Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - عزاداران حسینی در استان فارس با لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب مراسمات خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، صدای سنج و طبل؛ بوی اسفند و زنجیرهایی که یک دست بالا می‌آید و بر شانه‌های عزاداران فرو می‌نشیند، نوای یاحسین پیر و جوان و دست‌های کوچک و بزرگ که بر سینه می‌نشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اشکی که چشم را تر می‌کند و بغضی که می‌شکند همه و همه یک چیز را فریاد می‌زند که تا دنیا دنیاست حرارت عشق حسین در دل‌ها جاری است. 

مگر می‌شود محرم باشد و کوچه‌های شهر به عشقت مولاجان سیاه پوش نشود، چه می‌گویم؟! کوچه‌های شهر که هیچ که کل کائنات در عزای تو تا ابد گریان است. 
برخی شکل و شمایل موجه دارند و برخی نیز با چهره‌ای و سبک پوششی متفاوت که شاید در روزهای عادی آن را عجیب بدانیم اما در دریای محبت شما همه یکسانند؛ همه یک مدال افتخار بر سینه دارند و آن عزادار و سینه‌زن حسین بودن است. 

همه اینها آمده‌اند که فقط یک چیز را بگویند که هیچ چیز در این دنیا مانع عزاداریشان نیست‌. آمده‌اند که بگویند همانطور که سال‌ها بدون ماسک زنجیر زده‌اند امسال با رعایت فاصله و ماسک عزاداری می‌کنند اما اجازه نمی.دهند که سوءاستفاده‌ای از هیئات به نام شما بشود. 

آمده‌اند که بگویند اگر عاشورا نبودند تا شما را یاری کنند اما امروز با لبیک به فرمایش رهبرشان یاریگر مجلس عزای شما هستند و اجازه نمی‌دهند که این چراغ خاموش شود چراکه نور حسین خاموش شدنی نیست.

پیشگامی هیئت‌های مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

در همین راستا آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) از بزرگترین قربات الهی است که منجر به قربت و نزدیکی انسان با خدا می‌شود، اظهار داشت: این یکی دو سالی که کرونا آمده اجتماع برای عزاداری به شکل سنتی با بک مشکل مواجه شده که همه مردم این مسئله را می‌دانند. 

به گفته وی نگاه مراجع معظم تقلید و در راس همه مقام معظم رهبری این بوده که مردم دستورات بهداشتی را رعایت کنند چون دستور اسلام نیز همین است که حفظ جان و سلامت مردم در جامعه باید در اولویت قرار گیرد. 

امام جمعه شیراز گفت: تجربه سال گذشته به ما نشان داد که اگر چهارچوب‌ها و پروتکل‌ها درست مراعات شود امکان گرفتن مجلس برای امام حسین(ع) هم در یک جمعیت محدودتری شدنی است و از این جهت می‌شود بین این دو مقوله را با چهارچوب‌هایی که از سمت مسئولان بهداشتی و درمانی کشور مطرح شده، جمع کرد. 

آیت‌الله دژکام افزود: به واسطه این موج جدید و نگرانی مقام معظم رهبری برای جان مردم سبب شد باز هم تذکر دهند که همه هیئات این مراعات‌ها را داشته باشند و مردم سربلند ما و هیئت‌های عزاداری امام حسین(ع) هم در این جهت پیشگام بودند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس معتقد است که سال گذشته هم صحنه‌های بسیار زیبایی از مراعات و مراقبت برای پیشگیری از بیماری داشتیم و امید است که امسال طبق دستور مقام معظم رهبری این صحنه‌ها را بیشتر شاهد باشیم‌ و نتیجه مناسبی از این جهت بگیریم. 

مجموعه هیئات مذهبی خود را از مردم جدا نمی‌دانند

رضا محمدیان، رئیس شورای هیئات مذهبی در استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم از همراهی هیئات مذهبی استان فارس با مجموعه بهداشت و درمان سخن گفت. به گفته وی امسال محرم با وضعیت قرمز کرونایی همزمان و سبب شد که تغییراتی در اجرای شعائر حسینی ایجاد شود.

به گفته وی مجموعه هیئات مذهبی از ابتدا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان فارس مراسمات خود را در فضای روباز، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و در مدت زمان محدود برگزار کردند. 

آنگونه که محمدیان می‌گوید: در روزهای اول تا ششم محرم دسته‌روی در محلات و برگزاری مراسم در فضاهای بسته با شرط ارتفاع 6 متر هم مجاز بود ولی به دلیل شرایط حاد کشور و مصوبه جدید، مجموعه هیئات مذهبی استان فارس با توجه به فرمایش رهبری مبنی بر همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا هم دسته‌روی و هم عزاداری در فضاهای مسقف را تعطیل کردند. 

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس از همراهی همه دستگاه‌ها برای برپایی مجلس عزای امام حسین (ع) سخن گفت به این شکل که شهرداری و آموزش و پرورش که فضاهای روبازشان را در اختیار هیئات قرار دادند و نیروهای انتظامی و بسیج هم امنیت و نظم مراسمات را بر عهده داشتند. 

وی که معتقد است مجموعه هیئات مذهبی خود را از مردم جدا نمی‌دانند و در واقع همان مردم هستند که هیئات را تشکیل می‌دهند از اولویت بودن تامین سلامت مردم برای هیئات سخن می‌گوید و چنین بیان می‌کند که در این 2 سال شیوع کرونا هیچ گزارشی مبنی بر همه‌گیری کرونا به واسطه برگزاری مجلس اهل بیت نداشتیم که مایه افتخار است.  

لبیک سپاه حضرت ابوالفضل(ع) به فرمان رهبر انقلاب /آمادگی سپاه لرستان برای توسعه واکسیناسیون در محلاتطنین ندای لبیک یا حسین(ع)، لبیک یا اباالفضل(ع) از دیار حسینیان اردبیلی به روایت تصویر‌لبیک سپاه امام رضا (ع) به فرمان رهبر انقلاب / بسیج جامعه پزشکی روند واکسیناسیون را در حاشیه شهر مشهد سرعت داد + فیلم

محمدیان با بیان اینکه سال گذشته مجموع هیئات مذهبی استان فارس به جهت رعایت نظم و پروتکل‌ها در کشور جز بهترین‌ها بودند، تاکید کرد که البته ممکن است مجالسی نیز به صورت محدود پروتکل‌ها را رعایت نکنند که بازرسان شورای هیئات مذهبی در هر شهرستان به آنها مراجعه می‌کند و تذکر داده می‌شود حتی اگر لازم باشد برخورد ثانویه هم انجام می‌شود ولی در مجموع رعایت پروتکل‌ها و نظم و قوانین در کشور جزء بهترین‌ها است. 

سلامت مردم اولویت نخست حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) 

در این میان حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) چون نگینی در شهر شیراز محور همه برنامه‌های مذهبی است و این بار نیز در صف مقدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزای سیدالشهدا است. حجت‌الاسلام احمد سلامی، معاون فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر در این باره در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: سنوات گذشته که بیماری کرونا نبود برنامه‌های متعددی را در فضای آستان با حضور عاشقان داشتیم اما 2 سال است که با توجه به مباحث و پروتکل‌های بهداشتی سعی کردیم که برنامه‌ها را محدود کنیم چون امنیت و سلامت زائران و مجاوران برای ما اولویت اول است. 

به گفته وی همه برنامه‌های حرم در فضای باز و زمان محدود برگزار می‌شود به این شکل که بلافاصله بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به صورت محدود نیم ساعت سخنرانی و نیم ساعت عزاداری برگزار می‌شود تا مردم قبل از ساعت منع تردد نیز بتوانند به منازل خود برسند. 

سلامی در ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر می‌افزاید: قالیچه‌هایی که در فضای باز حرم پهن شده 6 متری است که هر قالیچه 4 نفر می‌توانند بنشینند که هر فرد تقریبا با فاصله 1.5 متر  با دیگری می‌نشیند و این سبب می‌شود که فاصله اجتماعی مورد توقع مسئولان بهداشتی نیز برآورده شود. 

به گفته معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی هیچ زائری بدون ماسک نمی‌تواند وارد شود اگر کسی ماسک نداشت آستان مقدس ماسک در اختیارش قرار می‌دهد 
و گیت‌های ورودی مجهز به دستگاه‌های ضدعفونی هستند. همچنین اطراف حرم و ضریح هم بسته است و زائران اجازه ورود به قسمت ضریح ندارند تا با رعایت این مسائل این محرم الحرام هم عزای امام حسین برپا شود و هم دستورالعمل‌ها رعایت شود.

در این میان اما حساب مردم از همه جداست، آنان که همیشه نشان دادند گوش به فرمان هستند تا رهبرشان یک اشاره کند تا آنها به سر بدوند. این بار نیز مردم فرمایش رهبری را روی چشمانشان گذاشتند و مراسمات خود را محدود کردند. 

نمونه این امر هیئت بنی هاشم شیراز است که سابقه 70  ساله در عزاداری دارد. پیر و پیشکسوت این هیئت در گفت‌وگو با تسنیم چنین می‌گوید: 50 سال است که نذری می‌دهیم از شبی 250 کیلو پخت شروع شده تا به 2 تن برنج رسیده اما به دلیل کرونا و اطاعت امر از صحبت‌های حضرت آقا، کارت چاپ کردیم و نذری را به شکل خشکه به مردم می‌دهیم. 

این است رسم عاشقی که مردمان استان فارس و شهر شیراز حق آن را به خوبی ادا کردند و نسل به نسل رسم عاشقی کردن و در رکاب ولی فقیه زمان بودن را به فرزندان خود می‌آموزند. 

انتهای پیام/424/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی هیئات مذهبی استان فارس مجموعه هیئات مذهبی گفت وگو با تسنیم رعایت پروتکل ها استان فارس سلامت مردم برنامه ها امام حسین حرم مطهر حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۹۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • تضمین سلامت و رضایتمندی مردم«معمولان» در حوزه آرد و نان
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • ۲ ژنرال صهیونیست: حمله به رفح خطرناک‌تر از تمام عملیات‌های ارتش در نوار غزه است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی