Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس/طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/ محرم آمد و بیرق‌های عزا بر سردر منازل، حسینیه ها، مساجد و مجالس حسینی افراشته شد.

در دومین سال کرونایی و شرایط خاص پیش آمده مراسم‌های عزاداری حال و هوای دیگری دارد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها باعث نشده است تا عزای سیدالشهدا کمرنگ و یا به فراموشی سپرده شود بلکه با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شور و شعور حسینی را به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوای مرثیه و عزا در شهر دهدشت به گوش می‌رسد تا نشان دهند پیوند دل‌ها به عشق حسین و یاران باوفایش و شور و حرارت این عشق در سایه کرونا همچنان دل ها را به هم پیوند می‌زند.

در گوشه‌ای از شهر اما یک هیأت خاص حسینی اوج دلدادگی به سالار شهیدان و یاران با وفایش را به رخ می‌کشد.

 

 

روضه صامت برای محبان بی‌صدا ابتکاری است که برای دومین سال پیاپی در دهدشت راه‌اندازی شده و قشر ناشنوایان را از محفل نورانی بهره‌مند کرده است.

ناشنوایان دهدشت با پیگیری امام جمعه توفیق شرکت در مجلس روضه حسین«ع» نصیبشان شده است حیاط مدرسه فرهنگ محفل و میعادگاه آنها است اما فضای کوچک آن برای رعایت فاصله اجتماعی کافی نیست.

حاج آقا سجاد روحانی منبری که با سکوت و اشاره واقعه کربلا را بازگو می‌کند و چشمان ناشنوایان محو دست‌های اوست که در آسمان به حرکت در می آیند تا تفسیرگر واقعه کربلا باشد.

 

از اشک سخنران و بیقراری مستمع است که می‌توان فهمید حالا سخنرانی به بخش روضه رسیده است دل می‌دهند و سکوتشان سرشار از فریاد یا حسین«ع» می‌شود.

روحانی هیأت دومین محرم را در جمع ناشنوایان آمده تا روایتگر واقعه خونین کربلا باشد او علاوه بر سخنرانی و روضه خوانی احکام را هم به آنها آموزش می‌دهد.

 

 

موقع سخنرانی سکوت محض برقرار است همه نگاه‌ها به حرکات دست‌ها و اشارات صورت سخنران است که واقعه کربلا را بازگو می‌کند چشم‌های ناشنوایان هم می‌بیند، هم می‌شنود و هم اشک می‌ریزد گاه فرازی از سخنان باعث جاری شدن سیلاب اشک از چشم‌هایشان می‌شود و این پرده اشک وقفه‌ای برای دیدن سخنرانی یا مداحی ایجاد می‌کند.

 

منظره‌ای متفاوت از عشق و دلدادگی و ارادت به اهل بیت در این هیات موج می‌زند در عزای آل الله در سکوت به سوگ می نشینند. اینجا خبری از طبل و زنجیر و بلندگو نیست تنها نگاه است که صدا می‌شود.

راوی مصیبت‌های دشت کربلا ، حجت الاسلام سید مهدی سجاد است از مؤسسه مشکات منیر قم وابسته به دفتر آیت‌الله وحید خراسانی عازم دهدشت شده است و مورد استقبال ناشنوایان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سجاد در گفت‌وگو با فارس خدمت به ناشنوایان را توفیق خواند و گفت: با حضور در جمع آنها حس خوب به ما منتقل می‌شود خداوند را شاکر هستیم که توفیق داده در این مسیر قدم برداریم.

 

مسؤول مؤسسه مشکلات قم گفت:با توجه به احادیث و روایات ما و هر کسی که برای ناشنوایان قدمی بردارد برکات زیادی در زندگی دارد انتظار می‌رود مسؤولان شهرستان توجه ویژه داشته باشند برنامه‌ها را بیشتر گسترش دهند.

وی در خصوص فعالیت ویژه ناشنوایان تصریح کرد: کار تبلیغ در مؤسسه مشکات هفت سال است شروع شده است به مناسبت‌های مختلف از قبیل فاطمیه، ماه رمضان، محرم، صفرو... مبلغین مسلط به زبان اشاره به استان‌ها اعزام می‌شوند و خدمتگزار ناشنوایان هستیم.

سجاد با اشاره به توجه خاص امام جمعه به این هیأت گفت: سال گذشته مراسم هیأت دهدشت در دهه اول محرم با استقبال گرم روبرو شد علاوه بر مراسم عزاداری جلسات آموزشی با زبان اشاره هر شب برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه محرومیت دینی و فرهنگی بین ناشنوایان زیاد است، افزود: به خاطر نبود جلسات آموزشی و برنامه‌های ویژه تاکنون نتوانسته‌اند از مراسمات بهره ببرند.

این کارشناس ناشنوایان گفت: بیان احکام، معارف اهل بیت، سیره امام حسین«ع» و بیان مسایل اهل بیت از جمله برنامه‌های هیأت ناشنوایان است. از اینکه مراسم دارند خوشحال هستند ما هم احساس خوبی داریم.

 

امام جمعه دهدشت در خصوص راه‌اندازی هیأت اظهار داشت:«ناشنوایان نیاز به احکام و معارف دارند از علاقمندان به اهل بیت هستند بنابراین با روحانیونی که با زبان تخصصی بتوانند ارتباط برقرار کنند هماهنگ کردیم برای دومین محرم برنامه‌های خوبی در حال اجراست.»

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: سال گذشته فضای مصلی در اختیار هیأت بود امسال به دلیل ممنوعیت برگزاری مراسم در فضای مسقف امکان حضور در مصلی نبود و ناچارا به حیاط مدرسه منتقل شد.

وی تصریح کرد: استقبال این قشر از عزاداری محرم قابل توجه است حتی در مراسم سال گذشته ناشنوایانی از دیگر شهرستان‌ها هم حضور داشتند.

وحدانی‌فر با اشاره به مطالبه ناشنوایان برای ایجاد یک مکان ویژه برای برگزاری مراسمات گفت: می‌طلبد مسؤولان برای تحقق این خواسته همت ورزند تا دغدغه برگزاری مراسم برای ناشنوایان برطرف شود.

 

دارا کریمی‌نژاد که در هیأت ناشنوایان شرکت کرده بود در پاسخ به درخواست ناشنوایان برای رفع مشکلات گفت:تلاش می‌شود نیاز شغلی شما با اعمال سهمیه در ادارات، کارگاه‌ها و شرکت‌ها دیده شود و تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد شغل پرداخت شود.

فرماندار کهگیلویه افزود: برای برگزاری مراسم ثابت،در حوزه شهری زمینی در نظر گرفته شود تا محیط کارگاه آموزشی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه فرماندار باشم یا نباشم پیگیری خواسته‌های ناشنوایان را وظیفه خود می‌دانم، افزود: به قولم وفادارم ثبت سمن ناشنوایان را پیگیری خواهم کرد و قول می‌دهم بر اساس تجربه و تخصص در پتروشیمی برای ناشنوایان سهمیه بگیرم.

 

انتهای پیام/82016

 

منبع: فارس

کلیدواژه: هیات ناشنوایان فریاد بی صدا عاشقان سالار شهیدان فارس دهدشت برگزاری مراسم برنامه ها اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۳۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین

به گزارش خبرنگار مهر، مینی پالایشگاه دهدشت تمامی مجوزهای لازم را اخذ کرده است و عصر دوشنبه عصر با حضور منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور کلنگ زنی می‌شود.

احداث مینی پالایشگاه در شهرستان کهگیلویه در نزدیکی دهدشت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه بنزین از طرح‌های مهم اقتصادی و اشتغالزایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، با راه اندازی این طرح افزون بر ۵۰۰ نفر شغل در منطقه محروم کهگیلویه ایجاد می‌شود و گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از ماحصل اجرای این طرح است.

کد خبر 6091927

دیگر خبرها

  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • فریاد خوان کوادرادو در جشن قهرمانی اینتر: هرکس نَپرد، یوونتوسی است! + فیلم
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • از طنین «فریاد قدس» تا شنیده شدن استخوان‌های خُرد شده رژیم صهیونیستی/ روسیاهی به زغال صهیونیستی ماند
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است