Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میان آثار تولید شده درباره واقعه کربلا قطعا «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری یکی از نمونه‌های درخشان و ماندگار است.

خبرگزاری میزان - «مختار نامه»، سریالی ۴۰ قسمتی به کارگردانی داوود میرباقری است که در سال ۱۳۸۹ از شبکه یک سیما پخش شد. تولید این سریال از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و همانند دیگر ساخته‌های میرباقری زمان طولانی صرف فیلمبرداری و تولید آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوود میرباقری، حسن میرباقری و محمد بیرانوند از نویسندگان این سریال تاریخی هستند.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید

موقعیت خاص و ماندگار محرم در سال ۶۱ هجری قمری، هنرمندان بسیاری را در جامعه امروزی بر آن داشته است تا نمایش نامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را با مضمون حوادث عاشورا و زندگی «امام حسین (ع)» مکتوب و تولید کنند. سریال «مختارنامه» از سیر زخمی شدن امام حسن (ع) تا قیام مختار را به نمایش می‌کشد. آغاز این سریال از زخمی شدن امام حسن (ع) شروع می‌شود سپس با حکومت یزید و قیام امام حسین (ع) قسمت‌های این سریال ادامه می‌یابد. در آخر با شهادت امام حسین (ع) و فرا رسیدن واقعه عاشورا، مختار قصد می‌کند که به خونخواهی امام حسین (ع) و شهدای کربلا برآید.

داوود میرباقری درباره تصمیمش برای ساخت «مختارنامه» توضیح داده است: پس از ساخت فیلم «امام علی (ع)» با همه خاطرات شیرین و فرجام غم انگیزش، شیفته جست‌وجوی سلمان، صحابی کبار و ایرانی تبار «حضرت محمد (ص)» شدم. قریب ده سال با او سفر کردیم و به جست‌وجوی حقیقت پرداختیم. رفتیم و رفتیم و رفتیم و با عشق سلمان به حضرت علی (ع) آرام شدیم… این ده سال بی‌شباهت به دو ماراتن نبود. در واپسین لحظاتی که فکر می‌کردم با سلمان فارسی به انتهای راه نزدیک شده‌ام، ناگهان دونده‌ای ظاهر شد و، چون باد خود را به خط پایان رساند، خوب که نگاه کردم دیدم مختار است؛ مختار ثقفی. مختار جایی خود را نشانم داد که نتوانستم نبینمش. جلو رفتم و سعی کردم او و قیامش را بشناسم؛ لذا با او به تاریخ سفر کردیم. دوشادوش او جنگیدیم. جنگی که اکنون نیز ادامه دارد.

میرباقری درباره سختی‌های ساخت این سریال گفته است: من واقعا در «مختارنامه» تمام تلاشم را کرده‌ام کاری را عرضه کنم که در شأن و نشان‌دهنده اقتدار نظام فرهنگی جمهوری اسلامی باشد. امیدوارم این اتفاق بیفتد. به هر حال روز و شب دعای من این است که این زحمات بالاخره به شکل درستش منعکس بشود و به سرانجام برسد. بدون مبالغه هم عرض می‌کنم، اگر تا به حال، مجموعه کار‌های من که بخشی از آن را اینجا مشاهده کردید و خیلی‌هایش را هم دیده‌اید، در یک طرف از کفه ترازو بگذاریم، «مختارنامه» طرف دیگر آن است. یعنی سعی کردم کاری بسیار متفاوت، با انگیزه‌های بسیار بالا، انجام دهم. شوخی نیست؛ چهار سال خود را قرنطینه کردن و آماده نگاه داشتن و از شوق نیفتادن، خود را آماده نگه‌داری تا بتوانی بعد از چهار سال، پلانی که امروز می‌گیری با همان قوت و قدرت پلان‌هایی باشد که روز‌های اول کار گرفتی، دوستان سینمایی متوجه مقصودم در این زمینه می‌شوند…"

این سریال نزدیک به ۶۰۰ بازیگر دارد که نقش اصلی این سریال را فریبرز عرب‌نیا در نقش مختار به نمایش می‌گذارد. عرب‌نیا ۶ سال برای ایفای این نقش زمان گذاشت و به فیلم یا سریال دیگری نپرداخت. مهدی فخیم‌زاده، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، نسرین مقانلو، فریبا کوثری، رضا رویگری، محمد فیلی، ماه چهره خلیلی، ژاله علو، گوهر خیراندیش، حدیث فولادوند، الهام حمیدی، شهرام حقیقت دوست، آهو خردمند، ویشکا آسایش، داوود رشیدی، امین زندگانی، پرویز پورحسینی، جعفر دهقان، بهنوش طباطبایی، رز رضوی، محمدرضا شریفی نیا، انوشیروان ارجمند، حسن میرباقری، بهناز جعفری و شهره لرستانی از بازیگران سرشناس این سریال هستند.

بخش اعظمی از دکور‌های فیلمبرداری سریال مختارنامه در منطقه احمدآباد مستوفی در جنوب غربی تهران ساخته شده است و این دکور‌ها شامل ۳ شهر کوفه، مدائن و مکه است. عوامل این سریال برای ضبط سکانس‌هایی که به نخل و رودخانه نیاز بود، به مدت ۶ ماه به آبادان و روستا‌های اطراف آن نقل مکان کردند. سکانس‌های جنگی سریال مختارنامه نیز در شهرستان شاهرود و در حوالی جاده ابر فیلمبرداری شده است. ورامین و شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز از دیگر لوکیشن‌های این سریال محسوب می‌شوند.

مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» همزمان با فرا رسیدن ایام محرم از شبکه الکوثر و به زبان عربی، شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه آی‌فیلم در حال پخش است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تلویزیون صدا و سیما

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تلویزیون صدا و سیما داوود میرباقری امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۰۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را ۱۴۰۵ به پخش برسانیم

عصر چهارشنبه پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رئیس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، در ابتدا جبلی در کنار داود میرباقری (کارگردان) ، برمهانی (معاون سیما) و حسین طاهری (تهیه‌کننده) و گروه همراه به تماشای سکانس‌هایی از پروژه نشستند و بخش هایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد. در ادامه میرباقری و طاهری، رئیس سازمان صداوسیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارائه کردند.

انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشتند و مقابل دوربین رفتند.

سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند.

جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: ما در سازمان صداوسیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریان ساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساخت ها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش می رود.

وی ادامه داد: امسال یکی از سخت ترین سال‌های تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. می توانم بگویم امسال یک سال سرنوشت ساز است. لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیت ها و اختیاراتمان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامه ریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثال زدنی کار را پیش می برند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت کار را دنبال می کنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.

تلاش برای پخش در ۱۴۰۵
در ادامه میرباقری درباره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفته ایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانس ها مربوط به بودخشان (پدر سلمان)، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین می رود. 

وی در پاسخ به این سوال که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش می رویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاشمان می‌کنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم. 

اینجا یک دانشگاه عظیم است
حسین طاهری هم درباره تولید سریال گفت: سلمان فارسی یکی از مجموعه های بزرگ صداوسیماست که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسل های بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسل ها را برای صنعت فیلمسازی رشد می دهد.

وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دوره ای که مغفول مانده بود اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد. 

جبلی در انتها به تماشای راش هایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخش های مختلف این سریال  گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز
  • تلاش برای پخش سریال سلمان فارسی در سال ۱۴۰۵
  • میرباقری: فصل تولد «سلمان» را گرفته‌ایم و این روز‌ها کار ادامه دارد
  • بازیگران جدید سریال «سلمان فارسی» مشخص شدند
  • میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را ۱۴۰۵ به پخش برسانیم
  • «حشاشین» سریالی بر اساس تحریف تاریخ است
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم