Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه از دیرباز برای خود مأموریت جهانی تعریف کرده و بر اساس همین انگار غالب است که خود را برای مداخله در حوزه‌های پیرامونی‌اش مجاز دانسته و بر مبنای این فرهنگ توسعه گراست که بزرگ‌ترین قلمرو سرزمینی را در میان کشور‌های جهان از آن خود کرده است.

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

این جمله مشهور جان ویتروپ، فرماندار ماساچوست، که در سال ۱۶۳۰ بیان شده است. نمونه بارزی است که این باور در حافظه تاریخی مردمان آمریکا نمایندگی می‌کند «این عهدی میان ما و خداست... ما باید آمریکا را شهری بر فراز تپه بدانیم... چشم‌های جهانیان به سوی ماست»
همچنین در برخی مقاطع، استثناد به «الهیات میثاقی» ایالات متحده نیز نقش هم افزایانه‌ای در تغلیظ این باور عمومی ایفا کرده است.
مفاهیمی نظیر سرنوشت محتوم و استثناگرایی که برآمده از هویت تاریخی و بیان مشترک عامه در ایالات متحده هستند، آثار خود را بر نگرش نخبگان سیاست خارجی ایالات متحده نیز گذاشته‌اند.   برخی از محققان نتایج سیاسی این تعلق هویتی را در جهت‌گیری‌های سیاسی رؤسای جمهور ایالات متحده استخراج، و تأثیرات این گفتمان را بر ادبیات رهبران سیاسی این کشور بررسی کرده‌اند.
اگر در ادبیات سیاسی وودرو ویلسون به عنوان رئیس جمهوری دموکرات، سیاستی با عنوان تلاش تلاش در راستای «ایمن‌سازی جهان برای دموکراسی» مشاهده می‌شود یا در ادبیات رونالد ریگان، در مقام رئیس جمهوری جمهوری‌خواه، «مبارزه علیه امپراتوری شیطان» جواز طرح می‌یابد. ریشه در همین انگاره هویتی توسعه‌گرا، رسالت پایه و مداخله محور دارد.
برخی از متفکران و سیاسیون لیبرال در ایالات متحده در مقام نظر، انتقاداتی بر اندیشه استثنابودگی و نیز توسعه طلبی ایالات متحده وارد، و آن را مشی سیاسی محافظه‌کاران تلقی کرده‌اند.   اما آزمون علمی سیاست خارجی ایالات متحده مبین این نتیجه کلی است که سایه نگرش رسالت محور و مداخله‌گرایانه در ادوار گوناگون سیاست خارجی این کشور- چه در دوره‌های حاکمیت جمهوری‌خواهان و چه در بازه‌های حاکمیت دموکرات‌ها_ بر ادراک نخبگان ایالات متحده مستولی بوده و آثار مثنی و بینامتنی خود را بر حوزه سیاست‌گذاری خارجی به جای گذارده است.
بنابراین، باید دانست که مبنای فرهنگی و انسان شناختی نظام هویتی حاکم بر سیاست خارجی ایالات متحده همواره از این الگوواره‌های تبعیت کرده است. استثناگرایی آمریکایی، الگو تلقی کردن خود را برای کل جهان قائل بودن نقش محافظی مشروع برای نیمکره غربی و اختصاص سرنوشتی محتوم و یزدانی برای ایالات متحده، جملگی خمیر مایه تاریخی «هویت ملی» و «فرهنگ عمومی» در ایالات متحده بوده که نظام ساسی ایالات متحده را شکل داده است.
در فدراسیون روسیه نیز این استثناگرایی در حافظه تاریخی و ادبیات عامه کاملاً هویداست و با دکترین «اوسوپی پوت»، به معنای «راه خصوص» شناخته می‌شود.   روسیه از دیرباز برای خود مأموریت جهانی تعریف کرده و بر اساس همین انگار غالب است که خود را برای مداخله در حوزه‌های پیرامونی‌اش مجاز دانسته و بر مبنای این فرهنگ توسعه گراست که بزرگ‌ترین قلمرو سرزمینی را در میان کشور‌های جهان از آن خود کرده است.
این محدوده جغرافیایی در طول تاریخی نه در قلمرو و حاکمیت‌های غربی ادغام شده و نه تعلق سرزمینی به امپراتوری‌هیا شرقی داشته است؛ بلکه همواره الگوواره «راه سوم» را طرح، و نظام اندیشه سیاسی خود را بر استثناگرایی و خاص بودگی معطوف کرده است.   بیشتر بخوانید:  ائتلاف‌سازی منطقه‌ای با ایران؛ از جمله اقدامات روس‌ها برای مهار آمریکا   انتهای پیام/  برچسب ها: روسیه ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه ایران ایالات متحده سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین قرار است طی روز‌های آینده یک فضاپیمای رباتیک را در یک سفر رفت و برگشت به سمت دور ماه پرتاب کند؛ این ماموریت نخستین مرحله از سه ماموریت فنی سختی است که قرار است راه را برای فرود اولیه خدمه چینی و ایجاد پایگاه در قطب جنوب ماه هموار می‌کند.

از زمان اولین ماموریت چانگ‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، چین در اکتشاف ماه جهش‌هایی رو به جلو داشته و شکاف فناوری‌های خود در اکتشاف قمر را نسبت به ایالات متحده و روسیه پر کرده است.

این کشور در نخستین بازیابی نمونه‌های ماه در بیش از چهار دهه، توانست نمونه‌های قمر زمین را به سلامت به آزمایشگاه‌های داخلی بازگرداند و برای اولین بار تأیید کرد که می‌توان با خیال راحت فضاپیمای بدون خدمه را از سطح ماه به زمین رساند.

چانگ‌ای ۶ باید در طول ماموریت ۵۳ روزه خود با ماهواره رله‌ای که اخیراً مستقر شده و به دور ماه می‌چرخد ارتباط بگیرد و با پشتیبانی آن به کاوش هدف تعریف شده خود بپردازد. فضاپیما‌های چانگ‌ای۷ و چانگ‌ای۸ نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ به قمر زمین می‌روند تا دوره ماموریت چانگ‌ای‌ها ادامه یابد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۳۰ فضانوردان خود را روی ماه و در پایگاهی که با همکاری روسیه احداث کرده قرار دهد.

طرح‌های پکن برای کشف قمر زمین سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا را نگران کرده، با این حال، ناسا طبق قوانین ایالات متحده از هرگونه همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با چین منع شده است.

این ماموریت قرار است سمت پنهان ماه را کاوش کند و اطلاعات مهمی از این منطقه جدید به دست آورد که داده‌های آن فرصت عظیمی است برای محققان تا به بررسی ساختار‌های سنگی و معدنی و مطالعه ریزساختار‌های سمت دور ماه بپردازند.

ماموریت مذکور می‌تواند به توسعه‌های بیشتری در زمینه مطالعه و پژوهش‌های ماه منجر شود و اطلاعات مهمی برای تمام علاقه‌مندان به علم و فضا ارائه دهد. کاوش سمت دور ماه همچنین یک مرحله مهم در مسیر پیشرفت فضایی چین است که به توسعه صنعت فضایی این کشور و اهداف آن در زمینه ساخت کاوشگر و اکتشاف ماه کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • درجا زدن فدرال رزرو آمریکا نردبان طلای جهانی شد
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا