Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@03:50:38 GMT

بارش های پاییزی با تاخیر آغاز می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۱۸۸۶

بارش های پاییزی با تاخیر آغاز می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود حقیقت، مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز در برخی نقاط استان‌های کرمان، بوشهر‌، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و جزایر واقع در شرق خلیج‌ فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در ارتفاعات استان های البرز افزود: روز جمعه در ارتفاعات مازندران و روز شنبه در ارتفاعات زاگرس مرکزی و مازندران همچنین ارتفاعات هرمزگان رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقیقت با اشاره به اینکه دمای هوا نسبت به هفته های قبل تا حدودی متعادل تر شده است، بیان کرد: گرچه در برخی مناطق ماندگاری هوای گرم همچنان وجود دارد، اما به طور کلی مشکل خاصی از لحاظ گرمایش در برخی مناطق نداریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: امسال به دلیل گرمای هوا ۱۰ شهریور برداشت پسته آغاز شود، در حالی که سنوات گذشته برداشت پسته های پیش رس در ۲۰ شهریور انجام می شد.

وی ادامه داد: در مناطق شمالی کشور همچون دشت مغان و قسمت های شمال شرق، گیلان، مازندران و گلستان که شلتوک برنج برداشت شده به دلیل احتمال رگبار بهاری شالیکاران در ساعات بعدازظهر، محصولات را به مکان های سرپوشیده انتقال دهند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به ماندگاری هوای گرم در راستای زاگرس، مدار آبیاری در مزارع چغندرقند، ذرت و سیب زمینی را تنظیم کنند و همواره برای جلوگیری از تنش خشکی از سولوپتاس استفاده کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر اجتناب کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم و جو بیان کرد: کشاورزان کاه و کلش برای چرای دام استفاده کنند و بگذارند به خاک بازگردانده شود.

وی نسبت به شیوع آفت مگس مدیترانه ای هشدار داد و گفت: مگس مدیترانه ای به عنوان یکی از آفات کلیدی خسارت جدی وارد می‌کند، از این رو کشاورزان اهالی یک روستا باید اقدام به مبارزه با این افت کنند؛ چرا که مبارزه توسط یک کشاورز تاثیری ندارد.

حقیقت با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، بیان کرد: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: بنابر مدل های اقلیمی، بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود و همچنان نسبت به دوره بلندمدت کمتر خواهد بود‌.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شالیکاران کشاورزان هوای گرم مگس مدیترانه ای خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بارش رحمت الهی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، بنا به اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان از امروز تا پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت با تشدید فعالیت سامانه بارشی شاهد رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ خواهیم بود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بیشترین حجم و شدت بارش‌ها در روز‌های پنجشنبه و جمعه در بخش‌های مرکزی، جنوبی و مناطق مرتفع شمالی، شمال‌شرقی و شرقی خواهد بود.

محمد سبزه زاری افزود: تا اوایل هفته آینده دما روند کاهشی دارد، بطوریکه روز جمعه نسبت به امروز بیش از ۱۰ درجه افت دما در اغلب مناطق استان تجربه خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • رگبار باران و بارش تگرگ در کرمان
  • ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه
  • پیش بینی هواشناسی کشور 13 و 14 اردیبهشت 1403 / بارش باران در این استان ها
  • هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی؛ احتمال خسارت به محصولات کشاورزی
  • هواشناسی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بارش باران در اغلب مناطق/ ورود سامانه بارشی جدید از دوشنبه
  • هواشناسی ایران| بارش باران در اغلب مناطق کشور / ورود سامانه بارشی جدید از دوشنبه
  • هشدار هواشناسی: بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی/ از کوهنوردی بپرهیزید
  • آغاز بارش‌های پراکنده در زنجان از فردا
  • ‌آغاز فعالیت سامانه بارشی از امشب در فارس‌/ مراقب آبگرفتگی معابر باشید
  • آغاز بارش رحمت الهی در خوزستان