Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-02@02:53:11 GMT

چند ترفند برای جبران افت تحصیلی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۳۶۱۴

یک کارشناس علوم تربیتی گفت:افت تحصیلی و ضعف بنیه علمی در طی دوران آموزش مجازی موضوعی است که نظام آموزش کشور باید برای مرتفع کردن آن در زمان باقی مانده به سال تحصیلی جدید با اتکا به برنامه ریزی، در نظر گرفتن ساعاتی برای رفع اشکال دانش آموزان و همراهی اولیا برای آن چاره اندیشی کند. سیما میر طاهری کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با میزان در مورد افت تحصیلی به وجود آمده ناشی از آموزش مجازی در طی یک سال و نیم از وجود پاندمی کرونا گفت:در سال تحصیلی جدید زمان و انرژی زیادی از نظام آموزشی کشور باید صرف جبران افت تحصیلی دانش آموزان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: پس از ابلاغ دستورالعمل‌های آموزش مجازی و پلتفرم‌های شکل گرفته برای آن کادر آموزشی، معلمان دلسوز و فرهیخته در هرجای کشور برای کمک به موضوع آموزش دانش آموزان دور مانده از حضور در مدارس و مراکز آموزشی با تمام توان و تلاش شبانه روزی خود را وقف این مهم کردند.
وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که در همان آموزش حضوری و چهره به چهره نیز گا‌ها فرآیند آموزش با توجه به دلایل متعدد ساختاری، و ویژگی‌های روانی دانش آموان، مربیان و معلمان و دلایل دیگر به طور کامل محقق نمیشد. اما در شیوه آموزش مجازی به دلایلی، چون عدم ارتباط چهره به چهره، کسالت و دلزدگی دانش آموزان از شیوه‌های مجازی و عدم کنترل و نظارت بر فرآیند آموزش چالش‌های زیادی در حوزه یادگیری حکمفرما شد.
وی گفت: در آموزش مجازی کنترلی که باید و پایش مستمری که با آموزش حضوری ممکن بود محقق نشد، از این رو دانش آموزان با توجه به اینکه یک نوع رهایی را تجربه کردند احساس مسئولیت ویژه‌ای نیز برای پاسخگویی در خود احساس نمی‌کردند.
میرطاهری با اشاره به اینکه آزمون‌های مجازی نیز روش پایش و سنجش مناسبی نبود گفت: در شرایط پاندمی امکان برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی به صورتی که باید وجود نداشت، اگرچه که گاهی عدم صداقت و موضوع تقلب در آزمون‌های مجازی مشکل ساز بود، اما در شرایط پاندمی بسیاری از معلمان معتقد بودند که چاره‌ای جز اعتماد وجود نداشت، اما همین امر افت تحصیلی فزاینده‌ای را در سال‌های بعد بر نظام آموزشی کشور تحمیل خواهد کرد.
وی ادامه داد: در همین آزمون‌های حضوری نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم مشاهده کردیم که خیلی از این دانش آموزان اذعان داشتند که در طول سال آنچه که باید را نیاموخته اند و آمادگی لازم برای امتحانات نهایی حضوری ندارند، این معضل در نمرات و نتایج پایانی این امتحانات هویدا بود.
این کارشناس در مورد تاثیرات افت تحصیلی دانش آموزان برای سال‌های آینده گفت: معضل بزرگی که آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید با آن مواجه است افت تحصیلی دانش آموزان در طی یک سال و نیم آموزش مجازی و معضلات حاصل از آن است جدا از دانش آموزان ترک تحصیل کرده در این زمان که خود جای تامل و بررسی دارد، افت تحصیلی و ضعف بنیه علمی موضوعی است که نظام آموزش کشور باید برای مرتفع کردن آن در زمان باقی مانده به سال تحصیلی جدید برای آن چاره اندیشی کند.   بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش متولی پرورش مدیران آینده است
انتهای پیام/ برچسب ها: مدارس آموزش مجازی افت تحصیلی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مدارس آموزش مجازی افت تحصیلی سال تحصیلی جدید آموزش مجازی دانش آموزان افت تحصیلی نظام آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس کانکسی در زنجان به حداقل ممکن رسیده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: هم‌اکنون مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت که تعداد این مدارس به حداقل ممکن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، علی اسماعیلی، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۲۲۷ هزار و ۳۴۵ دانش‌آموز از پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: ۱۴ هزار و ۵۹۵ همکار در زمینه تعلیم و تربیت استان مشارکت می‌کنند.

وی همچنین از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در سال‌جاری از طریق آزمون‌های استخدامی تعداد یک هزار و ۴۰۰ معلم جذب آموزش و پرورش استان می‌شوند که این تعداد استخدام در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه با اشاره به نامناسب بودن برخی مدارس استان گفت: این موضوع دلایل خاص خود را دارد، درحالی‌که در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی برای تخریب مدارس نامناسب و بازسازی و بهینه‌سازی فضای آنها اختصاص پیدا کرد اما در عمل این اعتبارات محقق نشد.

وی با بیان اینکه اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان سال گذشته ۲۱۸ کلاس درس را به آموزش و پروش استان تحویل داد، اظهار داشت: هم اکنون هیچ مدرسه‌ای به حال خود رها نشده است و بروز یک مشکل در مدرسه ای را نباید به همه مدارس تعمیم داد.

اسماعیلی با بیان اینکه با بیان اینکه پس از مدت‌ها مشکل تامین نیروی انسانی در رشته‌های فنی‌وحرفه ای استان رفع شد، افزود: برای سال تحصیلی جدید تامین ۱۴۰ نیروی انسانی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، تعداد متقاضیان برای ورود به آموزش‌وپرورش از دستگاه‌های دیگر افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: تعداد ۱۰۰ نفر تقاضای خود را در این زمینه اعلام کردند که البته بر اساس مدرک تحصیلی و جدول شغلی بررسی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص مدارس کانکسی در استان، گفت:هم‌اکنون مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت که تعداد این مدارس به حداقل ممکن رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین در رابطه با پرداخت حق سرویس دانش‌آموزان مناطق محروم نیز افزود: طبق قانون ۵۰ درصد حق سرویس دانش‌آموزان مناطق محروم به عهده آموزش و پرورش است، اما در سال‌جاری بیشتر از این مقدار پرداخت می‌شود.

کد خبر 749408

دیگر خبرها

  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد
  • افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دولت رئیسی/ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • پرداخت ۵۰ میلیارد ریال کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان مددجوی سراوان
  • مدارس کانکسی در زنجان به حداقل ممکن رسیده است
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت