Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک مصاحبه با تاکید بر اینکه واشنگتن به ارتش افغانستان برای جنگ با طالبان رشوه می‌داد، اعلام کرد که جو بایدن در افغانستان بزرگ‌ترین شرمساری تاریخ آمریکا را رقم زد.

خبرگزاری میزان - دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا که پیشتر با تاختن به مواضع جو بایدن در قبال افغانستان خواستار استعفای او از ریاست جمهوری شده بود، در مصاحبه با «شان هنیتی»، مجری فاکس نیوز گفت «کشور ما هرگز اینقدر تحقیر نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


به گزارش «نیویورک پست»، شان هانیتی در ابتدای این مصاحبه به ترامپ گفت «منابع و افراد مختلف به من گفتند که شما شخصا به طالبان در مذاکرات هشدار‌هایی دادید؛ حالا جو بایدن در تلاش است که شما را مقصر جلوه بدهد.»


ترامپ گفت «اکنون یک دوره وحشتناک برای کشورمان است. من فکر نمی‌کنم در تمام سالیان طولانی کشور ما تا این تحقیر شده باشد. نمی‌دانم اسم آن را شکست نظامی بگذاریم یا شکست روانی، اما تا کنون چیزی شبیه به آنچه اینجا اتفاق افتاده است، حادث نشده بود. شما می‌توانید به زمان جیمی کارتر و گروگان‌های تسخیر سفارت آمریکا در ایران برگردید که همه ما آن را مایه شرمساری بزرگ می‌دانستیم و ما را رونالد ریگان از آن ماجرا بیرون آورد. اما این موضوع بسیار بدتر است. شما وضعیتی را می‌بینید که هزاران هزار نفر از آمریکایی‌ها و دیگر اتباع کشور‌ها واقعا در افغانستان گیر افتاده‌اند. وضعیتی به گونه‌ای است که من نمی‌توانستم باور کنم چینن اتفاقی در حال رخ دادن است. ما شاهد تحقیرآمیزترین دوره تاریخ آمریکا هستیم.»


رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس به توافق دولت خودش با طالبان برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره و از عملکرد دولتش تمجید کرد.


او گفت «ما کار زیادی روی توافق با طالبان انجام دادیم و مایک پامپئو و بسیاری دیگر از افراد کار شبانه روزی روی این موضوع کردند و با طالبان دیدار کردند؛ البته که شما باید با طالبان دیدار بکنید، چرا که آن‌ها کسانی هستند که شما باید با آن‌ها مذاکره کنید. من چند بار با رئیس هیات طالبان گفتگو کردم؛ ما گفتگوی محکمی داشتیم.»


ترامپ افزود «من از طالبان خواستم که با دولت افغانستان توافق کنند، اما من هرگز اعتمادی به اشرف غنی نداشتم و این را علنا و در خفا گفته بودم. به نظر من او واقعا شخص فاسدی بود.»

بیشتر بخوانید: بیانیه شورای امنیت در پایان نشست اضطراری درباره افغانستان اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا؛ واشنگتن با افغانستان چه کرد؟

ترامپ گفت «من هیچ وقت او را دوست نداشتم، اما به نظر من، خبر فرارش با پول نقد که برخی گزارش‌ها گفته بودند، که نمی‌دانم این گزارش‌ها درست است یا نه، به گمان من درست است. البته اشرف غنی یکی از مشکلات ما در افغانستان بود.»


رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه بار دیگر انتقاد‌های تند خود از جورج بوش پسر به دلیل وارد کردن این کشور به جنگ در افغانستان و عراق را تکرار کرد.


ترامپ گفت «ما دارای بزرگ‌ترین ارتش جهان هستیم، اما با اتفاق‌هایی که افتاده، داریم وجهه بدی به آن می‌دهیم. ما این منطقه وحشتناک را تسخیر، جایی که ما اصلا نباید در آنجا دخالت می‌کردیم و این تصمیمی وحشتناک بود که وارد خاورمیانه شویم. می‌‎دانم که خانواده بوش از حرف من خوشحال نمی‌شوند، اما به اعتقاد من، وقتی تصمیم گرفتیم وارد خاورمیانه شویم، این بدترین تصمیم تاریخ کشور ما بوده و مشخص شد که آنجا باتلاق بوده است و خاورمیانه را نابود کرد. وضعیت خاورمیانه در قیاس با ۲۰ یا ۲۱ سال قبل بسیار بدتر شده است. این تصمیمی بسیار بسیار بد بوده است و برای ما تریلیون‌ها دلار هزینه داشته است. وقتی به هر ۲ طرف نگاه کنید، این جنگ باعث از دست رفتن میلیون‌ها میلیون جان شده است و وضعیت خاورمیانه تفاوتی با قبل نکرد بلکه بسیار بدتر شد.»


او با دفاع از برنامه دولت سابق آمریکا برای خروج از افغانستان مدعی شد «قرار بود اول غیرنظامیان آمریکایی خارج شوند و آخر از همه ارتش؛ البته من در نظر داشتم همه تجهیزات نظامی مان را از افغانستان بیرون ببرم. ما میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی شامل بالگرد‌های جدید بلک هاوک در افغانستان داریم که اکنون روسیه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد و همچنین چین و دیگران. ما تانک‌های مدل‌های جدید و همه دیگر انواع تجهیزات و مهمات از قبیل موشک داریم. من می‌خواستم همه این‌ها را خارج کنم، چون می‌دانستم ارتش افغانستان نخواهند جنگید.»


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا افغانستان دونالد ترامپ

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا آمریکا افغانستان دونالد ترامپ سابق آمریکا رئیس جمهور ترامپ گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • طوفان و گردباد در اوکلاهمای آمریکا/ 3 کشته و 30 زخمی / ده‌ها خانه نابود شدند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد