جلوهگری قیام حسینی در قاب هنر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۴۱۶۴
آغاز محرم خبر از حرکت کاروانی به سمت کربلا دارد که دلدادگان بسیاری را به سمت شیدایی میبرد. کاروانی که در مسیر تعالی، رو به سمت شهادت گام برداشتند و تابلوی زیبایی از ایثار ترسیم کردند.
با گذشت بیش از ۱۴ قرن از واقعه کربلا هنوز هم ابتدای محرم، دلدادگان شیعه را عزادار میکند و در این بین برخی نیز رسالت خود را زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این واقعه جریانساز قرار دادهاند که در میان آنان هنرمندان و هنرهای مختلف تصویری و تجسمی نقش بارزی برعهده دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از نقاشی قهوه خانهای تا آثار استاد فرشچیان در موزه رضوی همه و همه زبان گویای غم محرم است که در معرض بازدید عموم قرار دارند و با زبانی رسا اما متفاوت قیام عاشورا را به تصویر میکشند.
هنر کوچه و بازار و ترسیم قیام عاشورا
نقاشی قهوهخانهای یا خیالسازی، از هنرهای دوران قاجار است که به دلیل آن که هنری کاملا مردمی است از اهمیت قابل توجهی در نقاشی ایرانی برخوردار است.
نقاشی قهوهخانهای را میتوان نخستین تلاش برای خارج شدن هنر از شکل درباری دانست زیرا این هنر توانست شکل مصور روایتها را به میان مردم کوچه و بازار بکشاند. این هنر که سالهای طولانی حماسههای شاهنامه و روایت کربلا را در دل خود داشت، به راحتی توانست بخش مهمی از اندیشه مردم عامه را تعالی بخشد.
تابلوی «تعزیه خوانی وقایع روز عاشورا» با حاشیه ترجیعبند محتشم کاشانی به خط نستعلیق یکی از آثار نفیس موزه حرم مطهر رضوی با محوریت محرم و عاشورا است؛ در این تابلو که از لحاظ تاریخی متعلق به دوره قاجاریان است، تکنیک رنگ و روغن روی پارچه به کار رفته و سبک آن قهوهخانهای است که طول این تابلو عظیم ۷ متر و ۳۳ سانتیمتر و عرض آن ۲ متر و ۱۰ سانتیمتر است.
تعداد ۹ پرده از حوادث عاشورا به قلم استاد حسین همدانی، به ابعاد: ۱۸۳× ۱۳۳/۵ س. م. از دیگر آثار موزهها با محوریت عاشورا است که در خزانه و موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود.
عاشورا به روایت استاد فرشچیان
«عصر عاشورا»، «پرچمدار حق» و «شام غریبان» نگارههای منحصر به فرد استاد محمود فرشچیان با موضوع عاشورا به شمار میروند که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشوند.
عصر عاشورا؛ تصویرگر مرکب بیسوار
اثر هنرمندانه و ارزشمند «عصر عاشورا» استاد فرشچیان آنقدر با مفهوم و پرمحتوا است که هنرمندان دیگر را واداشته تا با اقتباس از اثر استاد، در قالبهای دیگر به خلق اثر بپردازند.
این اثر که در عاشورای سال ۱۳۵۵ به تصویر کشیده شده، روایتگر صحنه غمبار بازگشت مرکب بیسوار امام حسین(ع) به سوی خیمهها و اهل حرم در عصر عاشورا است.
تابلوی عصر عاشورا به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک در ابعاد ۹۸×۷۳ سانتیمتر رسم و در سال ۱۳۶۹، به موزه آستان مقدس امام هشتم(ع) اهدا شده است.
پرچمدار حق؛ علمدار کربلا
«پرچمدار حق» نگارهای که با تکنیک اکریلیک در ابعاد ۷۱×۱۰۰ بر روی مقوا خلق شده است، شمایلی از حضرت عباس(ع) را در حالی که با حالت زخمی روی اسب بوده و چهره و دستان ایشان ناپیدا است، به تصویر کشیده است.
در این تابلو، اسب علمدار کربلا با نشستن بر روی زمین سعی کرده سوار بدون دست را بر روی زین نگه دارد. مشک آبی که تیر به آن اصابت کرده و آب آن بر زمین ریخته، تیر و پیکانهایی که به بدن حضرت ابوالفضل (ع) اصابت کرده و تیرهایی که به اسب خورده، نحوه شهادت ایشان را نشان میدهد.
شام غریبان؛ واگویهای از اسارت
تابلوی «شام غریبان» به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک در ابعاد ۱۲۳× ۱۴۳ سانتیمتر در سال ۱۳۹۴ خلق و به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده؛ این اثر را میتوان ادامه تابلوی «عصر عاشورای» استاد فرشچیان دانست که اسارت و غربت خاندان امام حسین(ع) را به تصویر کشیده و با رنگبندی خاص خود، این حزن و اندوه را به مخاطب منتقل میکند.
آنچه بدان اشاره شد، تنها بخشی کوچک از دریای بیکران هنرمندان در عرض ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) بود که در کالبد هنر تجلی پیدا کرده و نمودهایش در بخشهای مختلف موزههای آستان قدس رضوی در معرض عموم علاقه مندان قرار گرفته است.
منبع: آستان نیوز
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: قیام حسینی موزه رضوی آستان قدس رضوی استاد فرشچیان قهوه خانه ای موزه آستان عصر عاشورا سانتی متر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دوشنبه شب و در جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا (ع) با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور میدانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونهای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه میزند.
وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدنها و جوامع دارد که به کارگر صرفا نگاه ابزاری دارند.
مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغههای مهم دولت مردمی بر شمرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولتهای غربی در حال رخ دادن است.
مرتضوی اظهار کرد: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدانهای مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: آستان قدس رضوی افتخار مشارکت در حوزه تولید را دارد و این در حالی است که در کنار زیارت، فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی و توجه به نیاز جامعه در دهههای بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و تولیت نیز در این زمینه اقدام کرده است.
مصطفی فیضی افزود: آستان قدس رضوی افتخار دارد با شرکتهای و کارخانههای متعدد در زمینههای متعدد با جمعیت بیش از ۱۴ هزار کارگر در ارتباط باشد تا نیازهای خود و جامعه تامین شود.
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد