع برنج دچار ورس یا خوابیدگی ساقه ها شد اما این امر خسارت چندانی وارد نکرد و فقط هزینه های برداشت محصول را افزایش داد.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان صومعه سرایی که برنج خود را برداشت کرده اند مزارعشان را برای پرورش راتون آماده می کنند، ادامه داد: سال گذشته در هفت و نیم هزار هکتار از شالیزارها راتون پرورش داده شد و امسال پیش بینی شود در ۹ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان راتون پرورش یابد.

وی گفت: راتون علاوه بر افزایش تولید برنج شهرستان موجب ارتقای درآمد برنجکاران نیز می شود زیرا به دلیل اینکه برنجی سالم تر و با کیفیت تر از برنج اولیه است، گرانتر هم به فروش می رسد و از بازار پسندی بالائی برخوردار است.

پادیاب با اشاره به اینکه اغلب ارقام کشت شده در صومعه سرا از نوع هاشمی و علی کاظمی است، اظهار کرد: برداشت این ارقام بومی تا اواخر مردادماه سالجاری به اتمام می رسد و ارقام پرمحصول نیز تا ده شهریور برداشتشان طول خواهد کشید زیرا دیر رس تر هستند و دوره رشدشان طولانی تر است.

وی گفت: کشاورزان شلتوک را قبل از تبدیل کردن به واسطه ها می فروشند چون برخی از آنها توان پرداخت هزینه های تبدیل را ندارند به خصوص امسال که قیمت نهاده ها گران شد و کشاورزان برای تامین کود و علف کش و ِ... از دلالان پول قرض گرفتند و هم اکنون باید قرضشان را با دادن بخشی از محصول پرداخت کنند و به این ترتیب هر چقدر نهاده ها گران تر شود بر تعداد واسطه ها در زنجیره برنج افزوده می شود این در حالیست که با اختصاص وام های کم بهره به برنجکار می توان دست دلالان را کوتاه کرد و سود حاصل از فروش برنج را نیز در جیب برنجکار برد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تولید برنج صومعه سرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال

مسیح کشاورز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ و سال گذشته قیمت هرکیلو برنج ایرانی به ۱۵۰ هزارتومان رسید که براین اساس تفاهم نامه ای میان انجمن  و استانداران گیلان و مازندران منعقدشد که با حذف واسطه ها و دلالان، برنج به طور مستقیم خریداری می شود که براین اساس قیمت هرکیلو برنج هاشمی به ۸۰ هزارتومان و ارقام پرمحصول کمتر از این نرخ رسید که همین امر منجر به رونق بازار شد.

به گفته او، سال گذشته با وجود رونق بازار برنج ایرانی، معاون اول رئیس جمهور بعد از دوره ممنوعیت دستور دادند که ثبت سفارش برنج در راستای حمایت از تولید داخل انجام نشود که براین اساس در ۲ ماهه پایانی سال گذشته ثبت سفارش بسته شد.

کشاورز ادامه داد: رونق تولید داخل منجر به عرضه برنج ایرانی در بازار شد به طوریکه دیگر محصولی در انبارها باقی نماند و از طرفی برای ۲ماهه ابتدای امسال تنها ۱۳۰ هزارتن برنج برای واردات ثبت سفارش شده که در نهایت کمبود عرضه منجر به نوسان قیمت در بازار شده است که استمرار این روند، بازار برنج در سال جدید هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایرانی قیمت کنونی هرکیلو برنج هاشمی را ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، برنج پرمحصول بر پایه ۸۰ هزارتومان و ارقام برنج هندی و پاکستانی در محدوده ارقام پرمحصول اعلام کرد.

او گفت: با توجه به آنکه حداکثر تولید برنج ایرانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن خواهد بود، از این رو برای رسیدن بازار به ثبات انتظار می رود تا قبل از دوره ممنوعیت ۸۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن برنج وارد کشور شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • برداشت جو قصیل در قم
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین