Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام علی اعظم خدابنده‌لو در بخش دوم گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آنکه یکی از نمونه‌های کامل ایمان که در قرآن معرفی شده بانویی است که در بهترین شرایط زمان خود زندگی می‌نمود، اما به تمام دنیا پشت پا زد، گفت: خداوند متعال در قرآن برای معرفی یک نمونه کامل همسر فرعون را معرفی می‌نماید و او را تا آخر دنیا برای هر مرد و هر زنی الگو قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همسر فرعون به حضرت موسی (ع) ایمان آورده و دلبسته هدایت الهی شده بود.

وی افزود: زمانی که همسر فرعون تحت شکنجه قرار گرفت و ظاهراً با همان شکنجم از دنیا رفته است، شکنجه‌های جسمانی او را به فغان آورده و اینگونه دعا می‌کند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ »(۱۱ سوره تحریم).

استاد حوزه تصریح کرد: آسیه (س) از خدای متعال درخواست می‌کند که خدایا برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن و در واقع این گونه طلب مرگ می‌کند و از خدا می‌خواهد او را از دست فرعون و عمل گمراه‌کننده فرعون نجات دهد. در حالی که حضرت آسیه (س) در زجر جسمانی بود یعنی چند برادر، دو فرزند و تعداد زیادی از نزدیکانش را از دست نداده، و عزیزانش مقابل چشمانش به قربانگاه نرفته بودند.

محقق حوزوی با بیان یک مقایسه کوتاه بین حضرت زینب کبری سلام الله علیها و بین همسر فرعون، بزرگی مقام زینب کبری را به خوبی آشکار نموده و افزود: هیچکدام از این سختی‌ها برای آسیه (س) پیش نیامد، در حالی که در روز عاشورا عقیله بنی هاشم به چشم خویش می‌دید که عزیزانش به قربانگاه رفتند و شهید شدند. فرزندان خودش، قاسم بن الحسن، ابوالفضل العباس، علی اکبر و اباعبدالله الحسین علیهم السلام و سایر برادرانش همه به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: سپس با تهاجم دشمن به خیمه گاه هتک حرمت و احترام اهل بیت صورت گرفت مسئولیت کودکان و زنان و باقی ماندگان قیام عاشورا با حضرت زینب کبری سلام الله علیها بود؛ اما هیچگاه از خدا طلب مرگ نکرد. اینگونه است که از عظمت زینب کبری سلام الله علیها در مقابل کسی مانند آسیه همسر فرعون روشن می‌گردد.

حجت‌الاسلام خدابنده‌لو، حضرت زینب سلام الله علیها را عاشق امام حسین علیه السلام معرفی نمود و افزود: زینب کبری (س) وقتی بالای سر نعش برادر قرار گرفت سوال کرد، آیا تو برادر من هستی؟ چرا که معلوم نبود با پیکر مطهر اباعبدالله الحسین چه کرده بودند که خواهرش زینب بعد از ۵۴ سال همراهی با برادر او را نشناخت. زینب کبری (س) در مقابل همه این مسائل به پروردگار عالم اعتراض نکرد و از خدا راه نجات و مرگ نخواست بلکه دست بر زیر پیکر پاره پاره برادر برده به محضر خداوند عرضه داشت خدایا این قربانی را از ما قبول کن.

وی با اشاره به جوابی که زینب کبری (س) در مقابل سوالی که واقعه عاشورا را چگونه دیدی، گفت: جمله «ما رایتُ الّا جمیلا» نشانگر آن است که این همه مصیبت چون از سوی خداست و برای اوست و در راه الهی و در راه اعتلای کلمه خداست، در چشم عقیله بنی هاشم (س) چقدر زیبا می‌نماید.

پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به مقام صبر و دلدادگی نسبت به حق و حقیقت که باعث تحمل آن مصیبت‌ها شده است، گفت: نام عقیله بنی هاشم (س) و کار زینب کبری (س) امروز الگوی همه ما و در دنیا ماندگار است. انسانی با این مقام عالی، در اوج محبوبیت نزد امام حسین علیه السلام قرار دارد. اباعبدالله الحسین علیه السلام شب عاشورا از خواهرش یک تقاضا داشت و آن صبر بود و چه زیبا زینب کبری سلام الله علیها آن خواسته را اجابت کرد. عظمت صبر زینب کبری (س) و برکات آن، به قدری فراوان است که هر چه از آن بیان کنیم پایان نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: اگر ما نیز می‌خواهیم مانند زینب‌کبری (س) محبوب و عزیز دل امام حسین علیه السلام شویم؛ باید بیاموزیم چگونه صبر و مقاومت و استحکام در راه امام زمان (عج) را در خود ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام خدابنده‌لو با بیان اینکه، آنچه از روایات اهل بیت (ع) و آیات قرآن به دست می‌آید آن است که صبر برای مؤمن مانند کیمیا است، افزود: اگر کیمیای صبر در قلب انسان جا بگیرد مس وجود ما را طلا خواهد کرد و در چشم امام زمان علیه السلام ارزشمند خواهیم شد. یکی از عوامل مهم محبوب شدن در قلب امام معصوم (ع) مقاوم و صبور در راه خدا بودن است.

وی ادامه داد: عاشق و محب هر مقدار شبیه محبوب و معشوق شود همان قدر به محبوب نزدیک‌تر شده و ارزش پیدا می‌کند از. آیه ۲۴ سوره سجده «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ» به دست می‌آید که از جمله ملاک در رسیدن به مقام منیع امامت صبر در راه خداست.

محقق حوزوی، جایگاه امام معصوم (ع) را در قله صبر دانسته و گفت: به همین دلیل خداوند امام را در بالاترین نقطه انسانیت یعنی امامت قرار می‌دهد. ما نیز وظیفه داریم به عنوان شیعیان و محبان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به امام خود نزدیک‌تر شویم لذا باید به مقام صابرین دست پیدا کنیم.

وی افزود: همانگونه که حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر مصائب صبر و پایداری نمود تا در مقابل انحراف بزرگ در صدر اسلام سخن حق را بیان کند و با استقامت در نزد خداوند به آن جایگاه رفیع رسیده است؛ عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) نیز از صبر مادرش به ارث برده و در برابر تمام ناملایمات و سختی‌ها در مسیر قیام عاشورا صبر می‌نماید بلکه صبر از حضرت زینب سلام الله علیها درس می‌آموزد.

استاد حوزه با بیان آنکه یکی از زیباترین انواع صبر که از تعالیم دین اسلام به دست می‌آید، صبر در دینداری می‌باشد، گفت: در روایات آخرالزمان بیان شده که نگه داشتن دین و ایمان مانند نگهداری زغال سرخ در کف دست است و این فقط از صابران بر می‌آید که به رستگاری و فلاح برسند. هرکس خداوند را انتخاب نماید و در راه او صبر کند بی یاور و تنها نخواهد ماند و خدا پاداش تمام استقامت و ایثار او را در دنیا و آخرت به او عطا خواهد کرد «ان الله مع الصابرین»

وی افزود: بزرگترین پاداش یک انسان صابر آن محبتی است که با خدا پیدا می‌کند و محبوب خدا می‌شود. چرا که قرآن می‌فرماید «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ‌» خدا کسانی که اهل صبر هستند را دوست دارد.‌

حجت‌الاسلام خدابنده‌لو در پایان گفتگو بهترین راهکار برای رسیدن به مقام صبر را بیان داشته و گفت: راهکار آن است که اول از همه باور داشته باشیم عمر دنیا بسیار کوتاه است و بسیار زود از دنیا دستمان کوتاه خواهد شد. وقتی انسان در سختی‌ها به ابدیت قیامت نگاه کند، با سختی‌ها و مصائب دنیایی بسیار راحت تر کنار خواهد آمد.

وی ادامه داد: دومین راه برای رسیدن به مقام صبر توجه به اهل بیت (ع) به خصوص بلاهای عظیم کربلاست. هر زمان کار بر انسان سخت می‌شود و احساس غیرقابل تحمل بودن آن را می‌نماید، اگر به یاد سختی کربلا و مصائب اباعبدالله الحسین و رفتار صبورانه اهل بیت در قیام عاشورا افتاد دلش آرام شده و در برابر هر سختی تحمل نموده و خدا را شکر گذار خواهد بود. و این راه با تمرین صبر و استمرار در آن هموار می‌گردد. ان شاء الله

کد خبر 5284403

منبع: مهر

کلیدواژه: اباعبدالله الحسین عاشورا قم محرم 1400 ویروس کرونا محرم 1400 ماه محرم مراسم عزاداری واکسن کرونا محدودیت های کرونایی عکس استانها شیوع کرونا رسانه هیئت آمار کرونا بوشهر کرمانشاه هیئت مذهبی تاسوعا و عاشورا زینب کبری سلام الله علیها امام حسین علیه السلام اباعبدالله الحسین عقیله بنی هاشم حجت الاسلام زینب کبری س همسر فرعون خدابنده لو حضرت زینب سختی ها اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر مجمع جهانی علی‌اصغر گفت: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علی‌اصغر (علیه السلام) و با کمک و همراهی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برگزار می‌شود.

داود منافی‌پور با اشاره به گشایش کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در باب‌الهادی (علیه السلام) حرم مطهر رضوی افزود:  این محفل در ایران و ۴۵ کشور جهان در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علی‌اصغر (علیه السلام) برگزار خواهد شد.

وی گفت: همزمان با افتتاح کارگاه دوخت لباس در حرم رضوی، ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و ۴ کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز کردند.

دبیر مجمع جهانی علی‌اصغر افزود: در این کارگاه‌ها تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند و با تهیه، توزیع و اهدای این لباس‌ها به برخی از نقاط ایران و جهان این لباس‌ها در صبح نخستین جمعه ماه محرم به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار می‌گیرد.

منافی‌پور گفت: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از حدود  سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینه‌های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی‌اصغر (علیه السلام) تا  نخستین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می‌آیند و شروع به دوخت لباس‌های سبز علوی برای این مراسم می‌کنند.

دوخت ۵۰۰ هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بین‌الملل
وی با تجلیل از همت و تلاش بانوان  فعال در این کارگاه‌ها گفت: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته، به صورت شکیل بسته‌بندی و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شود.

دبیر مجمع جهانی علی‌اصغر (علیه السلام)  افزود:  در هر بسته‌بندی نذرنامه‌ای قرار می‌گیرد و در سطح کشور توزیع می‌شود.

منافی‌پور گفت: کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباس‌های شیرخوارگان حسینی را در سطح بین‌المللی تأمین می‌کند.

وی افزود: هزینه‌های این کارگاه‌ها مردمی است و از نذورات مردمی تهیه می‌شود.

دبیر مجمع جهانی علی‌اصغر (علیه السلام)  محتوای نذر نامه را که به ۱۲ زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، ترکی و هوسایی ترجمه شده است، چنین عنوان کرد: یا صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم، او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند