10 شب 10 منبر| دورترین و نزدیکترین انسانها به خدا کیست؟
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۵۳۰۱
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب تاسوعا محرم هیأت فارسالمؤمنین علیهالسلام شب گذشته چهارشنبه ۲۷ مردادماه با پیش منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجتالاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیهخوانی حیدر خمسه و روحالله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.
حجتالاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: در جلسات گذشته ۱۳ عامل اثرگذار در نزدیک شدن به قرب الهی را بیان کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد اخلاق با اشاره به اینکه تواضع از مصادیق عبادت اجتماعی است، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) میفرماید تواضع کردن از بلندمرتبهترین عبادتهای الهی است. ایشان در جای دیگر میفرمایند: تواضع، زینت انسانهای بزرگزاده است. یعنی هرکسی نمیتواند تواضع کند بلکه باید خاندان بزرگ داشته باشد. خداوند برای انسانهایش توضاع را میپسندد و راه رضایت خدا تواضع نسبت به خلق است.
وی با بیان اینکه یک ملاک برای تواضع وجود دارد، گفت: امام رضا(ع) میفرماید: «التَّواضُعُ أن تُعطِیَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ؛ فروتنى آن است که با مردم چنان رفتار کنى که دوست دارى با تو رفتار شود.»
علوی تهرانی با اشاره به اینکه تواضع یعنی اظهار کوچکی و این با ذلت چه تفاوتهایی دارد، تصریح کرد: اظهار کوچکی اگر نسبت به تمام افراد باشد تواضع است اما اگر تنها نسبت به برخی افراد مثلا پولدارها، سیاستمداران، افراد مشهور و ... باشد، تملق است و این ذلت است.
این استاد اخلاق افزود: عامل بعدی برای رسیدن به خدا صبر و شکیبایی است.
صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: دانشگاه تهران امام زمان ماه محرم حیدر خمسه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انسانهای غارنشین گیاهخوار بودند
ایتنا - برنامه غذایی پرطرفدار پارینهسنگی یا پالئو به افراد توصیه میکند با اولویت دادن به گوشت، وزن کم کنند تا از سلامتی مشابه اجداد غارنشین انسان برخوردار شوند.
پژوهشی جدید خط بطلان بر این تصور کشیده است و یافتهها نشان میدهد که انسانهای عصر حجر در واقع بیشتر سبزیجات میخوردند تا گوشت.
بررسی استخوانها و دندانهای کشفشده در غاری در مراکش که انسانها حدود ۱۵ هزار سال پیش در آن سکونت داشتند، نشان میدهد که برنامه غذایی عصر حجر بهوضوح گیاهی بوده است.
به نوشته پژوهشگران، این الگوی غذایی مشخص تصور رایج در مورد اتکای انسان عصر پیشاکشاورزی به پروتئینهای حیوانی را به چالش میکشد.
دانشمندان موسسه انسانشناسی تکاملی مکس پلانک در آلمان میگویند بخش قابلملاحظهای از برنامه غذایی جامعه انسانهای ماقبل تاریخ متشکل از بلوط، دانه کاج و حبوبات وحشی بود.
تجزیه و تحلیل ایزوتوپی بقایا به دانشمندان امکان میدهد مشخص کنند افراد غذایشان را از کجا تهیه میکردند و در طول عمرشان در معرض چه محیطی قرار داشتند.
ترکیب انواع خاصی از روی، استرانسیم، کربن، نیتروژن و گوگرد نشان میدهد که در زندگی این مردم غذاهای گیاهی سهم بزرگی داشته است.
بررسی سطح نیتروژن نشان میدهد ۸۰ درصد غذایی که ساکنان غار تافورالت میخوردند گیاهی بود.
زینب مبتهج، نویسنده اصلی این پژوهش، به نشریه تلگراف گفت: «من نمیگویم که این گروه در اصل گیاهخوار بودند، زیرا افراد گوشت هم مصرف میکردند. اما منبع غذایی اصلی برای دریافت پروتئین نبوده است.»
او در ادامه افزود که این پژوهش تصورهای پیشین در مورد عادتهای غذایی انسانهای باستان را به چالش میکشد.
این دانشجوی دوره دکتری گفت: «تصور رایج این است که برنامه غذایی دوره پارینهسنگی گوشتمحور بوده، و شکار نقشی عمده داشته است. اما یافتهها از تافورالت شناختی دقیقتر به دست میدهد، که اتکا به میزان قابلملاحظهای روی منابع گیاهی خوراکی وحشی بوده است.»
یافتهها همچنین حاکی از آن است که غذاهای گیاهی در برنامه غذایی نوزادان نیز وجود داشته و شاید غذایی برای گرفتنشان از شیر بوده است.
این مقاله پژوهشی در نشریه بومشناسی و تکامل نیچر (Nature Ecology & Evolution) منتشر شده است.