Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:39:13 GMT

نگاهی به نرخ تورم در کشورهای اروپایی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۳۵۲۴

نگاهی به نرخ تورم در کشورهای اروپایی

تورم در سطح اتحادیه اروپا از محدوده هدفگذاری شده فاصله گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به جولای با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۲.۲ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۲.۵ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است.

در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در ۹ کشور کاهش و در ۱۶ کشور ازایش داشته است. همچنین دو کشور نیز هیچ افزایش تورمی را تجربه نکرده اند. 

انرژی با تورم ۱.۳۴ درصدی و خدمات با تورم ۰.۳۱ درصدی و تنباکو با تورم ۰.۳۵ درصدی پیشتاز گروه های مختلف بوده اند و کالاهای صنعتی نیز با تورم ۰.۱۷ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است. تورم بخش مواد غذایی و نوشیدنی نیز طی این مدت ۰.۲۵ درصد بوده است.

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به استونی با ۴.۹ درصد بوده است و پس از این کشور نیز لهستان با ۴.۱ درصد و لیتوانی با ۳.۷ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به مالت با ۰.۳ درصد بوده است و پس از این کشور، یونان با ۰.۷ درصد و ایتالیا با مثبت ۱.۰ درصد قرار دارند.

از طرف دیگر طی این مدت نرخ تورم در بلژیک ۱.۴ درصد، آلمان ۳.۱ درصد،  فرانسه ۱.۵ درصد و در اسپانیا ۲.۹ درصد اندازه گیری شده است. در بین کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز تورم نروژ طی این مدت ۲.۹ درصد و سوییس ۰.۵ درصد اندازه گیری شده است.  

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه  بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه یورو اتحاديه اروپا اتحادیه اروپا نرخ تورم منطقه یورو درصد بوده ۹ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت

در پی مذاکرات آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و نگرانی‌ها درباره تورم در آمریکا، قیمت‌های نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین گروه مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صیونیستی در قاهره و درنتیجه فروکش‌کردن نگرانی‌ها درباره ایجاد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، همچنین داده‌های مربوط به تورم در آمریکا و احتمال پایین‌نیامدن نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (دهم اردیبهشت‌) یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت  نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۹۸ سنت یا ۱.۰۹درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز دوشنبه با ۸۳ سنت یا ۰.۹۹درصد کاهش، ۸۳ دلار و ۲ سنت در هر بشکه معامله شد.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: افزایش تلاش‌ها برای میانجیگری به‌منظور برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، تنش‌های ژئوپلیتیک را کاهش داده و قیمت نفت را در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه پایین آورده است.

بازارها همچنین منتظر نتیجه بررسی سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم مه (چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت‌) اعلام شود.

داده‌های روز جمعه (هفتم اردیبهشت‌) نشان داد تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس ۲.۷درصد افزایش یافته است که از رقم هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد ۲درصدی تورم بیشتر است. کاهش نرخ تورم احتمال کاهش نرخ بهره را هم افزایش می‌داد؛ عاملی که محرک رشد اقتصادی و تقاضای نفت به‌ شمار می‌رود.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: تورم مداوم آمریکا نگرانی‌هایی را درباره تداوم بلندمدت رشد نرخ بهره بانکی ایجاد می‌کند که درنتیجه سبب افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار بر قیمت کالاها می‌شود.

افزون بر این، داده‌های رسمی روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌) نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این تازه‌ترین نشانه مبنی بر کاهش تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دیگر خبرها

  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • اروپایی‌ها چقدر برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند؟
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور