Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:41:32 GMT

بصیرت‌افزایی از مهمترین درس‌های عاشورا است

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۵۲۴۲

بصیرت‌افزایی از مهمترین درس‌های عاشورا است

ایسنا/زنجان رئیس حوزه‌ علمیه علوی هیدج گفت: بیشترین ضربات به دین مبین اسلام از بی‌بصیرتی عده‌ای وارد شده است.

حجت‌الاسلام احمد صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه بصیرت‌افزایی یکی از مهم‌ترین درس‌های عاشورا است، عنوان کرد: اگر از صدر اسلام تاکنون به مطالعه تاریخ بپردازیم، متوجه خواهیم شد که بیشترین ضربات از بی‌بصیرتی عده‌ای به دین مبین اسلام وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بی‌بصیرتی مهم‌ترین دلیل پشت کردن برخی به امام حسین (ع) در جریان واقعه عاشورا بود، اظهار کرد: عده‌ای بعد از قیام عاشورا متوجه اشتباه خود شدند و برای انتقام‌گیری از خون فرزندان فاطمه (س) قیام‌های مختلفی از جمله قیام توابین را به راه انداختند.

رییس حوزه‌ علمیه علوی هیدج با تأکید بر اینکه یزیدیان با دادن پول، وعده قدرت و ترساندن از مرگ، مردم را از بیعت با امام حسین (ع) بازداشتند، تصریح کرد: اگر مردم آن زمان بصیرت داشته و از فرامین امام زمان خویش اطاعت می‌کردند، نه راس حضرت علی (ع) در محراب کوفه شکافته می‌شد و نه سر فرزندان پیامبر (ص) بر روی نیزه‌ها می‌رفت.

این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه واقعه عاشورا دارای درس‌های فراوانی است که انسان باید در عزاداری‌ها سعی کند آنها را بیاموزد، بیان کرد: از آموزه‌های نهضت حسینی، توجه به دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است. امام حسین (ع) در وصیت‏‌نامه‌‏ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمد بن حنفیه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین برشمرد: من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستمگری حرکت کردم، بلکه تنها برای طلب اصلاح در امت جدم حرکت کردم. می‏‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی‏‌طالب عمل کنم.

صالحی با یادآوری اینکه عاشورا نمادی برای ایثار و شهادت در راه اعتلای آرمانی بزرگ و نشانه‌ای مهم از آزادگی و ایستادگی در مقابل ظلم است، خاطرنشان کرد: دهه اول محرم تاسوعا و عاشورا و دهه دوم محرم حوادث مختلفی را در خود جای داده که اگر همه این حوادث را در کنار یکدیگر قرار دهیم، به یک چهره واحد می‌رسیم و آن هم مظلومیت امام حسین (ع) بوده و خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان قیام عاشورا محرم ۱۴۰۰ بصیرت افزایی امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۵۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود

ایسنا/زنجان امام جمعه سلطانیه گفت: امام صادق (ع) هم مجاهد و امام جهاد تبیین بود و هم مجاهدانی را در عرصه‌های مختلف تربیت کرد.

حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، بیان کرد: این امام والامقام در مدت ۳۴ سال امامت خود با پنج طاغوت بنی عباس معاصر بود، بنی عباس از امویان هم ظالم‌تر بودند و با این وجود، ایشان در برابر ظالمان ایستاد، مقاومت کرد و تسلیم نشد.

وی با بیان اینکه رویکرد راهبری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام صادق (ع) در دوران ۳۴ ساله امامت، راهبرد جهاد تبیین بود، اظهار کرد: ایشان در میدان مبارزه با همه جریانات فکری به مخالفت برخاست تا عقاید باطل را بکوبند و اندیشه‌های منحرف را اصلاح کنند.

وی با توضیح اینکه همه تلاش امام صادق (ع) این بود که عقاید ناب اسلامی را به تشنگان حقیقت هدیه کنند، افزود: حق و باطل همیشه بوده و جهاد با دشمن همیشگی است و این جهاد یک زمان با شمشیر است و یک زمان با زبان که همان جهاد تبیین است.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه هدفی که امام حسین (ع) با شمشیر دنبال آن بود، امام صادق (ع) با بیان و زبان و قلم انجام داد و مانند امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با ظالمان و ستمگران مبارزه کرد با ملحدان و منحرفان به مبارزه پرداخت، گفت: امام صادق (ع) هم مجاهد و امام جهاد تبیین بود و هم مجاهدانی در عرصه‌های مختلف تربیت کرد.

او با اشاره به مسائل فرهنگی در زمان امام صادق (ع) اضافه کرد: توسعه تشیع و حفظ جامعه شیعه از آسیب‌ها، نظام‌مند شدن عقاید، باورها و مفاهیم شیعی، شکل‌گیری تشکیلات سیاسی - عقیدتی و تداوم آن در قالب وکالت، شکل‌گیری و پویایی فقه شیعی از جمله اقدامات حضرت در آن زمان بود و امام صادق (ع) در مدت ۳۴ سال امامت پر برکت خویش، نقش شایسته‌ای در گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت نام دوره مربیگری درجه C آسیا در یزد تکمیل شد
  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • کلاس دانش افزایی مربیان کشتی در مازندران
  • برگزاری یادواره شهدای روستای امند
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • مربیان کشتی مازندران در کلاس دانش افزایی
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند