Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روزگار کرونایی تاثیرات زیادی بر ابعاد مختلف زندگی مردم داشته است  که  مراسم های مذهبی  از این قاعده مستثنی نیستند و در این دوسال دستخوش تغییراتی شده اند.

هرچند رعایت شیوه نامه های بهداشتی باعث شد تا هیأت‌های مختلف از یک سوم ظرفیت مکان استفاده کنند و شاید این راهکار به ظاهر کاهش مخاطب را به ذهن متبادر می‌کرد، اما این تغییرات علاوه بر به رخ کشیدن نظم هیأتی ها و اهمیت سلامتی مردم و همکاری باکادر درمان در مقابله با کرونا، آثار مثبت و برکاتی نیز به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال خیلی از هیأتی ها که مسجد و حسینیه جوابگوی جمعیت آن ها نبود از سایر فضاهای مناسب بهره بردند و بسیاری از باغ‌ها و پارک‌ها و مدارس حتی فضاهای کنار خیابان‌های شهر حال و هوای محرمی گرفت و پاتوق عزاداران حسینی شد.

از طرفی استفاده از ظرفیت‌های مجازی در اقصی نقاط کشور باعث شد تا اگر کسی بیمار است یا سالمند و کودک یا بیماری در منزل دارد یا حتی بخاطر دوری مکان از این مراسم‌ها دور نماند و از طریق گوشی یا لب تاب بتواند از مراسم‌ها حداکثر استفاده را ببرد.

خیلی از افرادی که سال‌ها فقط مخاطب مراسم محله خود بودند در این روزگار کرونا زده از مراسم‌های مختلف در اقصی نقاط کشور بهره بردند.

حضور موفق هیئت‌ها در فضای مجازی

در شیراز هم هیأت‌های مجازی ظهور و بروز موفقی داشت. علاوه بر موکب ها و مداحان که در فضای مجازی علاقمندان خود را یافته بودند بسیاری از خطبا هم هنرمندانه در این فضا نقش آفرینی کردند.

بعضی از خطیبان مانند حجت الاسلام رضا طبیب زاده که دستی در فضای مجازی دارد علاوه بر منبر رفتن در مسجد ابالفضل (ع) کلبه صوت منبر هر شب را در حساب کاربری شبکه اجتماعی بارگذاری کرده و برای مخاطبان خود منتشر می‌کند.

او خلاصه مطلب هرشب را در اختیار مخاطبان مجازی اش قرار می‌دهد. طبیب زاده موضوع کلی سخنرانی دهه اول محرم ۱۴۰۰ را به بررسی تغییرات کنش‌گری اجتماعی و سیاسی امام حسین (ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد تاثیر گذاری اهل بیت (ع) قرار داده است و بر لزوم شناخت جامع‌بینانه از سیره‌ اهل بیت (ع) برای الگو گیری تاکید دارد.

طیب زاده معتقد است شناخت و آگاهی ما از تاریخ اسلام و اهل بیت (ع)، معطوف به بخش‌های خاص و هیجان‌انگیز آن است که به طور خاص از تاریخ امام حسین (ع)، بیشتر ماجرای کربلا را شنیده‌ایم، درحالی که خود این ماجرا از چند ماه قبل‌تر شروع شده و کربلا مرحله پایانی این بخش از تاریخ بوده که امام حسین (ع) سال‌ها پیش از کربلا، کنش‌گری اجتماعی دارد که فهم آن برای فهم درست سیره اباعبدالله الحسین (ع) ضروری است.

او گفت: شناخت ناقص حتی درباره قرآن هم  به شهادت آیات قرآن  باعث انحراف می‌شود، در دنیای پیچیده امروز که انفجار اطلاعات و هجوم رسانه‌ای تمام زندگی ما را در بر گرفته، طوفان فتنه‌ها و سیل حوادث ما را با خود می‌برد و این بلایای فکری و عقیدتی بالاخره گریبان همه بشر را می گیرد و در تصمیمات و اقدامات آن‌ها را بر سر دو راهی حق و باطل قرار می دهد که یافتن راه و عمل درست بسیار دشوارتر است.

طیب زاده در این شب‌ها از علت تفاوت رفتاری ائمه (ع) و درباره‌ی کنش‌گری‌های اجتماعی اهل بیت (ع)، ورودی، عوامل اجتماعی و خروجی آن، نمود رفتاری ائمه (ع). تأثیر مردم به عنوان مهم‌ترین رکن اجتماع در تفاوت رفتاری ائمه سخن می‌گوید.

منبرهای مجازی موفق شدند

حجت الاسلام محمدرضا آراسته نیز علاوه بر منبرهای حضوری هر روز در صفحه خود منبر مجازی دارد و درباره زنان عاشورایی روشنگری می‌کند.

او از فرجام معروف ترین ها مانند ام وهب تا گمنام‌ترین ها مانند رقیه بانو همسر جناب مسلم سخن گفته است. در این پست‌ها از تلاش پشت پرده بانو ماریه و پرورش یاران عاشورایی، از شجاعت و قدرت و البته ولایتمداری بانو بحریه، گذشتن از مهر مادری ام خلف همسر جناب مسلم بن عوسجه ویا رشادت ام قاسم همسر جناب حبیب گفتنی‌های جذابی دارد که بصورت عکس نوشته به مخاطب خود عرضه می‌کند و باز نشر مطالبش را حتی بدون ذکر نامش مجاز کرده تا حماسه سازی این بانوان را به گوش مخاطبان بیشتری برساند.

همچنین حجه الاسلام محمد کیخا نیز مانند مناسبت‌های مذهبی دوسال گذشته علاوه بر منبر حضوری فیلم‌های چند دقیقه‌ای در حساب کاربری خود منتشر می‌کند که گاهی اندازه یک منبر یک ساعته به مخاطب تلنگر می‌زند.

او در این فیلم‌ها بیشتر به آداب خادمی امام حسین (ع) پرداخته است.

 یزدانی استاد حوزه و دانشگاه نیز این روزها که عده زیادی از مردم انفرادی یا دسته جمعی ختم زیارت عاشورا دارند تفسیر جالبی از زیارت عاشورا در منبرهای حضوری اش ارائه داده که صوت آن بین عزاداران حسینی در سطح وسیعی وایرال شده است.

او در این تفسیرها از تفاوت زیارت کردن و زیارت خواندن می‌گوید و فواید سلام کردن را بر می‌شمارد و از علت تکرار سلام در فرازهای ابتدایی زیارت عاشورا می‌گوید.

علاقه مندان می توانند در فضای مجازی از سخنرانی‌ها و مداحی‌های مختلف خطبا و مداحان شیراز و سایر نقاط استان و کشور استفاده کنند که این روش استفاده از فضای مجازی برای بزرگداشت اهل بیت (ع) در دوسال گذشته به خاطر محدودیت‌های مراسم‌های حضوری مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی ماه محرم فضای مجازی مراسم ها اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۶۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: فضای مجازی، دلیل انتقادات گسترده از اسرائیل است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به تجاوز بیش از ۶ ماهه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و نسل‌کشی آشکار فلسطینیان در این باریکه، مدعی شد که دلیل انتقادات گسترده از اسرائیل، تا اندازه‌ای به فضای مجازی مربوط است!

ادعای بلینکن در جریان بحث و تبادل نظر با «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتای آمریکا در اندیشکده «مک‌کین» مطرح شد. رامنی این سوال را مطرح کرد که «چرا در بحبوحه جنگ غزه، تبلیغات برای اسرائیل تا این اندازه وحشتناک است؟ چرا افکار عمومی به حماس کاری ندارد؟ پیشنهاد آتش‌بس روی میز است اما جهان همچنان به اسرائیل می‌تازد؟»

بلینکن در واکنش یادآور شد که در زمان آغاز کارش در واشنگتن در اوایل دهه ۱۹۹۰ «همه یک کار مشابه می‌کردند و برای اطلاع از رویدادهای جهان، روزنامه می‌خواندند و شبکه‌های تلویزیونی ملی را تماشا می‌کردند.»

وی در ادامه مدعی شد: اما امروز در دهه ۲۰۲۰ با جریان «وریدی» اطلاعات توام با انگیزه‌های جدید و داده‌هایی که هر میلی‌ثانیه به‌روز می‌شود، سروکار داریم و فضای مجازی روایت را تحت تسلط دارد.

دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شد: امروز در اکوسیستم فضای مجازی، مفاهیم، تاریخ، حقایق گم می‌شود و احساسات و تاثیر تصاویر، غالب است. نمی‌توانیم خیلی درباره آن مبالغه کنیم اما فضای مجازی تاثیر بسیار، بسیار، بسیار چالش‌برانگیزی بر روایت دارد!

بلینکن پس از پیوند دادن فکاهی واکنش‌های شدید بین‌المللی به پروپاگاندای فضای مجازی، گفت که یکی دیگر از دلایل انتقادات از رژیم صهیونیستی را «رنج و درد مداوم انسان‌ها در نوار غزه خواند.»

رژیم صهیونیستی پس از بیش از ۶ ماه بمباران و تجاوز به نوار غزه و افزایش روزافزون شمار کشته‌شدگان (شهدا)، با انتقادات شدیدالحن جامعه بین‌الملل روبه‌رو شده است. کارشناسان سازمان ملل متحد به‌رغم اعمال نفوذ آمریکا و غرب، در ماه مارس اعلام کردند که «دلایل و مدارک منطقی برای وقوع نسل‌کشی در نوار غزه وجود دارد.»

در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوارز غزه پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» حماس علیه صهیونیست‌ها در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، تاکنون حدود ۳۵ هزار فلسطینی که عمده آنها زنان و کودکان هستند، به شهادت رسیده‌اند.

کد خبر 6098200

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • سیاهچاله‌ای به نام اینستاگرام
  • دشمنان به دنبال ضربه به هیات‌های مذهبی هستند
  • داغ شدن هشتگ رفح در فضای مجازی
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • الفاظ رکیک سپهر حیدری پس از ممنوعیت حضور دختران پرسپولیسی در ورزشگاه
  • بلینکن: فضای مجازی، دلیل انتقادات گسترده از اسرائیل است!
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!