Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@22:05:04 GMT

«شَده‌بندی» رسمی کهن در روستاهای یزد + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۷۰۵۸

«شَده‌بندی» رسمی کهن در روستاهای یزد + فیلم

‍‍‍‍‍‍

یکی از آیین‌های کهن و زیبای عزاداری در روستاهای یزد، "شَده" است که به عنوان یک علم استفاده می‌شود. - اخبار استانها -

ماه محرم، ماه حزن و اندوه شیعیان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است و شیعیان در گوشه گوشه این کره خاکی، غرق در عزا و ماتم اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

شیعیان در هر نقطه‌ای، رسمی برای عزاداری سرور و سالار شهیدان دارند و هر منطقه بر اساس این رسم، عزاداری‌های خود را برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که در تمام عزاداری‌ها مرسوم است، برافراشتن علم عزاداری است که نمادی از علمدار کربلا به حساب می‌آید و عزاداران به این صورت، ارادت خود به حضرت ابوالفضل العباس(ع) را نشان می‌دهند.

علم‌ها هم بسته به نوع عقیده و سنت مردم از تفاوت‌هایی برخوردار هستند و هر شهر یا محلی، علم مخصوص به خود را با نام مخصوص دارند و ارادت و توجه بسیار خاصی به این نوع عزاداری و علم دارند.

یزد هم به ویژه در روستا‌ها علم‌های مخصوص به خود دارد که علمی با عنوان "شده" را بر روی دستان بلند می‌کنند و به با بیان مرثیه‌هایی در وصف حضرت عباس(ع)، به عزاداری می‌پردازند.

"شَده‌بندی" در روستاهای یزد هم از مهمترین آداب و رسوم است و مردم روستاهای مختلف یزد توجه بسیار خاص و ویژه ای به این مراسم سنتی و عزاداری دارند و از روزها قبل از انجام این مراسم برای آن لحظه شماری می‌کنند.

"شَده"  تشکیل شده از یک چوب گرد و با ارتفاع بین دو تا 2 و نیم متر که در بین آن، تکه‌هایی از چوب قرار گرفته است و هنگامی که زمان بستن آن فرا برسد، شخصی که مهارت در بستن آن را دارد و معمولاً از سادات است، اقدام به بستن پارچه‌های مخصوص به این چوب‌ها می‌کنند.

در هنگام انجام این کار، اشعاری توسط حاضرین خوانده می‌شود و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) زیاد گفته می‌شود.

از آنجا که تعداد "شَده‌هایی" که در فهرج بسته می‌شود نسبتا زیاد است و تنها یکی از آنها در روز عاشورا بر بالای "نخل" قرار می‌گیرد، از گذشته رسم است که "شَده" یکی از علما و ریش سفیدان مورد احترام مردم روستا را بر روی نخل قرار دهند و در فهرج امسال و در چندسال گذشته، "شَده" منتسب به مرحوم "سید عباس باقری فهرجی" که از بزرگان روستا به حساب می‌آمد، بر روی نخل می‌رود.

"شَده" بسته شده با حضور تمام افراد حاضر، توسط فردی که همه ساله اقدام به بلند کردن آن می‌کند، به سمت حسینیه که محل برگزاری عزاداری‌هاست انتقال داده می‌شود و تا روز عاشورا در آن محل مانده و پس از آن بر بالای نخل حسینیه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/781/ی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۷۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رونمایی از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس

پرتاب فضانورد خصوصی بعدی اسپیس ایکس برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است. حالا این شرکت از لباسی پرده برداشته که قرار است فضانوردان از آن برای کاوش در فضا استفاده کنند.

به گزارش دیجیاتو، این مأموریت که Polaris Dawn نام دارد، شامل اولین فعالیت‌های خارج از فضاپیما (EVA) است که توسط فضانوردان خصوصی انجام می‌شود؛ برای انجام این مأموریت، فضانوردان SpaceX باید لباس فضایی مخصوصی داشته باشند تا از آن‌ها در برابر محیط خشن فضا محافظت کند. حالا اطلاعات اولیه درباره این لباس، در دسترس قرار گرفته است.

از این لباس جدید به‌تازگی در وب‌سایت و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی اسپیس ایکس رونمایی شد؛ در ادامه ویدیوی رونمایی آن را می‌بینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لباس EVA اسپیس ایکس بسیار شبیه به لباس IVA (فعالیت درون فضاپیمایی) این شرکت است که برای پوشیدن در داخل فضاپیما در هنگام پرتاب و فرود طراحی شده بود، اما لباس IVA برای استفاده در فضای خلاء کاربرد ندارد. لباس‌های جدید EVA از مواد پیشرفته و بهبود‌های مختلف بهره می‌برد. این لباس با هدف افزایش قابلیت تحرک فضانوردان و همچنین محافظت از آن‌ها در برابر فضای سرد و بدون هوا در خارج از فضاپیما، طراحی شده است.

تعادل حرارتی لباس EVO با دمای بدن فضانوردان اسپیس ایکس

«کریس دریک» مدیر تیم طراحی لباس فضایی اسپیس ایکس می‌گوید:

«کار‌های زیادی روی انتخاب و ساختن متریال این لباس انجام دادیم. یکی از این کار‌ها ایجاد یک لایه جدید برای این لباس به منظور مدیریت دما بود. وظیفه دیگر ما بررسی شرایط دمای بدن فضانوردان بود تا مطمئن شویم که دمای لباس با دمای بدن فضانوردان مطابقت داشته باشد.»

این لباس‌ها همچنین از فناوری استفاده‌شده در سایر بخش‌های تولیدی اسپیس ایکس استفاده می‌کنند. دریک گفت: «ما در اینجا منابع مختلف زیادی در اختیار داریم. مقداری مواد حرارتی وجود دارد که ما در نهایت از آن در ساخت چکمه این لباس استفاده کردیم؛ این مواد درواقع برای بدنه فالکون و دراگون توسعه داده شده بودند.»

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رونمایی از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان/ مردان ایران در رده چهارم، بانوان هشتم
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان؛ مردان ایران چهارم، زنان هشتم
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • طرز تهیه خورشت کنگر مخصوص مرحله به مرحله
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) -یزد
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در استان گلستان
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقا علی عباس
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)