Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محرم که می‌آید، کردستان رنگ ماتم و عزا به خود می‌گیرد، بیرق‌های مشکی جایگزین پارچه‌های سفید و زرد و الوان دیگر در شهرها می‌شود، در برخی مکان‌ها چادرهای صلواتی و توزیع نذری برپا می‌شود(البته در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا این برنامه کم‌رنگ شده است) و صدای نوحه‌خوانی در هر کوی و برزن به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

      

محرم که می‌رسد، تابلویی از ارادت عاشقانه پیروان اهل سنت کردستان به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ترسیم می‌شود که شرکت اهل سنت در مراسمات عزاداری، ادعیه و مناجات‌ها و کمک به نیازمندان و ...پازل این تابلو را تکمیل می‌کنند.

محرم حدیث و آینه تمام‌قد به خاک افتادن عشق است، آنجا که عشق عاشقانه هفتاد و دو بار به خاک می‌افتد و دوباره همچون ققنوسی تازه نفس، از شعله‌های خویش برمی‌خیزد و در آغوش پروردگار خویش، سرفراز و مسرور، لبخند می‌زند و خود را در خلد برین از سر می‌گیرد.

محرم حکایت غریبی است که ریشه‌ای 1400 ساله در تاریخ دارد و هر سال تازه‌تر از سال قبل با حضور پرشور عاشقان مکتب ابا عبدالله الحسین رخ می‌نمایاند.

حدود 85 درصد جمعیت کردستان اهل سنت شافعی هستند، مردم کردستان به اختیارالدینی‌ها شهره هستند یعنی به اختیار خود دین اسلام را برگزیده‌اند و تاکنون هم در این مسیر ثابت‌قدم بوده‌اند، شافعیون کردستان همچون شیعیان ارادات ویژه‌ای به پیامبر و اهل بیت دارند که برگزاری مراسمات مولودی‌خوانی در مدح پیامبر و ائمه اطهار و همچنین روزه‌داری در تاسوعا و عاشورا و توزیه نذری در این ایام از مصادیق بارز این موضوعات است.

کردستان با جمعیت بیش از یک‌میلیون و 600 هزار نفر جمعیت از منحصربه فردترین نقاط ایران اسلامی و حتی جهان اسلامی است که مسلمانان شیعه و سنی با همدلی و وفاق خویش در مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی در کنار هم حضور دارند و به عینه می‌توان اتحاد و همبستگی اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی را در این خطه از میهن اسلامی مشاهده کرد. 

مراسمات محرم و بخصوص در تاسوعا و عاشورای حسینی در کردستان نمایش بارز ارادت ویژه مسلمانان این استان به خاندان و اهل بیت رسول الله(ص) است.

مردم این دیار از شیعه و سنی در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشورا به منصه ظهور می‌رسانند، مردم شهر سنندج، سرزمین مسجد و مناره اکثر قریب به اتفاق شب‌های ماه محرم به ویژه شب تاسوعا و عاشورا با حضور در امامزاده‌ها در گوشه و کنار شهر شب‌زنده‌داری می‌کنند و دل‌هایشان را به کربلای حسین(ع) دخیل می‌بندند و آسمان چشمانشان را به عشق صاحب عاشورا، بارانی..

طشت‌گذاری در سریش‌آباد، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران در بیجار، قربانی‌کردن گوسفند در دیواندره و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی در قروه از آیین‌های عاشورایی در استان کردستان است که امسال هم به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا برگزار نشد.

در گذشته تعدادی از مردم شهر سریش‌آباد در ماه محرم با قمه‌زنی به سوگ سرور و سالار شهیدان می‌پرداختند و سر و بدن خود را با قمه زخمی می کردند اما چند سال است که سنت پسندیده اهداء خون جایگزین این آیین غلط شده است.

با روشنگری‌هایی که صورت گرفت، امروز دیگر چنین روشی در منطقه کردستان مرسوم نیست و مردم شهرهای استان بویژه مردم سریش‌آباد در صف‌های طولانی برای اهدای خون می‌ایستند.

جالی بسی تاسف است که ویروس کرونا امسال نیز مراسمات ایام محرم در کردستان را تحت تاثیر قرار داد و از اجتماعات باشکوه خبری نبود، اجتماعاتی که نماد بارز وحدت شیعه و سنی در این استان فرهنگی بود.

انتهای پیام/2330/70

منبع: فارس

کلیدواژه: اهل سنت امام حسین کردستان عاشورا اهل سنت کردستان تاسوعا و عاشورا اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا

حجت الاسلام سرائی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا گفت: سراسر زندگی استاد مطهری، در راستای احیای مجدد تفکر دینی و حیات بخشیدن به فرهنگ اسلام و مسلمانان سپری شد و او نه تنها به خرافه زدایی و جداسازی پیرایه‌های دروغین از آموزه‌های دینی می‌پرداخت، بلکه فرهنگ بان تیزبینی بود که هر جا می‌دید به آموزه‌ای از آموزه‌های اسلامی ایراد و اشکالی مطرح می‌کنند، آن ایراد را به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌داد، وسپس با توجه به مبانی اصیل اسلامی، خطای اشکال کننده را روشن می‌ساخت و غبار از چهره احکام و قوانین اسلامی می‌زدود.

حجت الاسلام سرایی افزود: استاد مطهری یکی از چهره‌هایی است که در احیای تفکر اسلامی، بیش‌ترین نقش را داشت و یکی از پرچم داران این بینش نوین اسلامی و آثار او قطعا جزو آثار بی بدیل وکم نظیریست که در تمامی زمینه‌های فرهنگی واجتماعی راهگشاست.

وی ویژگی بسیار مهم استاد مطهری، را برخورداری از غیرت دینی دانست عنوان کرد؛ پس از آن که او با پشتکار و تلاشِ بی وقفه، با آموزه‌های حیات بخش معارف الهی آشنایی کامل یافت و هرجاکه احساس کرد به اسلام جفا می‌شود، مردانه وارد میدان شد و با رعایت کامل موازین تحقیق و تحلیل علمی، منصفانه از احکام و اصول اسلامی دفاع کرد؛ و تا جان در بدن داشت، در دفاع از دین کوتاه نیامد.

حجت الاسلام سرایی با اشاره به تهدیدات منافقین در مورد شهید مطهری افزود:وقتی استاد مطهری، با تمام وجود، در دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، در عرصه‌های گوناگون سیاسی و فرهنگی به فعالیّت می‌پرداخت، تهدید‌های بسیاری متوجّه او می‌شد، امّا در برابر این تهدیدها، با خونسردی تمام می‌فرمودند: هر وقت خدا بخواهد ما را می‌برد، حالا اگر از طریق شهادت باشد، خیلی بهتر است.

در ادامه این مراسم از مربیان عقیدتی وهادیان سیاسی نمونه سپاه شبستر تجلیل بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • صنعت‌نفت اولین شکست محرم با مس را رقم زد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • عبور موفق از پیک تابستان امسال نیازمند همراهی مردم کردستان
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • عرض ارادت اهالی شعر و ادب به محضر امام صادق(ع) در مشهد مقدس
  • پروژه نوسازی شبکه توزیع آب روستای چاه حسین جمال به بهره‌برداری رسید
  • سوگ مردم استان یزد در محرم شهادت امام جعفر صادق (ع)+ فیلم
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)