منابع نهضت عاشورا
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۳۳۶۳
در بین رخدادهای تاریخ اسلام، واقعهای به گستردگی، نفوذ و ماندگاری عاشورا نمیتوان یافت. این واقعیت را درتکاپویی که همه ساله در سنت یادکرد حماسه عاشورا از سوی جمع کثیری از مسلمانان در کشورهای متعدد برپا میشود و با شور و ولولهای خاص همراه است میتوان مشاهده کرد. بیتردید یکی از دلایل آن، فصاحت عاشورا در نمایاندن چهره مظلومیت و ابعاد آن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عاشورا امتداد کعبه تا کربلاست که مرز نور و ظلمت وحق و باطل را با خطی از خون معین میکند و معرفتی فراتر از شهود عارفان، درک حکیمان، فهم فقیهان و دانش اندیشمندان را شکل میدهد تا فطرتهای حق جو و سالکان حق پو را با حقیقت بیزوال حکمت و معنویت شریعت محمدی (ص) آشنا سازد.
کربلا نیز صحنه طواف گلرخان عاشورایی در مدار حق و حقیقت است که حج خود را اینجا تمام میکنند و از این پایگاه به معراج میرسند.
عاشورا با همه اهمیت و عظمت، در منابع یکسان منعکس نشده و گزارشهای متفاوت از این رخداد حماسی ساحت نهضت عاشورائی ابا عبدالله الحسین (ع) را تحت تاثیر گرفته و کم و بیش آسیبهایی را متوجه اهداف آن نموده است. مقاتل یکی از خاستگاههای گزارش رخدادهای عاشوراست که بررسی آنها از منظر آسیب شناسی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
مقتل ابو مخنف
قدیمیترین منبع که بطور مفصل به حوادث روز عاشورا و ماجراهای قبل وبعد آن پرداخته، مقتل ابو مخنف است که متاسفانه در پستوهای تاریخ جا مانده و به دست ما نرسیده است. ابو مخنف به دلیل نزدیکی زمانی و مکانی به حادثه عاشورا، گزارشهایش از اهمیت و ارزش تاریخی بسیاری برخوردار میباشد. اما جز بخشهایی از آن که به انتخاب طبری در کتاب تاریخش آورده چیز بیشتری در دسترس نیست. بدیهی است مقتلی که به نام ابو مخنف انتشار یافته و در دسترس است و سرشار از مطالب سست و غیر صحیح میباشد، منسوب به وی بوده و مولف آن معلوم نیست. گمانهها این است که این مقثل در عصر صفوی و توسط فرد بیمایه و گمنامی نگاشته شده باشد. از اینرو عالمانی همچون محدث قمی اگر مطلبی را به نقل از ابو مخنف نقل کردهاند به تاریخ طبری استناد داده و مقتل موجود را تائید نکرده اند.
امالی شیخ صدوق
از جمله مقاتل متقدم که ماخذ منابع بعدی قرار گرفته، گزارش شیخ صدوق در مجلس نوزدهم، سیام و سی و یکم کتاب امالی (جمع املا) شیخ صدوق است. این مجموعه که در قرن چهارم تالیف شده املای ۹۷ مجلس عالم بزرگ جهان اسلام، محمد بن علی بن بابویه (۳۸۱-۳۰۶) به شاگردانش است. شیخ صدوق به دلیل آنکه در راس محدثان شیعی قرارداشته ومولف یکی از کتب اربعه شیعه –من لایحضره الفقیه - است، مود وثوق بسیاری از عالمان دین قرار دارد. بویژه آنکه وی سلسله اسناد خود را به امام صادق (ع) میرساند.
لکن در میان مورخان و محدثان، جمعی با وجود احترام به شخصیت علمی شیخ صدوق سلسله راویان وی در خصوص گزارشهای حادثه عاشورا ثقه ندانسته وصحت روایات آنان را شایان مطالعه و بررسی میدانند. یکی از سلسله راویانی که شیخ صدوق از آنان گزارشهای حادثه عاشورا را نقل کرده، حسن بن عثمان بن زیاد تستری است که مورد وثوق اندیشمندان شیعه نمیباشد و در منابع رجالی، به جعل حدیث و نسبت دادن احادیث دیگران به خود، متهم است. علاوه بر آن بررسیِ محتواییِ گزارشهای شیخ صدوق، اشکالات و کاستیهایی دارد که انتساب آنها را به امام صادق علیه السلام، دشوار میسازد.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: شیخ صدوق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکهسازی اولویت نهضت اجتماعی در کرمانشاه است
دریافت 261 MB کد خبر 6089380